خانه / فریبا کلاهی

فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

ورزش پهلوانی در یک نگاه

History of Persian Yoga, Pahlavani & Zurkhaneh – Persian Yoga

آیین باور – از دیر ترین روزگار در ایران ندای یاری کردن اهورا مزدا در پیکار با اهریمن یک دعوت بر همگان بود که به این ندا پاسخ دهند و با مظاهر اهریمن یعنی دروغ،تجاوز ،پلیدی، تفرقه، ناجوانمرد، سستی و تنبلی و خشکسالی به یاری اهورا مزدابه نبرد برخیزند. کشتی گرفتن و آیین پهلوانی از دیرباز در ایران باستان وجود داشته است .

حقیقت آن است که طی سال های مختلف اما مفهوم «قهرمان» با تکیه بر مفاهیمی غیر از فرهنگ ایرانی در کشور ما نیز رواج یافته، قهرمانانی که فقط به تقویت ماهیچه هایشان می اندیشند و فکر و ذکر دیگری ندارند.

پرورش اندام و بدنسازی همواره جزو ورزش های مورد علاقه جوانان و نوجوانان است هر چند بیشتر آنچه امروز در باشگاه های مربوط به این رشته ها می بینیم، ره آورد فرهنگ غربی هستند که از هزاره های کهن تا به امروز باقی مانده اند و تغییر یافته اند اما ایرانیان در طول تاریخ به ورزش آن هم از نوع بدنسازی توجه خاصی داشته اند ولی فرهنگی که بر این ورزش سایه افکنده با آنچه در دنیای غرب با آن روبرو هستیم تفاوت بسیار دارد.

عنوان «پهلوان» همیشه توسط ایرانیان ستایش شده و بسیاری از بزرگان و نام آوران ایرانی در عرصه ادبیات به نام پهلوان نامیده شده اند.

مبناها و سرچشمه های شکل دهنده آیین پهلوانی و ورزش زورخانه ای

داستان های حماسی و اسطوره های ایران زمین ، فرهنگ دین و اخلاق جامعه ایران باستان ، دین اسلام و محبت اهل بیت ، شخصیت و رفتار امام علی (ع) ولایت و محبت ایشان، آیین عیاری ، آیین فتوت ، آیین پهلوانی و زورخانه ای .

به این ترتیب در دوره های تاریخی تحت تاثیر این فرهنگ حماسی و اسطوره های پهلوانی آن از یک سو و آموزشهای دینی و اخلاقی نیکو گرایانه ایرانی چون پندار نیک، کر دار نیک ، گفتار نیک و از سوی دیگر فرزندان ایران زمین را طوری پرورش می دادند که درستکاری و نیرومندی در شخصیت آنها نهادینه شود و این گونه تلاش می کردند تا اخلاق و قدرت با هم تلفیق گردد.

در ایران باستان پهلوان به کسی گفته می شد که در بیشتر ورزش های میدانی و جنگی کار آزموده باشدو در فنون سوار کاری ، تیر اندازی ،شمشیر بازی و رزم انفرادی و تن به تن و کشتی گیری سرآمده بوده و در میهن دوستی و شجاعت الگو باشد.

پس از ورود اسلام به ایران دوره جدیدی در تاریخ این ملت و سرزمین آغاز گردید و ایرانیان که ظلم و ستم طبقات اشرافی و ساسانی به سطوح آمده بودند با مشاهده شباهات زیاد فرهنگ ایرانی با آموزه های دین اسلام کم کم به آن گرویدند و این پذیرش آنچنان بود که بعد ها برجسته ترین آثار فلسفی ،عرفان و تصوف اسلامی ، تفاسیر فاخر قرآن کریم ،مجموعه های بزرگ احادیث پیامبر و حوزه تمدن اسلامی توسط ایرانیان انجام شد و اینگونه بود که مسلمانان ایرانی علاقمند به شخصیت دلیر علی ابن ابی طالب(ع) با حفظ ارزشمندی از فرهنگ و تمدن خود که با تعالیم اسلامی همسویی و سازگاری داشت آموزه هایی بوجود آورده اند که فرهنگ ایرانی اسلامی نام گرفتو این دستاورد ارزشمند آیین های فتوت و جوانمردی بود که در پیوند با پهلوانی و پهلوانان اسطوره های تاریخی گذشته این سرزمین به وجود آمد .

از نخستین روایاتی که از زبان پیامبر نقل شده است در مورد فتوت که فرموده اند نشانه جوانمردی بود که در پیوند با پهلوانی با پهلوانان اسطوره های تاریخی گذشته این سرزمین به وجود آمد.

از نخستین روایاتی که از زبان پیامبر نقل شده در مورد فتوت فرمودند: وفای به عهد ادای امانت و ترک دروغ و رحمت بر یتیم ، بخشیدن با سائلان ، افزودن نیکی و مهمان نوازی و در راس این خصلت ها حیا و شرم است .

آیین فتوت و جوانمردی و عیاری تلفیقی از روح حماسی و پهلوانی ایرانی با عرفان اسلامی و محوریت رادت به امام علی (ع) ولایت و اقتدا به ایشان است .

“عیاران و فتیان” افرادی بودند ظلم ستیز که در برابر ستم اموی و عباسی و بعدها وحشیگری مغولان قد برافراشتند و البته در دوره های مختلف دوران فراز و فرود و انحطاطا نیز به خود دیده اند .

از حدود سالهای قرن چهارم در سیر تکامل اجتماعی و تحت تاثیر عرفان و تصوف اسلامی و با ظهور جریان قدرتمندی به نام فتوت ، عیاری در آیین فتوت مستحیل شده و آیین جوانمردان در گروه های اجتماعی فتیان جای آن را می گیرد. .

ایرانیان خلاصه جوانمردی را شامل مرتبه می دانند: 

سخا : یعنی هرچه را دارد دریغ نکند.

صفا : یعنی سینه را پاک کند.

وفا:  یعنی با خدا و خلق خدا وفا کند.

علی ابن ابی طالب در راس مراتب اهل فتوت قرار گرفت . اورا شاه مردان و قطب فتوت خواندند به هر حال در آیین فتوت و عیاری نیاز به قدرت بدنی و چالاکی موجب روی آوردن عیاران و فتویان به تمرین ها و حرکات ورزشی خاص گردید و اشعاری برای تمرینات و کشتی گرفتن در ادبیات عیاران و فتوت  خانه ها شکل گرفت .

در قرن هفتم پوریای ولی نامدارترین پهلوان ورزش کشتی گیری که بعدها با تمرینات و حرکاتی که برای تقویت نیروی بدنی علاقمندان به کشتی به کارگرفته شد. . به مرور نظام خاصی به آن می دهند و نام محل این تمرینات که از قدیم به عبادت خانه ، تعلیم خانه و ورزش خانه معروف بود، به زورخانه تغییر نام داد .

پوریای ولی در میان ورزشکاران ایران اسطوره جوانمردی و از خود گذشتگی است و بوسیدن خاک گود کشتی اشاره به قدم بوسی پوریای ولی دارد و اصول دوازده گانه ای به نام او ثبت شده است که اصول جوانمردی و پهلوانی است .

رونق گیری این ورزش در دوره صفویه به اوج می رسد و کثرت ورزشکاران و امور مربوط به آنها تا حدی رسید که منصب حکومتی پهلوان باشی در کنار تنفنگدار باشی و توپچی و…شد و ساخت زورخانه و رواج ادبیات خاص آن رونق گرفت . پس از سقوط صفویه این ورزش نیز افت می کند.

در زمان قاجار و ناصرالدین شاه دوباره رشد می کند و تبدیل به یک رقابت برای رسیدن به مقام پهلوان باشی پایتخت می شود و طوری حالت رقابت، خصمانه و کینه توزانه می شود که زمینه های افول فراهم می شود.

علی رغم فراز و فرود های بسیار این ورزش در دوره های مختلف به دلیل ارزش های درونی و نیز خطور هر چند اندک مردان پاکدل  و علاقمند ورزش همچون پهلوان و مجتهد آزادیخواه تحصیل کرده نجف سید حسن شجاعت این زورخانه ها هر چه قدر سخت و اندک سرپا نگه داشته می شود.

در دوره پهلوی عناصر لاتی منش و قداره کش وارد این ورزش شده و وجهه را خراب کرده و ضرب دیگری به روح این ورزش زدند. اما بعد از پیروزی انقلاب و بعد از جنگ با تاییدات امام خمینی مبنی بر ارزش بودن پهلوانی و مثبت بودن نگرش ایشان مبنی بر اینکه پهلوان کسانی هستند که نام مولا علی (ع) را زنده نگه می دارند و نیز توصیه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیا و رونق بخشیدن و نو آوری و علمی کردن و بهره مند نمودن ورزش زورخانه ای از آخرین دستاورد های علمی و تکنولوژیک و همچنین برنامه ریزی جهانی کردن این ورزش اصیل و تاریخی فرهنگی ، ایرانی دوره نوینی در تاریخ این ورزش ملی مذهبی با نگاهی علمی بر مبنای ارزشها و قابلیت ها ایجاد نموده اند و همچنین در این سالها با این حمایت ها برتعداد زورخانه ها افزوده و آموزش های جدید داده شد . این ورزش پیشرفت های بسیاری داشته و هم اکنون مسابقات مختلفی در قالب لیگ های مختلف در ایران و خارج از ایران برگزار می شود.

پی نوشت :

مرشد: ارشاد کننده و معلم و راهنمای معنوی زندگی و سیر و سلوک اخلاقی و معنوی 

سردم: سریرِ دمیدن . جایگاهی که پیر طریقت برآن می نشیند و ذکر آغاز می کند.

دم: نفس حیات بخش و شفا دهنده قلوب ، ذکر نام اسماءالحسنی خداوند

زنگ: در معابد به عنوان آغاز عبادت و نیایش استفاده می شد و کاربرد در ورزش اعلام شروع ورزش ، اکرام بزرگان، تغییرات حرکات میاندار 

بته جقه : سرو خمیده علامتی که روی لباس مرشد و ورزشکاران است و نماد پهلوانی و سرو قامت فروتن و متواضع است. 

سنگ: برگزفته از سپر محافظ رزم و اشاره به در خیبر 

تخته شنو (شنا): اشاره به شمشیر در رزم 

میل : اشاره به گرز در رزم 

کباده : اشاره به کمان تیراندازی در رزم 
چرخ: اشاره به حرمله کردن و چرخیدن و چابکی و چالاکی در میدان رزم 

منبع مطالب: کتاب مبانی فرهنگی و تاریخی آیین پهلوانی و ورزش زورخانه ای / نوشته دکتر بهزاد هدهدی

۷روستای توریستی جاده کرج_چالوس از موهبت گاز بهره مند می شوند

نماینده عالی دولت در استان البرز گفت: طی دو سال اخیر به واقع نهضت گازرسانی به روستاها و مناطق مختلف البرز برای مصارف خانگی و صنعتی راه افتاده است.
شهبازی در مراسم آغاز عملیات گازرسانی به روستاهای بخش آسارا که روز یکشنبه در محور کرج-چالوس برگزار شد، با بیان اینکه در این مراسم پروژه گازرسانی به ۷ روستای این جاده زیبا آغاز می شود، افزود: بهره مندی از موهبت گاز، آرزوی دیرینه مردم روستاهای محور کرج-چالوس است.
وی ادامه داد: جمعیتی که اکنون در این مراسم با رعایت نکات بهداشتی حضور دارند، موید شادمانی مردم از آغاز این پروژه است.
شهبازی گفت: طبق تعهد پیمانکار پروژه، مقرر شده که گازرسانی به روستاهای باغ پیر، سرودار، پورکان، وینه، دره سر، آدران و خوزنکلا در مدت حدود یک سال محقق شود.
وی افزود: روستاهای جاده کرج-چالوس جاذبه فراوانی نیز برای گردشگران دارند از این رو به جد درصدد ارتقا زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری و بوم گردی در این روستاها هستیم.
استاندار البرز اضافه کرد: طی دو سال اخیر به واقع نهضت گازرسانی به روستاها و مناطق مختلف البرز برای مصارف خانگی و صنعتی راه افتاده است.
وی گفت: اکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های گازرسانی در نقاط مختلف البرز در حال انجام است.
شهبازی افزود: اعتبار پروژه گازرسانی به روستاهای محور کرج-چالوس حدود ۱۰ میلیارد تومان است که تامین شده و انتظار می رود که روند اجرای آن تسریع شود و تا قبل از پایان کار دولت تدبیر و امید شاهد بهره برداری از این امکان مهم باشیم.

توصیه‌های تغذیه ای ‍ گروه های پرخطر در بیماران کرونایی

۱- مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین A و C (آب نارنج یا ابلیمو تازه یا لیمو ترش تازه)و مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا
۲- به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه ۳ واحد(یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته) از گروه سبزی ها به جز سبزی های نشاسته ای و حداقل ۲ واحد میوه(یک عدد از میوه با اندازه متوسط مثل سیب، پرتقال، کیوی، نارنگی، لیموشیرین، یا ۳تا ۴ عدد زردالو، یا نصف لیوان آب میوه طبیعی و یا نصف لیوان هندوانه و … ) توصیه می شود.
۳- از هویج و کدوحلوایی به علت اینکه منابع گیاهی خوب ویتامینA هستند در غذاهای روزانه استفاده شود. در ضمن سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو از دیگر منابع این ویتامین می باشند.
۴- مصرف جوانه ها گندم، ماش و شبدر و یا پیاز خام به علت داشتن ویتامینC همراه غذا توصیه می شود و از دیگر منابع ویتامینC انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه، شاهی و گوجه فرنگی است.
۵- استفاده از منابع پروتئینی در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حایز اهمیت است.
۶- کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی سیستم ایمنی را تضعیف می کند از منابع غذایی این دو ریز مغذی می توان از گوشت یا حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت،شیر لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار نام برد که مصرف آن ها توصیه شده است.
۷- توصیه به مصرف مایعات گرم نظیر چای کم رنگ به مقدار مناسب به ویژه در صورت وجود احتقان گرفتگی بینی
۸- از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده اند.مثل تخم مرغ عسلی و کباب هایی که مغز پخت نشده اند خودداری شود.

منبع : وزارت بهداشت

آشنایی با فراکتال” برخال” ساختار هندسی

فراکتال یا برخال ساختاری هندسی است که با بزرگ کردن هر بخش از این ساختار به نسبت معین، همان ساختار نخستین به دست آید. به گفتاری دیگر فراکتال ساختاری است که هر بخش از آن با کل‌اش همانند است. فراکتال از دور و نزدیک یکسان دیده می‌شود. به این ویژگی خودهمانندی گویند. فراکتال‌ها یکی از ابزارهای مهم در گرافیک رایانه‌ای هستند و می‌توان استفاده‌های بسیاری از آن‌ها کرد

شاید بپرسید دانستن این چیزها به چه دردی می خورد؟ دانش آنچه کیهان و جهان هستی مارا ساخته اگرچه کار هرکسی نیست در حد درک هر کدام از ما که جزئی از آن هستیم شگفت انگیز است.

کاربرد ریاضی و فیزیک تنها در علم نیست بلکه در تخیلات و آفرینش های هنری شمارا یاری می کندبه زبان ساده شمارا با این واژه آشنا می کنیم شاید علاقمند شده و برای دانستنش گام دیگری بردارید.

اگر مدارس درس های سخت را چنین شیرین و شگفت آموزش می دادند امروز شاید به سمت بیزاری آموزشی نمی رفتیم

واژه فرکتال در سال ۱۹۷۶ توسط ریاضیدان فرانسوی به نام بنوا ماندلبرو وارد دنیای ریاضی شد. . ماندلبرو هنگامی که پیرامون طول سواحل انگلیس پژوهش می‌کرد، دریافت که هرگاه با مقیاس بزرگ این طول اندازه گرفته شود بیشتر از زمانی است که مقیاس کوچک‌تر باشد.

اغلب سیستم‌های فیزیکی در طبیعت و بسیاری از مصنوعات بشر اَشکال هندسی منظمی مطابق هندسه استاندارد اقلیدسی ندارند. هندسه فراکتالی روش‌های تقریباً نامحدودی برای توصیف، سنجش و پیش‌بینی این پدیده‌های طبیعی ارائه می‌کند. اما آیا می‌توان با استفاده از معادلات ریاضی کل جهان را تعریف کرد؟

بسیاری از افراد مجذوب تصاویری هستند که به آن‌ها فراکتال می‌گویند. هندسه فراکتالی فراتر از تصور معمول مردم درباره ریاضیات است که آن را فرمول‌های پیچیده و کسل‌کننده می‌بینند. این هندسه، ریاضیات را با هنر در می‌آمیزد و نشان می‌دهد که معادله‌ها چیزی جز یک مجموعه عدد نیستند. آنچه فراکتال‌ها را جذاب‌تر می‌کند، این است که بهترین توصیف‌های ریاضیاتی موجود برای بسیاری از پدیده‌های طبیعی، مانند سواحل، کوه‌ها یا بخش‌هایی از موجودات زنده هستند.

دو مورد از مهم‌ترین خصوصیات فراکتال‌ها، خودتشابهی (Self-similarity) و بُعد غیرصحیح (Non-integer Dimension) آن‌ها است.

اما خودتشابهی چیست؟ اگر به برگ سرخس دقت کنید، متوجه می‌شوید که شکل هر برگ کوچک (بخشی از برگ بزرگ‌تر) شبیه کل برگ سرخس است و می‌توان گفت که برگ سرخس شبیه خود سرخس است. همین مورد برای فراکتال‌ها نیز وجود دارد: می‌توانید آن‌ها را بارها و بارها بزرگ‌نمایی کنید و بعد از هر مرحله، همان شکل را ببینید.

ویژگی شکل فراکتال

  • بسیار دور از پیش‌بینی است.
  • فرگشت (تکامل) هم‌زمان دارد.
  • دارای جایگزینی بهینه است.
  • ریشه در قوانین ساده دارد.
  • در شکل‌گیری گونه از تکرار بهره‌می‌جوید.
  • سامانه‌ای تو در تو است.
  • ریختهای اقلیدسی با استفاده از توابع ایستا ساخته می‌شوند ولی ریختهای فراکتال با فرایندهای پویا ساخته می‌شوند. فرایندهای پویا، فرایندهایی هستند که دارای حافظه می‌باشند و رفتار آن‌ها به گذشته بستگی دارد.
  • دارای ویژگی خود همانندی است.
  • هر فرایند تکراری و پویا باعث ایجاد ساختارهای پیچیده فراکتال نمی‌شود. سازوکار فرآوری چنین ساختارهای پویایی، آشوب است. در حقیقت، فراکتال نگاره‌ای ریاضی از آشوب است.

هندسه فراکتال

فراکتال از دید هندسی به چیزی گویند که دارای سه ویژگی زیر باشد:

  • دارای ویژگی خودهمانندی باشد یا به انگلیسی self-similar باشد.
  • در مقیاس خرد بسیار پیچیده باشد.
  • بعد آن یک عدد صحیح نباشد مثلاً ۲

از فراکتال‌ها به منظور آسان‌سازی در کارهای وابسته به مدل‌سازی پیچیدگی در زمینه‌های گوناگون علمی و مهندسی استفاده می‌شود. از زمینه‌های مهم کاربردی گزینه‌های زیر را می‌توان برشمرد:

رابطه فراکتال و معماری

انسان‌ها در روزگار قدیم در طبیعت می‌زیستند و مانند انسان دوره نوین، با طبیعت بیگانه نبودند، به این رو معماریشان با نظم طبیعت بود. آن‌ها به این فرنود که در طبیعت رشد می‌یافتند، ضمیر ناخودآگاهشان نیز با نظم طبیعت- یعنی با نظم فراکتال- رشد میافت، در نتیجه ساخته‌هایشان نیز دارای نظم فراکتال می‌بود.

مطالعه هندسه باید به طراح کمک کند که به درک بهتری از جریان ریزگان (جزئیات) در پیرامون ما و جهان طبیعی دست یابد. ویژگی‌های فراکتالی یک آمیزه معماری در پیوستگی زنجیروار ریزگان است. این پیوستگی زنجیروار برای جذابیت معماری لازم است. هنگامی که تنومی (شخصی) به یک ساختمان نزدیک و سپس به آن وارد می‌شود همیشه باید مقیاس کوچکتر دیگری همراه با ریزگان جذاب وجود داشته باشد تا معنای کلی آمیزه را بیان کند که این یک ایده فراکتال است

فراکتال و هنر

در هنر دوران‌های مختلف ساختارها و گونه‌ها و حتی نقاشی‌های گوناگونی را از فراکتال می‌بینیم. در این زمینه به ذکر ۲ نمونه بسنده می‌کنیم.

فاز دوم گازرسانی به روستاهای بخش آسارا آغاز شد

فاز دوم گازرسانی به روستاهای بخش آسارا با حضور استاندار البرز آغاز شد

عملیات اجرایی فاز دوم گازرسانی به روستاهای بخش آسارا با حضور استاندار البرز آغاز شد.

روز یکشنبه پروژه گازرسانی به روستاهای باغ پیر، سرودار، پورکان، وینه، دره سر، آدران و خوزنکلا کلنگ زنی شد.

این پروژه با اعتباری حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان
با لوله گذاری ۴۲ هزار و ۶۳۸ متر همراه با ۲ ایستگاه تقلیل فشار آغاز به کار کرد.
طبق وعده پیمانکار حدود یک سال و نیم دیگر نیز به بهره برداری می رسد.

قطع گاز ۹ ساعته اشتهارد و گرمدره

گاز شهری قسمتی از اشتهارد در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۶ از ساعت ۹ الی ۱۸ قطع می شود

مشترکین اشتهارد، شهر پلنگ آباد و شهرک صنعتی کوثر، روستاهای نکوجار،جارو،فردآباد، مختارآباد،گنگ، فردا دوشنبه ۱۶  تیر ماه  ۱۳۹۹  از ساعت ۹ صبح الی ۱۸  قطع خواهد شد.

همچنین گاز مشترکین گرمدره، خیابان تاج بخش، خیابان زرشکی، شرکت راک ریس، خیابان معراج حد فاصل ایرانمهر تا تاج بخش، آلاله- خیابان تاج بخش، حد فاصل احمدی تا انتهای تاج بخش، کوهک ۲ غربی، کوهک ۴ غربی، ورزشگاه، زرشکی، باسکول دوشنبه ۱۶  تیر ماه  ۱۳۹۹  از ساعت ۸ صبح الی ۱۶  قطع خواهد شد.

لذا از ساکنین محترم درخواست می گردد تمهیدات لازم را پیش بینی نمایند. بدیهی است پس از پایان عملیات نسبت به وصل مجدد گاز مشترکین اقدام لازم معمول خواهد گردید.

شایان ذکر است به منظور رعایت کامل مسائل ایمنی در زمان وصل گاز حضور ساکنان در محل سکونت الزامی است.

در صورت نیاز، مشترکین می توانند با شماره تلفن ۱۹۴ مرکز امداد گازرسانی تماس حاصل نمایند. 

دو ایستگاه متروی کرج در حال تکمیل است

عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: در کنار افزایش اتوبوس‌های درون شهری، در راستای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه قطار شهری کرج تلاش می‌شود.

سارا دشتگرد امروز (شنبه) در آئین رونمایی از ۲۲ دستگاه اتوبوس شهری جدید کرج با بیان اینکه اضافه شدن این ۲۲ دستگاه اتوبوس درون شهری، ظرفیت سیستم حمل‌ونقل عمومی را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، معیار و برنامه مدیریت شهری کرج، افزایش خدمت‌رسانی در حوزه حمل و نقل عمومی به مردم است.

وی با بیان اینکه شهروندان کرجی باید از حقوق حداقلی خود که استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید و بروزرسانی شده است برخوردار شوند، افزود: شورای اسلامی شهر کرج در کنار افزایش اتوبوس‌های درون شهری، در راستای تکمیل و بهره برداری از پروژه قطار شهری کرج تلاش می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه امیدواریم در یکی از شنبه‌هایی که آئین رونمایی از پروژه‌های مختلف مدیریت شهری برگزار می‌شود، شاهد بهره برداری از پروژه قطار شهری کرج باشیم، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی دو ایستگاه از این پروژه در حال تکمیل است.

محدودیت هفت روزه شهرهای قرمز استان البرز اعلام شد

اعلام محدودیت های یک هفته ای در البرز به منظور توقف چرخه شیوع کرونا. اگر مردم همراهی نکنند برای حفاظت از سلامت آنها ناچار به اعمال محدودیت های بیشتری هستیم

نماینده عالی دولت در استان البرز از اعمال محدودیت های یک هفته ای به منظور توقف چرخه شیوع کرونا در استان طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، خبر داد.

شهبازی در گفتگوی ویژه خبری شبکه البرز روز شنبه، جزئیات مصوبه ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برای شهرستان های دارای وضعیت قرمز را اعلام کرد و گفت: این تعطیلی ها تا امروز برای ۵ شهرستان البرز طالقان،اشتهارد، نظرآباد و ساوجبلاغ، در نظر گرفته شده و اگر در کرج نیز وضعیت قرمز شود، این محدودیت ها اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از اینکه روند شیوع کرونا در البرز شتاب گرفت، اعمال محدودیت فعالیت در استان از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا به ستاد ملی درخواست شد که امید است با همراهی مردم طی این هفته نتیجه بخش باشد.

استاندار البرز گفت: اگر حمایت های همیشگی مردم از مصوبات ستاد مقابله با کرونا کمرنگ شود به طور قطع علی رغم میل باطنی، شاهد محدودیت های بیشتری خواهیم بود.

این محدودیت ها شامل تعطیلی:
دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه های علمیه، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه ها و کتابخانه ها
استخرهای سرپوشیده
سینما، تئاتر و مراکز مشابه
موزه و باغ موزه ها
تالارهای پذیرایی
آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی
مساجد و مصلی ها
برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها
باشگاه های ورزشی و ورزش های دربرخورد از جمله کشتی و کاراته
کافه، قهوه خانه و چایخانه
باغ وحش و شهربازی ها
مراکز تفریحی، آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه های بدنسازی
برگزاری نماز جمعه