خانه / اجتماعی / انتخاب آگاهانه (۲): جبر خود تحمیلی یا انتخاب مشارکتی

انتخاب آگاهانه (۲): جبر خود تحمیلی یا انتخاب مشارکتی

فریبا کلاهی – روزنامه نگار

“مولانا جالا الدین می گوید:  تاریک مکن ای ابر یک قطره ببار آخر “

 آگاهی یعنی نه جبری درکار است و نه تحمیلی. 

دمی بیاندیشیم که چرا آگاهی وجود دارد و نقش آن در روان و رفتار بشریت چیست؟ و اگرآگاهی در میان نباشد و همه تن بی خودی شویم، ذهن و رفتارمان با ما چه خواهند کرد؟ بشرعصرمعاصر ارتباطات تنگاتنگِ هر چند بی عاطفه ای در بخش های  اجتماعی و بشری، مدیا دارد و در برابرتصمیمات سریع وآنی و سرنوشت ساز، حتی برای رد شدن از یک خیابان احاطه شده است .

زمانی می توانیم بگوئیم افراد به آگاهی رسیده اند، که دانسته هایشان منجر به رفتار شود . رفتار یا کردار نتیجه ایمان است و باور درونی شده ای که بی آنکه بدانی، بدان عمل می کنی .  یعنی نوعی نا آگاهی نا خودآگاه، از روی آگاهی .

اگر بتوانیم به شناخت کافی از خود، جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ، و نیاز های بنیادین و برتر خویشتن خویش برسیم ، آنگاه بی شک ،گزینه هایی را انتخاب می کنیم که به مفید ترین نتیجه ختم شده و یا کم ترین آسیب را به ما و اطرافیانمان خواهد رساند. اما آنچه موضوع سخن ماست انتخاب آگاهانه است.

انتخاب های غلط، نابجا و اشتباه متعدد و پرشماری در زندگی بسیاری از افراد یک جامعه رخ می دهد ،که برخی تنها زندگی همان فرد و بسیاری دیگر زندگی عده بی شماری را مستقیم یا غیر مستقیم، تحت تاثیر قرار خواهد داد.

  توانایی تشخیص، طبقه‌بندی و واکنش به محرک‌های محیطی خود مسئله ای بسیار کلیدی است که به علل مختلف از جمله عدم دسترسی به  منابع اطلاعاتی قابل اطمینان, همه جانبه نگر و بی غرض امکان پذیر نیست.

به نظر بنده کماکان چنانکه در مطلب پیشین نوشتم، انتخاب آگاهانه درکشور ما یک بحران است .زیرا همواره به علل فرهنگی، فرهنگ رو بنا فرض شده و در درجه چندم اهمیت است .(فارغ ازشعار های رایج) و اقتصاد را زیر بنای تمام مسائل می دانیم و همه ضربه هارا از بی فرهنگی می خوریم.

فرهنگ انتخاب را از کودکی نیاموخته ایم . همواره “بزرگترها”  حتی بی تجربه های بزرگتر مانند برادر و خواهر برای ماتصمیم گرفته اند.

گاه این تصمیم بر”مشارکت انتخابی”؛ خطرناک تر می شود و دود آن  نه تنها در چشم خود و خانواده خودمان می رود ؛ که شهر و استان و مملکتی را فلج می کند. درد بزرگ اینست که ناآگاهیم و اساسا دلیل انتخاب خود را نمی دانیم و برای انتخاب، موضوع مورد نظر را از پیش مورد بحث و مطالعه قرار نمی دهیم .

گاه هم خود وارد میدان شده ودست به انتخاب می زنیم مانند عاشق شدن بر اولین دخترک زیبا رو ، یا خرید لباسی که مانکن پشت ویترین با ژستی هرچه تمام تر برتن کرده و اصلا قالب تن مانیست اما با” جبر- خود تحمیلی ” آن را جزئی از انتخاب هایمان می کنیم.

ما مردمی هستیم که برای پژوهش تربیت نمی شویم ما مردمان تقلید پسندی هستیم که راحت طلبانه و داوطلبانه، حق انتخابمان را به دست دیگران می سپاریم یا بدون فکر و مشورت با استقلال طلبی جاهلانه برباد می دهیم.

به گمان من بی انگیزگی و بی تفاوتی  نهادینه شده درون جوامع از علل اصلی این اتفاق است  و آنان که می اندیشند نیز، به سبب احتمال عدم رعایت حق انتخاب هایشان؛ منزوی شده و خود را از مشارکت کنار می کشند که این نیز خود از تبعات نا آگاهی است، که بازهم باید تاکید حافظ را به گوش جان بسپاریم “ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی  تا راهرو نباشی کی راهبر شوی.”

درباره‌ی فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

همچنین ببینید

استاندار البرز خبر داد: ۹۰۸ شعبه با پروتوکل های بهداشتی آماه اخذ رای

نماینده عالی دولت در استان البرز با اشاره به اینکه ما حافظ آرامش و امنیت …

تدارکات شعب اخذ رای فعال شد: پیش بینی ۳۵۰۰۰ ماسک؛ خودکار شخصی فراموش نشود

فرماندار مرکز حوزه انتخابیه شهرستانهای کرج، فردیس و اشتهارد از پیش بینی و توزیع ۳۵ …

تسریع رسیدگی به تخلفات احتمالی : ۲ شعبه در اختیار انتخابات قرار گرفت

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در تبیین اقدامات دادستانی به منظور برگزاری انتخابات میاندوره‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید