خانه / ایرانگردی / رافائل تایتانیک ایران را می شناسید؟

رافائل تایتانیک ایران را می شناسید؟

آیا می دانستید ایران هم داستانی مانند تایتانیک داشته است؟
رافائل نام نخستین طرح کشتی‌های «میکل آنژ» و «رافائل» است که در سال ۱۹۵۸ میلادی کشیده شد

در روزهایی که ایتالیا با فقر مالی شدید دست و پنجه نرم می کرد و ایران در اوج ثروت بود، شاید هیچ کس از اهالی ایتالیا فکرش را هم نمی‌کرد کشتی افسانه‌ای ۹۰ میلیون دلاری رافائل، دو میلیون دلار به ایران فروخته شود.

رافائل در سال ۱۹۶۵ تا ۹۰ میلیون دلار نیز قیمت گذاری شده بود اما ایتالیایی‌ها از سرناچاری و اجبار و شرایط بحرانی اقتصادی‌شان، ۱۰ سال بعد رافائل و میکل‌آنژ را که حدود ۴۵ میلیون دلار قیمت واقعی داشتند هر کدام به مبلغ دو میلیون دلار به ایران فروختند.

قرار بود هنر تاریخی طراحی ایتالیایی‌ها با هنر و صنعت مهندسی کشتی سازی آن زمان در هم ممزوج شود و دو شناور بزرگ را ایجاد کند.

طراحی‌ها در ابتدا، دو کشتی را با بدنهٔ سیاه رنگ و دو دودکش بزرگ سفید نشان می‌داد. اما برخلاف دیدگاه سنتی کشتی سازان ایتالیایی، طراح این پروژه تصمیم به طراحی یک کشتی مدرن گرفت.

بنابراین دوباره تیم طراحان دست به کار شدند و کشتی ای را با بدنهٔ سفید همراه با دو دودکش بزرگ مشبک به سرپرستی پروفسور “موتورینو” استاد دانشگاه پلی تکنیک تورینو طراحی کردند. طراحی غریب و بی سابقه‌ای شده بود. در ۱۶ سپتامبر ۱۹۶۲ (یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۴۱) ابتدا کلید ساخت خواهر کوچکتر، کشتی میکل آنژ زده شد.

پنج ماه بعد ساخت جفت بزرگتر این کشتی آغاز شد و رافائل نیز رخ نشان داد. سه سال بعد در ۱۹۶۵ (۱۳۴۴ ش) بود که کشتی میکل آنژ به آب انداخته شد و سفر خود را میان بندر جنوا و نیویورک آغاز کرد. کمی بعد هم رافائل به طول ۲۷۶ متر و عرض ۳۱ متر ساخته شد. رافائل را از همان ابتدا بسیار بزرگتر و مجلل تر ساخته بودند و فقط در دریای مدیترانه به سفرهای دریایی فرستاده می‌شد.

کمی بعد این کشتی گرانبها نیز میان جنوا و نیویورک سفرهای عظیم دریای اش را با ۱۷۷۵ نفر مسافر آغاز کرد. امکانات امکاناتی که در رافائل و میکل آنژ تعبیه شده بود حیرت انگیز بود. در کشتی رافائل ۸۵۰ خروجی رادیو تلفنی، ۶ استخر شنا، ۷۵۰ کابین، ۱۸ آسانسور، ۳۰ سالن اجتماعات، تالار نمایشی با ۵۰۰ صندلی و باشگاه‌های ژیمناستیک و پرورش قوای جسمانی و… ساخته شده بود. اما باید به چیزی اعتراف کرد و آن این بود که این دو خواهر زیبارو و پرجاه و جلال، هیچگاه نتوانستند حتی لیره‌ای برای خطوط دریایی کشتیرانی ایتالیا منفعت به دست بیاورند! چرا که با وجود استقبال زیادی که از این دو کشتی می‌شد، هزینه‌های سنگین نگهداری آنها دیگر جایی را برای منفعت باقی نمی‌گذاشت.

تاریخچه رافائل
رافائل یک کشتی بود که سر گذشتی غم انگیز ولی شنیدنی داره. ۳۱ سال پیش محمد رضا شاه دو تا کشتی توریستی به نام های رافائل و میکلانژ از ایتالیا میخره ، میکلانژ از رافائل خیلی کوچیکتر بود.رافائل بزرگ بود و با عظمت ، یک کشتی با شکوه با همه امکانات تفریحی که تو زمان خودش نظیر نداشت ، یک کشتی با سالنهای سینما و تئاتر ، زمینهای ورزشی ، استخر ، هتل ، تالارهای باشکوه ، رستوران و … هیچ کدوم از کشورهای پیشرفته اون زمان همچین کشتی رو نداشتن.
میگن روزی که رافائل از ایتالیا به سوی ایران حرکت میکنه مردم ایتالیا با اشک رافائل رو بدرقه میکنند.
چون کشورشون مثل ایران پول دار نبود و رافائلی رو که خودشون ساخته بودند مجبور بودند به ایران بفروفشند.
رافائل در میان اشک و اندوه ایتالیا رو ترک کرد و زیبا و خرامان به سوی ایران پیشرفت . البته میکلانژ هم همراه رافائل به ایران اومد اما میکلانژ به هیچ عنوان با رافائل قابل مقایسه نبود.
سرانجام رافائل و میکلانژ به ایران رسیدن . میکلانژ رو به بندر عباس فرستادند و رافائل رو به بوشهر به آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس.
همه در برابرزبیایی و شکوه رافائل شگفت زده شده بودند. و الحق که ایتالیایی ها حق داشتند به خاطر از دست دادنش گریه کنند.
حالا دیگه رافائل مال ایران بود و خیلی ها برای دیدینش به بوشهر میومدن، تا مدتی رو هرچند کوتاه تو این کشتی بگذرونن ، جشنهای زیادی تو تالارهای رافائل برگزار میشد ، رافائل تو اون زمان تک بود.
تا اینکه انقلاب شد و طولی نکشید که ایران درگیر جنگ با عراق شد.

همون سالها ایتالیا میکلانژ رو خرید و به ایتالیا برگردوند. رافائل اما هدف موشکهای عراقی قرار گرفت و اگرچه قابل تعمیر بود اما هیچکش نفهمید چرا کسی اینکار رو برای نجات رافائل انجام نداد. همه تجهیزات و مبلمان لوکس رافائل به یغما رفت و سرانجام رافائل آروم آروم به زیر آب رفت ، اون روز مردم بوشهر که اومده بودند برای آخرین بار ببینش گریه میکردن آخه همه رافائل رو دوست داشتن. در روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۶۲ هواپیماهای عراقی بالاخره در گرماگرم بمباران خارگ و بوشهر آن را هدف موشک قرار داده و به آن آسیب جدی وارد کردند به حدی که رافائل تا نیمه در آب های کم عمق ساحلی لنگرگاه بوشهر فرورفت.


رافائل غرق شد یا غرقش کردن ؟ – سوالی بود که هیچ وقت پاسخ داده نشد.اونایی که رفتن اونجا میگن دیدن رافائل با اون همه عظمت زیر آب آدم رو منقلب میکنه .یه جورایی تن آدم میلرزه.

رافائل کاملاً در اعماق خلیج فارس غرق شد و آن گاه مورد هجوم بیشتر عده ای ازغواصان محلی واقع شد . عده ای از این افراد که خبر از گنجینه های درون کشتی داشتند، آثار گرانبها و هنری ای که هنوز در کابین ها و سالن اجتماعات کشتی و رستوران هایش باقی‌مانده بود را به یغما بردند.

ماجرای خارج کردن رافائل از دریا از سال ۹۰ شروع شد که کارخانه ذوب آهن اصفهان خواستار خرید تکه های آهنی باقیمانده رافائل شد.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس استان بوشهر با بیان اینکه رافائل سطح بزرگی را در زیر آب ایجاد کرده معتقد است با توجه به اینکه ۱۵ سال از غرق شدن آن می گذرد آبزیان بسیاری با آن انس گرفته و تولید و مهاجرت بسیاری صورت گرفته است. این کشتی باعث تولید شده و شرایط پایداری در آن منطقه به وجود آورده است.

جدا کردن رافائل از دریا منجر به آسیب رسیدن به محیط می شود

جدا کردن رافائل از دریا منجر به آسیب رسیدن به محیط می شود نه تنها این اتفاق باعث ضرر رساندن به محیط زندگی افراد در ساحل می شود بلکه به آبزیانی که در سطح دریا با آن انس گرفته اند نیز آسیب می رساند.
رافائل در نیویورک نام ها: کشتی رافائل یا کشتی رافائل بوشهر یا تایتانیک ایران


درباره‌ی فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

همچنین ببینید

پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی البرز بررسی شد

نماینده عالی دولت در استان البرز با حضور در پروژه کتابخانه مرکزی البرز از نزدیک …

۲۲۵ تن زباله تولید روزانه شهروندان فردیس

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری فردیس از تولید روزانه ۲۲۵ تن زباله در این شهر خبر …

روزجهانی موزه

۲۸ اردیبهشت روزجهانی موزه و میراث فرهنگی یاد باد

گسترش موزه های دنیا و همکاری همه جانبه ی علمی ، فرهنگی و صنعتی، در …

دیدگاهتان را بنویسید