خانه / صفحه نخست / بنیانگذار و پدر صنعت ایران خودرو ، محمود خیامی در گذشت

بنیانگذار و پدر صنعت ایران خودرو ، محمود خیامی در گذشت

محمود خیامی (زاده ۱۳۰۸ مشهد، ایران-درگذشت ۹ اسفند ۱۳۹۸ ) معروف به پدر صنعت اتومبیل ایران، از عمده‌ترین صاحبان صنایع خودروسازی در ایران بود.وی شرکت‌های ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی)، بانک صنعت و معدن، فروشگاه زنجیره‌ای کوروش (قدس فعلی) و اولین کارخانه مبل ایران (مبلیران) را پیش از انقلاب ۵۷ در ایران بنیانگذاری کرد.محمود خیامی در تاریخ ۹ اسفند سال ۱۳۹۸ در سن ۹۰ سالگی و در شهر لندن چشم از جهان فروبست.

محمود خیامی، فرزند حاج سید علی‌اکبر خیامی است و اصالتاً مشهدی (طرقبه-جاغرق) بود.پدرش کامیون دار بود.ارتش روسیه که در دوران جنگ جهانی اول مشهد را اشغال کرده بود، کامیون‌هایش را مصادره و پس از پایان جنگ به روسیه منتقل کرد.

علی اکبر خیامی از آن پس مکان توقف گاه کامیون‌ها را تبدیل به تعمیرگاه کامیون کرده و به کسب و کار ادامه داد.محمود که در آن زمان شاگرد «دبیرستان شاه رضا» در مشهد بود بخاطر کمک به پدر تحصیل شبانه در «دبیرستان رازی» را ادامه داد. محمود و برادرش در سال ۱۳۲۸ به تهران رفته و در آنجا با دریافت مجوز اتوبوس سازی، اولین قدم را در راه خودروسازی برداشتند.در واقع او با برادرش، از ماشین‌شوری در مشهد شروع کردند. از تعمیرات ساده کنار خیابان، کار در تعمیرگاه خودرو، قطعه‌ فروشی و تاسیس بزرگترین فروشگاه قطعات یدکی در تهران تا به تاسیس کارگاه اتاق‌سازی برای اتوبوس در جاده کرج رسیدند.

در این کارگاه احمد خیامی از نماینده مرسدس بنز در ایران شاسی اتوبوس‌های مرسدس بنز را می‌گرفت و روی آن‌ها اتاق می‌ساخت. برای اتوبوس‌هایی که می‌ساخت دستشویی و توالت کوچک و یخچال هم درست می‌کرد.
برای راحتی مسافران، کارگاه ساخت صندلی را هم احداث کرد. این کارگاه صندلی‌سازی بعدها الهام‌بخش او در ساختن نخستین کارخانه بزرگ مبل‌سازی ایران به نام «مبلیران» شد. او جزو اولین کارآفرینانی بود که برای کارگران و کارکنانش خانه ساخت.

محمود خیامی به همراه برادر و خواهرشان، کارگاه مونتاژ خودروی ایران را سال ۱۳۴۱ تاسیس کرد.

زمانی که شرکت آنها با تشکیلات جدید و نام رسمی “ایران ناسیونال” در سال ۱۳۴۶ و با سرمایه ۴۰ میلیون تومان ثبت شد، تنها می توانست روزانه ۱۰ خودروی سبک و ۷ خودروی سنگین (اتوبوس و کامیون بنز) تولید کند.

هفت سال بعد از تاسیس ایران ناسیونال، این شرکت اعلام کرد که سرمایه شرکت در همین مدت کوتاه، بیش از ۱۲ برابر شده و ایران ناسیونال از نظر کیفیت و کمیت تولید، در ردیف بزرگترین خودروسازان آسیا قرار گرفته است.

پس از آن، در سال ۱۳۵۲، ایران ناسیونال اعلام کرد که خودکفایی در تولید قطعات یدکی را در راس برنامه هایش قرار داده است.از این رو، خیامی‌ها علاوه بر پایه‌گذاری نخستین صنعت خودروسازی در ایران چندین کارخانه و موسسه تولیدی دیگر راه‌اندازی کردند که سهم مهمی در صنعت و اشتغال کشور داشتند.

«کارخانه لاستیک‌سازی بریجستون ایران»، «شرکت پیستون‌سازی ایران»، «کارخانه ایدم در تبریز برای تولید موتور»، «کارخانه پلی‌رنگ (تولیدکننده رنگ اتومبیل)»، «کارخانه فنرسازی در جاده کرج»، «شرکت ریخته گری» و «شرکت رضای مشهد» از آن جمله اند.

در همین سالها، حاج محمود خیامی با کمک گروهی دیگر از سرمایه داران ایران، بانک صنعت و معدن و فروشگاه های زنجیره ای کوروش (قدس فعلی) را نیز بنیان نهاد.

مدت زمانی از تولیدات محدود اتوبوس گذشت،که  بنیانگذاران ایرانخودرو راضی نشدند و این دلیلی شد که به فکر تولید کردن اتومبیلی کوچک افتادند، که هم قدرت بدنی خوب و کافی داشته باشد و هم قیمت آن ارزانتر باشد، این دو خصوصیت سبب شد که تقریباهمه اقشار جامعه در سراسر ایران با هر درآمدی که داشتند می توانستند آن را تهیه نمایند .

به همین علت شروع به برقراری ارتباط با کارخانه‌های خودروسازی در تمامی دنیا پرداختند. بعد از مذاکرات بسیار با کشورهای گوناگون مانند : آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیسی، بالاخره توانستند با شرکت تالبوت انگلستان که در آن دوران اتومبیل های هیلمن را تولید می کرد ( زیر مجموعه‌ای از شرکت کرایسلر امریکا بود) به توافق برسند و در تاریخ اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ شمسی تولید هیلمن با اسم پیکان با تیراژ ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال با این اشعار به امید روزی که هر ایرانی بتواند یک ماشین پیکان داشته باشد شروع گردید.

در اواخر همان سال اتومبیل پیکان با قیمت ۱۲ هزار تومان به بازار آمد . جالب است که بدانید این تیراژ در سالهای دیگر با تولید اتومبیل‌های پیکان تاکسی، پیکان کار (اونجری)، پیکان جوانان دو کاربراتوره، دولوکس و پیکان استیشن و وانت پیکان که به شش مدل می رسید به تیراژ ۱۲۰ هزار دستگاه در سال رسید . پیشتازی ایران ناسیونال(ایران خودرو) در زمینه تولید پیکان به حدی رسید که در اوایل انقلاب اسلامی، حدود ۱۵ هزار نفر در داخل کارخانه و چندین هزار نفر نیز در بخش فروش لوازم یدکی و تعمیرگاه‌های مجاز که زیر نظر مستقیم کارخانه اداره می‌شد، به کار مشغول بودند. در سال ۱۳۵۶، او با ایران ناسیونال اعلام کرد که می خواهد “پیکان” را از خط تولیدش خارج کند، با شرکت پژو وارد شراکت جهانی شود و تولیداتش را به کشورهای دیگر صادر کند.

بعد از ورود محمود خیامی به خارج از کشور
به علت سابقه ای که در همکاری با شرکت مرسدس بنز آلمان داشت، از این شرکت اعتبار بسیار گرفت و در خارج از کشور ، مجدد کار خودش را به عنوان یک فروشنده از صفر شروع کرد. به علت آن که نبوغ اقتصادی داشت، باز هم موفق شد و امروزه خانواده او، یکی از نمایندگی های فروش شرکت مرسدس در انگلیس و آمریکا را دارد.

محمود خیامی با ثروتی که از فروش “مرسدس” در کشور آمریکا کسب کرد، شروع به ساختن مدرسه در مناطق محروم استان خود (خراسان) کرد و آنقدر این کار خیر را ادامه داد که امروزه از او به عنوان یکی از بزرگترین مدرسه سازان تاریخ کشور یاد می شود.

درباره‌ی فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

همچنین ببینید

هر ۷ دقیقه یک ایرانی به دمانس مبتلا می شود

همزمان با روز جهانی آلزایمر اعلام شد: هر ۷ دقیقه یک ایرانی مبتلا به دمانس …

تکمیل پروژه هشتگرد-طالقان مطالبه مردمی است

نماینده عالی دولت در استان البرز گفت: در سال ۹۷ و ۹۸ این پروژه در …

رییس فدراسیون کشتی کشور با استاندار البرز به گفتگو نشست

رییس فدراسیون کشتی کشور با حضور در دفتر کار استاندار البرز با وی دیدار و …

دیدگاهتان را بنویسید