خانه / آخرین نوشته / گام به گام با قانون(۱۲) : نکاتی درباره خرید اینترنتی

گام به گام با قانون(۱۲) : نکاتی درباره خرید اینترنتی

بهارداریان کارشناس ارشد حقوق خصوصی
مدیر دپارتمان حقوقی جی۵

باتوجه به شرایط کنونی جامعه و ترجیح  شهروندان عزیز به خرید اینترنتی امروز درنظر داریم باتوجه به اهم موضوع این مبحث به قوانین مرتبط با خرید های اینترنتی ( قانون تجارت الکترونیک ) بپردازیم  ازجمله سوالات متداول شهروندان درباره استرداد محصولات  اینترنتی خریداری شده است :

باید گفت جهت حمایت از مصرف کننده مواد قانونی آورده شده که ازجمله می توان به مورد ذیل اشره نمود:
 ضمانت اجرای استرداد محصولات خریداری شده اینترنتی  تا ۷ روز می باشد مشروط بر حفظ سلامت محصول خریداری شده و همچنین نباید از محصولات فاسد شدنی  باشد :

‌طبق ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیک :  در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل هفت روز کاری، وقت‌ برای انصراف (‌حق انصراف) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد.‌تنها هزینه تحمیلی بر مصرف‌کننده هزینه بازپس فرستادن کالا خواهد بود.

‌طبق ماده ۳۸ این قانون : شروع اعمال حق انصراف به ترتیب زیر خواهد بود:

‌الف – درصورت فروش کالا، از تاریخ تسلیم کالا به مصرف کننده و درصورت‌فروش خدمات،از روز انعقاد.

ب – در هر حال آغاز اعمال حق انصراف مصرف کننده پس از ارائه اطلاعاتی‌خواهد بود که

تأمین کننده طبق مواد (۳۳) و (۳۴) این قانون موظف به ارائه آن است.

ج – به محض استفاده مصرف کننده از حق انصراف، تأمین کننده مکلف است‌بدون مطالبه هیچ‌گونه وجهی عین مبلغ دریافتی را در اسرع وقت به مصرف کننده مسترد‌نماید.

‌د – حق انصراف مصرف کننده در مواردی که شرایط خاصی بر نوع کالا و خدمات‌حاکم است اجرا نخواهد شد. موارد آن به موجب آئین‌نامه‌ای است که در ماده (۷۹) این‌قانون خواهد آمد.

ودرمقابل نکته قابل توجه جهت اطلاع  فروشندگان یا تامین کنندگان اینترنتی عزیزکه در همین قانون در ماده زیر آورده شده است می توان به شرایط وچارچوب اصولی آن عمل نمود تا فروشندگان یا تامین کنندگان اینترنتی عزیز متحمل ضرر نگردند و دایما مجبور به استرداد محصولات اینترنتی خود نباشند:

طبق ماده ۳۳ قانون تجارت الکترونیک باید گفت : فروشندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات بایستی اطلاعات مؤثر در‌تصمیم ‌گیری مصرف ‌کنندگان جهت خرید و یا قبول شرایط را از زمان مناسبی قبل ازعقد‌دراختیار مصرف کنندگان قرار دهند. حداقل اطلاعات لازم، شامل موارد زیرمی‌باشد:

‌الف – مشخصات فنی و ویژگیهای کاربردی کالا و یا خدمات.

ب – هویت تأمین کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول می‌باشد و‌نشانی وی.

ج – آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن و یا هر روشی که مشتری درصورت نیاز‌بایستی از آن طریق با فروشنده ارتباط برقرار کند.

‌د – کلیه هزینه‌هائی که برای خرید کالا بر عهده مشتری خواهد بود (‌ازجمله قیمت‌کالا و یا خدمات، میزان مالیات، هزینه حمل، هزینه تماس)

‌هـ – مدت زمانی که پیشنهاد ارائه شده معتبر می‌باشد.

‌و – شرایط و فرایند عقد از جمله ترتیب و نحوه پرداخت، تحویل و یا اجرا، فسخ،‌ارجاع، خدمات پس از فروش


راه ارتباطی جهت دریافت مشاوره : missdaryan92@yahoo.com

درباره‌ی فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

همچنین ببینید

اعضای بازداشتی شورای روستا و دهیاری محمودآباد کرج چه کسانی هستند؟

آیین باو ر- جواد یاوری معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج از بازداشت تعدادی از …

مردم می گویند درختان را قطع نکنید/نماینده شورا می گوید اعتراض هدفدار است !

مهدی حاجی قاسمی:شهردار کرج پیوست ها و شرایط احداث زیرگذر جمهوری را به اطلاع مردم …

۳۰ شهریور یک ساعت به عقب برمی‌گردیم

ساعت رسمی کشور ساعت ۲۴ یکشنبه، ۳۰ شهریورماه یک ساعت به عقب برمی‌گردد.با استناد به …

دیدگاهتان را بنویسید