???????? ???????????? ?????????? ???????? ???????? ????????????
خانه / اجتماعی / آشنایی با محور دیزین ،شمشک: گشایشی در عرصه توریسم ورزشی

آشنایی با محور دیزین ،شمشک: گشایشی در عرصه توریسم ورزشی

   محور دیزین – شمشک در حال بهسازی؛ جاده دو طرفه و استاندارد می شود 

آیین باور- محدودیت تردد در جاده شمشک به دیزین، محور شمشک به دیزین مسدود می‌شود، محور شمشک به دیزین تا اطلاع ثانویه بسته است . این تیترهای تکراری سالهاست که در ایام سرد سال مصادف با روزهای داغ ورزشهای زمستانه بر پیشانی اخبار هواشناسی،راه ،ورزش و علاقمندان اسکی نشسته است .

این جاده 70 کیلومتری و تعیین کننده راهی قدیمی است که ورزشکاران و گردشگران را از شرق استان البرز ،تهران به این منطقه می آورد . بسته بودن این جاده یعنی بسته بودن گردش مالی صنعت ورزش و گردشگری  .

پس از سالها مناقشات و اختلاف های بین استانی عاقبت تکلیف این جاده برای تعمیر و بهسازی روشن شده و بودجه های این پروژه در مسیر درست خودش هزینه خواهد خواهد.

شمشک یکی از شهرهای بخش رودبارقصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. این منطقه پیست اسکی شمشک و پیست اسکی دربندسر را هم دارد . پیست اسکی بین‌المللی دیزین در استان البرز در فاصله  نزدیکی به  شهر شمشک در منطقه دیزین شهرستان کرج قرار گرفته است و به علت کیفیت برتر پیست دیزین بسیار ی از ورزشکاران و اسکی بازان ترجیح می دهند ساعات خود را در پیست دیزین گذرانده و از محور شمشک دیزین خود را به این منطقه برسانند. تابستان ها نیز برگزاری مسابقات بین امللی چمن خود جاذبه ای شگفت است که به این جاده نیاز مند است .

دیزین در کوه‌های البرز و از تهران به فاصله ۱۲۳ کیلومتر از مسیر جاده چالوس و ۷۴ کیلومتری شهر کرج و ۷۱ کیلومتر از مسیر شمشک که امکانات ورزشی قابل توجهی دارد، واقع شده‌است. دیزین محبوب ترین منطقه اسکی با حضور اسکی بازان خارجی است.

اگرچه از میان 500.000 اسکی باز که سالانه به پیست های اسکی ایران مراجعه می کنند، تنها یک درصد آن ها از خارج از کشور هستند. همه این اعداد و ارقام را که کنار هم بگذاریم تنها به یک نقطه ختم می شود و آن نیاز مبرم به دسترسی و بازگشایی محور شمشک دیزین است که اینک به همت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز در حال انجام است .

آشنایی با پروژه محور دیزین به شمشک :

برای بازدید میدانی به منطقه رفتیم راهی صعب العبور و باریک با عرضی بین 4تا 5 متر و بی شک خطرناک . شیبهای و پیچ های تند و زمینی سست که هرساله بهعلت بارشهای سنگین باران و برف تعطیل می شود. صدای ماشین های راه سازی دمی قطع نمی شود پروژه احداث و به سازی شمشک به دیزین از سه راهی دیزین در محور کرج – چالوس آغاز می شود و به سمت شمشک در استان تهران ادامه پیدا می کند . از سه راهی دیزین تا تا حوزه استان تهران 70 کیلومتر است که 36 کیلومتر آن در استان البرز است .

علی اصغر کاظمی مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی  استان البرز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری آیین باور گفت: این پروژه در دوفاز تعریف شده است . ابتدا فازی در 14 کیلومتر که روکش آسفالت و بهسازی اش انجام شده تا پای پیست و بخش دیگر فازدوم است که از بعد پیست به سمت قله در طول 8 کیلومتر در دست اقدام است . برای این 8 کیلومتر 25 میلیارد تومن هزینه برآورد کرده ایم .

عرض مسیر 4و نیم تا 5 متر است و به علت اینکه محور بای پس و جایگزین جاده چالوس است و ترافیک سنگینی دارد ، حجم ترافیکی که از تهران به سمت جاده چالوس می آید جذب این مسیر می شود و بالعکس .بنابراین آنهایی نیز که از چالوس برمی گردند می توانند برای رفتن به تهران از همین مسیر برگردند وارد کرج نشوند و مسیر کوتاه تری را طی کنند. این اتفاق منجر به کم کردن بار ترافیکی جاده چالوس می شود. دسترسی حوزه استان تهران را آسان می کند.

جاده قدیمی باید به عرض 9 متر برسد و با استفاده از روش ژئوگرید اضافه عرض تامین و مسلح می شودو به عرض نهایی 9 متر خواهیم رسید. سر قوسهارا از سمت کوه ،کوه بری داریم از سمت جاده تعریض .

راه موجود در حد راه روستایی است و به صورت امانی وقتی البرز جدا نشده بود راهداری به صورت امانی و بدون مشخصات فنی کار کرده است ..

در حال حاضر ساخت این مسیر در دو فاز تعریف شده است فاز اول حدود 4 کیلومتر تا ابتدای مسیر و فاز دوم از کیلومتر 4 به سمت قله نت انتهای حوزه استحفاظی استان البرز .

میراث فرهنگی دروازه ای را در ابتدای مسیر تدارک دیده است که هرگاه صلاح بداند آن را خواهد بست . 1و نیم کیلومتر از مسیر ابتدایی که رودخانه را قطع می کند مورد اعتراض محیط زیست است و هر روز با سرکشی و نظارت مخالفت خود را اعلام می کنند. البته مشاور مورد تایید محیط زیست طرح را بازدید و تایید کرده است . در گزارش اعلام شده هیچ خطر زیست محیطی در پروژه وجود ندارد.

از سه راه دیزین تا تهران حدود 110 کیلومتر مسیر کوتاه تر می شود. چیزی حدود 1و نیم ساعت .

تلاش می کنیم طی سال جاری فاز اول جمع شود و فاز دوبرای سال دیگر . طی سال 96 عدد خیلی کمی را برای پروژه بستند . سال گذشته 2 میلیارد تومان دریافت کردیم و چون این پروژه به نام”آهار – لشگرک- دیزین و جاده چالوس” تعریف شده بود بخش اعظم بودجه به تهران داده می شد . سال گذشته 3 میلیارد بودجه تعریف شده بود که در ابتدای امر همه آن را برای استان تهران تخصیص داده بودند و پس از دوندگی و اعتراض توانستیم میزان 2 میلیارد را برای استان البرز و یک میلیارد را برای استان تهران تعریف کنیم . پروژه بر این اساس راه افتاده است با آورده های پیمانکار آغاز و ادامه می یابد سپس دولت پرداخت می کند. اگر توان بخش خصوصی نباشد دولت با وجود محدودیت منابع امکان پرداخت ندارد.

4 خطه کردن جاده چالوس نیز با تکیه بر توان بخش خصوصی به زودی مورد بررسی  قرار خواهد گرفت.

درباره ی فریبا کلاهی

روزنامه نگار و مدیر مسئول پایگاه خبری آیین باور

مطلب پیشنهادی

کرونا همچنان قربانی می گیرد، 32 البرزی دیگر

️رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد:» از دیروز تا امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵۷ …

تاریخ از قلب کرج می جوشد: کشف دو‌ محوطه باستانی دیگر

سر‌پرست‌ معاونت میر‌اث‌فرهنگی البرز از کشف دو محوطه باستانی در کرج خبر داد. عباس نور‌ی …

بهزیستی استان البرز مجری طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده می شود

آیین باور- طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده در 5 سال اول زندگی با محوریت …

پاسخی بگذارید