دوشنبه، 14 تیر 1400 - 12:59

قدم اول برای خروج زندان‌ها از کرج برداشته شد

خزانه دار و رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج گفت: لایحه‌ای با عنوان ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی زندان قزلحصار توسط شهرداری به شورای شهر ارائه و با رای اکثریت اعضاء تصویب شد.

 احد رسولی در تشریح این خبر اظهار داشت: طی ادوار مختلف در شهر کرج، بحث خروج زندان‌ها از بافت شهری مورد توجه یا حداقل شعارهای ریز و درشت مسئولان بوده است اما سرانجام این موضوع که دغدغه‌ بسیاری از شهروندان است، رسمیت بیشتری یافته و به شورای شهر رسید.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای شهر کرج افزود: بر اساس نامه ارسالی، با توجه به آیین‌نامه اجرایی بند پ ماده ۱۱۳ برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سازمان زندان‌های البرز صرفا بدون تشريفات مناقصه می‌تواند وارد معامله با شهرداري شود و پیشنهاد شده شرکت مهندسین مشاوری که به عنوان مجری تهیه تفصیلی در منطقه ۳ فعالیت می‌کند، در خصوص انجام مطالعات و امکان‌سنجی ساماندهی اراضی اراضی مورد توافق تعیین شود.

رسولی با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای شهر کرج پس از بحث و بررسی با پنج قید توسط اعضای کمیسیون موافقت شد، بیان کرد: این قرارداد بر اساس قانون انتقال زندان‌ها به خارج از شهر منعقد و یک طرح جامع برای کل محدوده شامل 307 هکتار به استناد قانون انتقال زندان‌ها تهیه شده و تاکید می‌شود این توافق به تایید استانداری، شورای عالی شهرسازی، سازمان پدافند غیر عامل و سایر مراجع بالادست مربوطه برسد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: طبق کلیات مورد توافق، ۶۵ درصد حق شهرداری برای معابر و کاربری‌های خدماتی و ۳۵ درصد مسکونی خواهد بودو انجام مطالعات امکان‌سنجی و طرح جامع برای محدوده بازه زمانی داشته باشد.

وی تاکید کرد: کارگروه اجرایی ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی زندان قزلحصار، شهرداری کرج در نظر دارد در صورت تصویب و تأیید شورای محترم اسلامی چند اقدام اساسی از جمله: در فاز اول حدود 200 هکتار از اراضی فوق که پیرامون زندان قزلحصار می‌باشد و بخشی از آن در حدود 70 هکتار در داخل محدوده شهری می‌باشد با شرایط ذیل تغییر کاربری یابد؛ الف) 35 درصد خالص (بدون در نظر گرفتن شبکه معابر) از 200 هکتار حدوداً به میزان همان 70 هکتار به کاربری مسکونی با تراکم مورد تأیید کمیسیون ماده 5 شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گیرد. ب) 65 درصد مابقی از 200 هکتار موصوف حدوداً به مساحت 130 هکتار به عنوان شبکه معابر و خدمات و سهم شهرداری از محل ورود به محدوده شهر قرار گیرد که قسمتی از آن می‌تواند مسکونی باشد.

رسولی یادآور شد: در فاز دوم حدود 100 هکتار از زمین‌های زندان فعلی قزلحصار پس از انتقال زندانیان در فاز دوم با کیفیت فوق عملیاتی خواهد شد. (35 درصد خالص قطعات مسکونی سهم سازمان زندان ها و 65 درصد ناخالص سهم شهرداری اعم از شبکه معابر، ورود به محدوده ).

کدخبر: 107