یکشنبه، 20 تیر 1400 - 11:15

ماهی زینتی فردیس در آکواریوم عراقی ها شنا می کند

مجوز صادرات هفت هزار قطعه ماهی زینتی در فردیس صادر شد ساکنان فردیس  می توانند درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه عرضه محصولات دامی از طریق شماره تماس ۳۶۶۴۰۵۱۸ و ۱۵۱۲ دامپزشکی استان اطلاع رسانی کنند.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان فردیس گفت: مجوز صادرات هفت هزار قطعه ماهی زینتی به کشور عراق طی سه ماه گذشته در فردیس صادر شد.

 دکتر محمدمهدی راهنورد افزود: این ماهیان زینتی با هدف ارزآوری و رونق تولید و رشد اقتصادی به عراق صادر می شود.

وی ادامه داد: پنج مجوز صادرات خاویار به میزان ۱۷۹ کیلو گرم به کشورهای حوزه خلیج فارس ، استرالیا و اروپا ، سه مجوز صادرات شاه میگو به کشور ارمنستان به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم طی این مدت صادر شده است.

راهنورد گفت: با تائید دامپزشکی سه هزار قطعه بوقلمون زنده به  از فردیس به استان تهران انتقال داده شد.

صدور مجوز پنج راس بز اصلاح نژادی برای جنوب کشور ، تائید ۱۶۵ تن گندم سبوس دار برای بازارهای داخلی ، صدور مجوز عرضه گوشت گوساله و گاو  به داخل و خارج از استان البرز به میزان تقریبی ۱۹۵ تن ، نظارت بر عرضه ۶۸ تن  گوشت گوسفندی و ۲۲۰ تن مرغ از دیگر فعالیت سه ماهه نخست سال جاری دامپزشکی فردیس است .

وی گفت: امسال ۳۶۷ هزار دوز واکسن دامی از مرکز تولید واکسن مشکین دشت فردیس به بازار های داخلی عرضه شده است.

نظارت مستمر بر فعالیت دامداری ها در ایام کرونا

رییس اداره دامپزشکی شهرستان فردیس گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و لزوم رعایت دستورالعملهای وزارت بهداشت در مراکز و واحدهای تحت نظارت ، دامپزشکی در حوزه های مختلفی ازجمله پیشگیری ، کنترل و مبارزه با بیماریهای مشترک و واگیر انگلی دام ، طیور و آبزیان و نیز نظارت بر تولید ، فرآوری ، توزیع و عرضه انواع فرآورده های خام دامی و شیلاتی را با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ستاد کرونا انجام داده است.

در این راستا و در زمینه پیشگیری از انتقال بیماریهای دامی در طول سه ماه گذشته بیش از ۱۵ هزار و ۷۶۸ دوز واکسن دامی در واحدهای دامداری فردیس مصرف و تلقیح شده است.

راهنورد افزود: همچنین یک هزار و ۸۰۲ مورد تست سل و یک هزار و ۱۴ مورد خونگیری (بروسلوز) انجام شده است.

وی گفت: در رابطه با پیشگیری و کنترل بیماریهای طیور ازجمله آنفلوآنزای پرندگان در مرغداریها نیز ۱۰۵ مورد مراقبت فعال و ۳۲ مورد بازدید کارشناسی و نمونه برداری صورت گرفته است.

راهنورد افزود: وجود بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام دارای مخاطرات فراوانی برای پرسنل زحمت کش و گمنام دامپزشکی می باشد که از جمله آنها می توان به بیماریهایی همچون بروسلوز (تب مالت) ، سل ، هاری ، مشمشه ، شاربن و تب کریمه کنگو و امثال آن اشاره کرد که برخی بیماریها در جمعیت دامی کمترین مخاطره را دارند اما بدلیل کشنده بودن در انسان و پرخطر بودن در جمعیت انسانی اقدامات دامپزشکی شامل واکسیناسیون و مراقبت فعال علیه این بیماریها بطور دائم انجام می شود.

وی از شهروندان فردیس خواست فرآورده های خام دامی خود را از مراکز معتبر خریداری کرده و به  برچسب تاریخ مصرف و کد دامپزشکی محصول توجه کنند.

ساکنان فردیس  می توانند درصورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه عرضه محصولات دامی از طریق شماره تماس ۳۶۶۴۰۵۱۸ و ۱۵۱۲ دامپزشکی استان اطلاع رسانی کنند.

 

کدخبر: 120