یکشنبه، 10 مرداد 1400 - 18:51

مروری بر مقاصد گردشگری البرز، استان زیبای ناشناخته (4)

بناهای تاریخی ،میراث مظلوم بی وارث

البرز سرزمین ناشناخته ها و زیبایی هایی است که خواندن فهرست جاذبه های مغفول مانده اش هوش از سر گردشگران می برد و آه دریغ از نهدشان بلند می کند که چرا این همه ثروت به سرمایه فرهنگ ساز و درآمد زا تبدیل نمی شود. در این باره فرصت دیگری گفتگو خواهیم کرد.

کاخ سلیمانیه

یکی از کاخ های مجلل و زیبای دوره فتحعلی شاه بوده که قدمت آن به دوره قاجار بازمی گردد این بنا به دستور سلیمان میرزا، فرزند فتحعلی شاه و توسط صدر اصفهانی معمار سرشناس این دوره ساخته شده است.کاخ مورد نظر جزء اولین بناهایی است که در ایران برروی پایه (پیلوت) ساخته شده است. این بنای مستطیل شکل بر روی ستونها و جرزهای آجری ساخته شده و از سطح زمین حدود ۲/۵ متر ارتفاع دارد. این بنا به علت دارا بودن تزیینات داخلی و به خصوص دو تابلوی نقاشی رنگ و روغن بر روی دیوارهای شرقی و غربی آن حائز اهمیت است. یکی از این تابلوها مربوط به تصویر آقا محمدخان و دیگری در بردارنده تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانشان است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نوروز 1400 اداره کل میراث البرز بعد از سالها انتظار اعلام کرد مرمت این بنا به حد قابل قبول رسیده و دربهایاین بنای زیبارا بر روی گردشگران خواهد گشود. توری هم ویژه خبرنگاران تدارک دیده شد که انصافا مفید بود. امیدواریم روزی برسد که خداقل نام این بنا برای همه ساکنین کرج آشنا باشد.
آدرس: کرج بلوار امام زاده حسن خ کیان پور جنب مدرسه استقلال
 

برج آرامگاهی روستای کردان

این بنای متعلق به قرن ۷ هجری در دوران سلجوقیان است. این برج آرامگاه امامزاده حسین(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع) است. این بنای آجری زیبا و هنرمندانه دارای پلانی دایره ­ای و کنگره­ دار است که تعداد کنگره ­های آن ۳۴ عدد و بلندای آن ۶ متر است. بر فراز آن گنبدی احداث شده است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دركنار اين بقعه يك بناي ساده متعلق به امامزاده بي‌بي نسا(ع) وجود دارد. ظاهرا اين دو امامزاده خواهر و برادر بوده و از نوادگان امام زين‌العابدين(ع ) هستند. مردم آنها را فرزندان بلافصل اين امام بزرگوار مي‌دانند و مي‌گويند اسم اصلي او حسين اصغر يعني فرزند امام سجاد(ع ) و برادر كوچك امام محمد باقر(ع) است.
ورودي بناي امامزاده حسين (ع ) شرقي است و داخل آن با گچ تزيين شده است كه البته بر خلاف نماي بيروني ستاره‌اي شكل و پلان بنا از داخل شش ضلعي است.بناي بقعه متبركه شاهزاده حسين (ع ) مربوط به دوره سلجوقيان است كه از زيبايي و نقوش خاصي برخوردار مي باشد.از دیگر جاذبه ­های این روستا می­ توان به پل بانو صحرا اشاره کرد. این پل آجری متعلق به دوره صفوی بوده و تنها دو پایه و بخشی از طاق‌های آن باقی مانده است.
 آدرس: روستای کردان در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال غرب شهر کرج در شمال اتوبان کرج – قزوین قرار دارد

کاروانسرا شاه عباسی

بنا از کاروانسراهای دوران صفوی (بین سال‌های 1078 تا 1109 ) زمان حکومت شاه سلیمان صفوی به سبک چهار ایوانی بنا گردیده است. از نظر موقعیت بر سر راه ارتباطی دو شهر مهم آن زمان یعنی ری و قزوین قرار گرفته بوده و پذیرای کاروانها تجاری و نظامی و گروه­های مسافری بوده  و در راه اصلی ری، طالقان و مازندران قرار دارد.در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر این دوره به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) بکار رفته است.بنای یاد شده در سال‌های گذشته و قبل از بازسازی انبار غلات بوده است که بیشترین‌آسیب به ساختمان این مجموعه، در همین دوره خورده است. زمانی این بنا محل اتراق کاروان‌ها نیز بوده است. مساحت کل بنا ۳۶۰۰ مترمربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۸۶۰ مترمربع و دورتادور حیاط آن ۱۶ حجره قرار دارد همچنین کاروانسرا دارای چهار شترخان می‌باشد. این بنا به عنوان مجموعه پذیرایی و اقامتی در حال بهره‌برداری بود که متاسفانه به دلایل فنی و آسیب های جدی موقتا تعطیل شده است و این بنای مظلوم به واسطه محل قرارگیری هرگز گردشگاه تفریحی و آموزشی عموم نبوده است .
 
 
آدرس : کرج میدان توحید، تقاطع خیابان های شهدای محراب و قدس
کاروانسرای ینگه امام

این کاروانسرا و تپه تاریخی که در مجاورت امامزاده ینگه امام قرار دارد و می تواند در صورت ساماندهی به یکی از مهمترین مراکز مهم گردشگری استان البرزتبدیل شود « تپه تاریخی ینگه امام که هویت تاریخی شهر ساوجبلاغ محسوب می شود سال ها در این شهر مهجور مانده »کاروانسرای ینگه امام، بنایی بازمانده از دوره صفوی است و در ساوجبلاغ، محله ینگه امام، در فاصله ۱۰۰ متری جاده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است طبق منابع تاریخی این کاروانسرا از آثار دوره صفویه است که در دوره‌های بعد، تغییراتی در آن ایجاد شد و آن را به ترکیبی بدیع از مهمان‌خانه و باغ بدل کردند. بنای قاجاری ینگی‌امام ترکیبی از باغ و کاروانسرا است که هم از مهمان‌خانه‌های ایرانی تاثیر پذیرفته و هم متاثر از مهمان‌خانه‌های فرنگ است.اسناد موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۳۲۸ شمسی، سه دانگ کاروانسرا متعلق به امین‌السلطان و سه دانگ دیگر در تصرف اعتصام‌السلطنه و عیال امیرنظام بوده است. در سندی دیگر روستای ینگی‌امام ملک امین‌الدوله و امین‌السلطان بوده که در دوران هرج و مرج به تصاحب روس‌ها درآمده است. در دوره ناصرالدین شاه، وی دستور تعمیر کاروانسرا را داد و باغ مهمان‌خانه امین‌آباد در این زمان به بنا افزوده شده است.

آدرس:البرز- جاده کرج هشتگرد-در فاصله ۱۵کیلومتری کمال‌شهر و ۵٫۳ کیلومتری هشتگرد

کدخبر: 167

نویسنده: فریبا کلاهی