دوشنبه، 11 مرداد 1400 - 08:15

ورودسیمان به بورس یک اشتباه بزرگ است

تولید ،توزیع و مصرف سیمان باید استاندارد شود با ورود سیمان به بورس به توزیع و مصرف لطمه وارد می شود بنیانگذار کارخانجات ایران فریکو ، اسکلت بتن و پارس لانه در جمع مدیران انجمن های صنفی تولید کنندگان بتن استان های  تهران ، البرز و قزوین خواستار تصمیم صحیح برای عرضه سیمان به صنایع سیمان بر کشور شد.

آیین باور-علی اصغر کیهانی در این نشست به ورود سیمان در بورس اشاره کرد و خواستار ورود دولت برای پایان بخشیدن به افزایش قیمت و ممانعت از ورود سیمان به بورس شد .

وی افزود : تولید ، توزیع و مصرف سیمان باید استاندارد شود و با ورود سیمان به بورس هرگز نمی توان انتظار داشت توزیع و مصرف استاندارد باشد .
 
بنیانگذار کارخانجات ایران فریمکو ، اسکلت بتنی و پارس لانه  از دستگاه های امنیتی ، اطلاعات و بازرسی خواست تا به بررسی وضعیت سیمان بپردازند و اجازه ندهند یک عده دلال موجب اختلال در این فراورده مهم شوند .

علی اصغر کیهانی از تعطیلی کارخانجات بتن و قطعات پیش ساخته به علت اوضاع وخیم سیمان در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت : همه خوب می دانیم اقتصاد کشور ما در حال حاضر متکی به ساخت و ساز است که در سال های اخیر در این حوزه عملکرد مناسبی نداشتیم ولی رئیس جمهور جدید آقای رئیسی وعده دادند کار ساخت و ساز مسکن را در کشور استارت خواهند زد .

کیهانی افزود بنابر بخشنامه وزارت بازرگانی وقت باید سیمان در کارخانجات  فراورده های بتنی عرضه شود ، سیمان باید مدیریت شود نه اینکه عمده تولید در کیسه به مصالح فروش ها عرضه گردد که امکان احتکار و افزایش قیمت را در پی داشته باشد .

وی افزود: امروز صنایع بتن با چالش بیکاری به علت نبود سیمان مواجه اند عرضه سیمان در بورس بجز دلال بازی و گرانی این فراورده چیز دیگری ندارد وی  گفت :  کشور ما از نظر  تولید سیمان مشکلی ندارد وظرفیت تولید ما از نیاز مصرف کشور بیشتر است  ،این در حالی است که از ابتدای سال جاری مرتب هر بار به بهانه ای قیمت سیمان افزایش یافته و امروز سیمان به چندین برابر قیمت رسیده و به صنایع بتنی با هزاران گارگر چیزی نمی رسد و در بیکاری به سر می برند، که باید دستگاه های متولی زودتر وارد عمل شوند .

وی افزایش قیمت سیمان به بهانه های مختلف را  یک برنامه از پیش تعین شده بیان کرد و گفت  : از۲۴ خرداد تا ۱۲ تیر ۱۴۰۰ به فاصله ۱۵ روز به بهانه اولین عرضه سیمان در بورس قیمت سیمان چیزی حدوده ۲۰ در صد افزایش قیمت داشته و این روند صعودی با ابلاغ توانیر و کمبود عرضه سیمان هم اکنون با افزایش مجدد قیمت مواجه شده که در واقع این افزایش قیمت مربوط به یک هفته جاری است واین افزایش ها خسارت هنگفتی را به بخش عمران و مسکن کشور وارد کرده  که این رفتار ها شایسته نظام اقتصادی ما نیستند .

 کیهانی از نمایندگان‌مجلس خواست تا حواسشان به پیامد افزایش قیمت مجدد  سیمان‌و کمبود ان در بازار باشند و از هم اکنون اجازه ورود دلال های این فراورده را به این بازار قطع کنند .

وی  ورود سیمان به بورس را یک اقدام دیگر از سیمانی ها برای افزایش قیمت این فراورده بیان کرد و گفت : روز به روز شرایط را سخت تر می کنند تا دست تولید کننده بسته شود و دیگر نتواند به کار و فعالیت بپردازد .

وی با اشاره به صحبت های اخیر وزیر راه و شهر سازی گفت : سیمان همواره یک بازار سنتی داشته که در سطح کشور تامین می‌شده است. وقتی وارد بورس می شود یک نوع گروگان گرفتن مردم توسط عده‌ای است که بتوانند پولدار شوند و تحصیل مال کنند.

کیهانی گفت: سیمان کالایی نیست که در بورس عرضه شود و باید دست مصرف کننده برسد بدون واسطه و دلال بازی که این روزها کمر تولید کننده را شکسته و به ساخت و ساز لطمه زده است .

وی با بیان اینکه سیمانی ها بعد از قطع برق و کاهش تولید به یک باره و مجدد قیمت سیمان را افزایش دادند و با ورود این کالا به بورس قیمت هر کیسه به ۱۰۰ هزار تومان هم رسید و در آنجا هم دلال ها همه سیمان را می خرند و مصرف کننده مجبور است برای ساخت پروژه اش به چندین برابر از واسطه ها سیمان را بخرد .

وی افزود این وضعیت لطمه جدی به طرح های عمرانی و مقاوم سازی می زند و باید به صورت جدی کارشناسان فن پای کار بیایند و شرایط سیمان را وخیم تر از این نکنند .

کیهانی گفت : سیمان کالایی است که باید سریع مصرف شود در غیر این صورت فاسد می شود و امکان نگهداری آن وجود ندارد

به گفته علی اصغر کیهانی شرایط ایجاد شده برای صنایع بتن ساز کشور بسیار سخت شده است با انبوهی از کارگر و طرح های عمرانی از ابتدای سال به بهانه های مختلف شاهد افزایش قیمت سیمان بودیم .

وی افزود : دلایلی از شفافیت ورود کالا در بورس اعلام می کنند این در حالی است که قابلیت عرضه سیمان در بورس کار غیر قانونی است ، سیمان باید توسط سیمان بر ها مصرف شود که کار عمرانی در کشور انجام می دهند و بخش کمی هم توسط مصالح فروش ها برای امور بنایی فروخته شود  .

کیهانی اشاره کرد: این صنایع سیمان هر گونه که دلشان می خواهد به بهانه های مختلف سیمان را گران می کنند و مشکلاتی را برای صنایع بتن و طرح های عمرانی ایجاد می کنند .

وی افزود : اگر سیمان یک روز در بورس عرضه کمتری شود به بهانه های نخ نمای گذشته ، برق ، محیط زیست ، خرابی ، ترانسفر و..... آنوقت قیمت ها چگونه می شود همین الان را شما ببیند به اندازه کافی سیمان پاکتی بسته ۱۲۰ هزار تومان در مصالح فروشی هم هست و سئوال هم بشود بهانه بورس را جلو می کشند

وی به عرضه ی سیمان در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: عرضه ی سیمان در بورس کالا و حربه ی برق همین روند را به شکل تازه به ظاهر قانونی انجام دادند به گونه ای که کارخانجات سیمان در استان های بزرگ و کلانشهر ها از اردیبهشت تا خرداد ماه روند توزیع سیمان را مختل کردند‌.

وی افزود : نکته جالب قیمت های عرضه شده در بورس کالا برای یک کالای مشخص (سیمان فله تیپ ۲) بین ۳۵۰ هزارتومان در هر تن تا ۷۰۰ هزارتومان،  بسته به محل کارخانه متغیر است   که به طور کلی فلسفه عرضه سیمان در بورس جهت شفاف سازی  قیمت را از بین برده است .

وی افزود یکی از دغدغه های اصلی این کشور  مسکن است که بخش قابل توجهی از در آمد طبقه متوسطه و اقشار پائین جامعه را به خود اختصاص داده و ریشه بسیاری از نارضایتی را در جامعه بوجود می آورد .

وی با بیان اینکه اگر دولت جدید می خواهد با این چالش بدرستی مقابله کند باید به وضعیت نابسامان سیمان به عنوان الویت اول دولت در برنامه پیش رو در حوزه توسعه ساخت و ساز و مسکن اهتمام جدی داشته باشد چرا که سیمان به عنوان مهمترین مصالح ساختمانی نقش تعین کننده ای در پیشبرد پروژه های ساختمانی وقیمت سایر مصالح دارد

کدخبر: 170