شنبه، 29 اردیبهشت 1403 - 11:50

روز میراث‌فرهنگی:

بازدید از بناهای تاریخی البرز رایگان است

برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در البرز اعلام شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز گفت: ۲۹ اردیبهشت مصادف با روز جهانی موزه و میراث‌فرهنگی بازدید از بنا‌های تاریخی قابل بازدید استان البرز از جمله کاخ سلیمانیه، محوطه تاریخی ازبکی و کاروانسرای ینگی امام رایگان است.

آیین باور - رحیم خاکی درباره برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در استان البرز، افزود: برپایی نمایشگاهی از تابلو‌های تصاویر تاریخی دانشکده کشاورزی و همچنین کاشت نهال به نام آقای قنبری یکی از همکاران بازنشسته معاونت میراث‌فرهنگی در روز ۲۹ اردیبهشت در محوطه کاخ مروارید انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه هر روز توسط وزارت میراث فرهنگی با یک عنوان نامگذاری شده، برگزاری دوره آموزشی میراث‌فرهنگی برای دانش‌آموزان در مدارس، رونمایی از لوح ثبت ملی بازی رزم سپر و اجرای برنامه زنده در بستر فضای مجازی را از جمله اقدامات در روز ۳۰ اردیبهشت که به عنوان روز ملی جمعیت نامیده شده عنوان کرد. 

خاکی افزود: روز ۳۱ اردیبهشت مصادف با ولادت امام رضا (ع) آیین غبارروبی از امامزاده‌های منتسب به امام رضا و مزار شهدای گمنام اشتهارد در محل امامزاده سلیمان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان البرز اجرای برنامه زنده در فضای مجازی با عنوان ملاصدرا در روز یک خرداد را که به عنوان روز بزرگداشت ملاصدرا و همچنین روز بهره‌وری نامگذاری شده از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: دوره آموزشی برای دهیاران در حوزه میراث طبیعی از اقدامات دیگری است که در این روز انجام می‌شود. 

خاکی تور بازدید همکاران از آثار تاریخی استان در روز دو خرداد و همچنین بازدید رایگان از موزه دفاع مقدس در پارک جهان‌نما را از دیگر برنامه‌های مد نظر عنوان کرد. 

او از برنامه‌های شاخص این هفته را برگزاری جشنواره شیرینی سنتی اقوام در کاروانسرای شاه عباسی عنوان کرد که با هماهنگی وزارت متبوع برای چند روز درب این کاروانسرا باز و از ۲۹ تا ۱۲ خرداد جشنواره در این محل برپاست و شیرینی‌های ثبت ملی شده استان نیز در این جشنواره ارائه می‌شوند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی همچنین برگزاری کارگاه مرمت اشیاء تاریخی در کاخ سلیمانیه را از برنامه‌هایی عنوان کرد که از ۲۹ اردیبهشت تا سه خرداد انجام می‌شود.



اخبار کوتاه همزمان با روز میراث فرهنگی 

برگزاری سومین جشنواره پخت نان سنتی اقوام در یزد

سومین جشنواره پخت نان سنتی اقوام ایرانی باهدف معرفی روش پخت‌وپز انواع نان سنتی، هم‌زمان با برگزاری پانزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی ایران در یزد برگزار شد.

معافیت صادرکنندگان صنایع‌دستی از پیمان‌سپاری ارزی و ارز نیمایی

معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: دولت صادرکنندگان صنایع‌دستی را از پیمان‌سپاری ارزی و ارز نیمایی معاف کرده است.

مرمت ۲۵ اثر تاریخی استان زنجان در سال گذشته

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: مرمت ۲۵ بنای تاریخی استان زنجان اعم از استحکام بخشی، ساماندهی، کف‌سازی و دیگر اقدامات در یک سال گذشته انجام شده است.

اعلام برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در استان کرمان

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان گفت: با توجه به اهمیت میراث فرهنگی در جامعه به ویژه حضور و مشارکت مردم، شعار ملی این هفته «میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسئولیت اجتماعی» نامگذاری شده است.

فرونشست زمین در تخت جمشید

در روز‌های اخیر شکاف‌های ایجاد شده در بعضی نقاط محوطه تاریخی تخت جمشید، خبرساز شد.

اعلام برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در استان همدان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از اجرای ۳۱ برنامه در هفته میراث‌فرهنگی در استان همدان خبر داد.

کدخبر: 1729