سه‌شنبه، 12 مرداد 1400 - 11:49

اگرکارت ملی هوشمند خود را گم کرده اید این مطلب را بخوانید

اگر کارت ملی هوشمند خودتان را گم کردید، باید چه کارهایی انجام دهید؟

مهم‌ترین مدرک شناسایی هر ایرانی است. بنابراین در صورت گم شدن کارت ملی خود، باید بلافاصله برای دریافت کارت ملی المثنی اقدام کنید. ثبت اسکن اثر انگشت و امضای دیجیتال فرد در کارت هوشمند ملی جدید اهمیت بیشتری به موضوع داده و امکان سوء استفاده‌های گسترده‌تری را ایجاد کرده است. در این مقاله، اقداماتی را که برای صدور مجدد کارت ملی هوشمند باید انجام دهید به ترتیب توضیح داده‌ایم. همچنین به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اعلام مفقودی کارت ملی دیگر از طریق چاپ آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام نمی‌گیرد.

گم شدن کارت ملی هوشمند

گاهی یابنده کارت ملی هوشمند را به صندوق پست می‌اندازد و در نهایت اداره پست کارت ملی گم شده را به اداره ثبت احوال ارسال می‌کند. بنابراین در صورت مفقود شدن کارت ملی هوشمندتان، ابتدا باید به وب‌سایت ثبت احوال مراجعه کنید. سپس به بخش خدمت الکترونیک سایت بروید و قسمتی از سایت را باز کنید که ثبت احوال، کارت ملی‌های مفقودی پیدا شده را در آن آگهی می‌کند. سپس مشخصات کارت شناسایی ملی هوشمند خود را که مفقود شده است در آن قسمت بنویسید. از این طریق، شما می‌توانید بفهمید که کارت هوشمند ملی گم شده شما، به اداره پست و سپس ثبت احوال تحویل داده شده است یا خیر. بنابراین در ابتدا نیازی به درج آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند نیست.

در واقع، اولین اقدام پس از مفقود شدن یا گم کردن کارت ملی هوشمند، مراجعه به قسمت مربوط به مدارک پیدا شده در سایت سازمان ثبت احوال به این نشانی با لینک http://www.sabteahval.ir/Default.aspx?tabid=418 است. سپس چنانچه کارت ملی گم شده شما در سامانه فوق پیدا نشد، به سایت پست‌یافته به این نشانی بروید.

کارت ملی هوشمند گم شد، چه باید کرد؟

البته همانطور که گفته شد با هوشمند شدن کارت های ملی امکان سوء استفاده از آن وجود ندارد. در صورتی که کارت ملی هوشمند گم شده پیدا نشود باید اقدام به درخواست کارت ملی المثنی نمایید. 

 

برای دریافت کارت ملی هوشمند المثنی مراحل زیر را طی کنید:

 

  • آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند

پیش از هوشمند شدن کارت ملی، در صورت گم کردن آن باید بلافاصله مفقودی را به مراجع قضایی اعلام می‌کردید. برای این منظور لازم بود فوراً اقدام به درج آگهی مفقودی کارت ملی می‌کردید. متن آگهی مفقودی کارت ملی نیز شامل تمام مشخصات شناسایی فرد بود تا از آن طریق بی‌اعتبار بودن آن اطلاع‌رسانی شود. اما در مورد کارت ملی هوشمند جدید، به دلیل اینکه در موقع ثبت نام اولیه، اثر انگشت شما در سیستم و بر روی کارت شناسایی ملی، ثبت می‌شود، دیگر نیازی به چاپ آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند نیست. انتشار آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه‌های کثیرالانتشار زمانی ضروری بود که امکان سوء استفاده از کارت ملی مفقودی از جانب یابنده وجود داشت.

 

  • اعلام مفقودی کارت ملی هوشمند

اعلام مفقودی کارت ملی هوشمند دیگر از طریق انتشار آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه‌ها یا مراجعه به اداره‌های پلیس صورت نمی‌گیرد. هنگام مفقودی کارت ملی فقط باید به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و برای دریافت کارت ملی المثنی هوشمند درخواست بدهید. هم‌زمان با ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند المثنی، کارت ملی گم شده باطل خواهد شد. البته توصیه می‌شود پیش از رفتن به دفاتر پیشخوان تمام مدارک مورد نیاز برای این کار را آماده کنید و با خود به همراه ببرید.

 

  • مدارک لازم برای دریافت دوباره کارت ملی هوشمند
  • اصل و کپی شناسنامه برای افراد بالای ۱۸ سال
  • اصل و کپی شناسنامه برای افراد زیر هجده سال (کارت هوشمند ملی برای تمامی افراد بالای پانزده سال صادر می‌شود.)
  • اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه خودتان (والد، قیم یا وکیل)
  • اصل و یک نسخه کپی از قیم‌نامه یا وکالت‌نامه والد، قیم یا وکیل
  • ‌یک قطعه عکس ۳×۴ با زمینۀ سفید
  •  آدرس و کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت فعلی
  • تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ملی هوشمند المثنی
  • تکمیل پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی

پس از تحویل دادن این مدارک و پرداخت وجه، به شما یک رسید داده می‌شود. زمان دریافت کارت ملی هوشمند المثنی در این رسید مشخص شده است. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، دیگر نیازی به ثبت آگهی مفقودی کارت ملی نیست.

 

  • هزینه دریافت کارت ملی هوشمند المثنی

با اقدامات اخیر دولت برای هوشمند کردن کارت‌های شناسایی ملی، هزینه چاپ آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند حذف شده است. بنابراین تنها هزینه‌ای که شما باید بپردازید، هزینه صدور مجدد کارت هوشمند ملی است که این مبلغ در باجه‌های دفتر پیشخوان دولت و از طریق کارت‌خوان‌های مستقر در آنها اخذ می‌شود.

 

  • زمان دریافت کارت ملی المثنی

دریافت کارت ملی هوشمند برای بار دوم حدود دو ماه طول می‌کشد. البته شما یک بار برای اعلام مفقودی کارت ملی و یک بار هم برای دریافت کارت جدید به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک مراجعه می‌کنید. همچنین برای پیگیری کارت ملی المثنی یا اطلاعات تازه دربارۀ کارت شناسایی ملی مفقودی می‌توانید به وب‌سایت سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کنید.

کدخبر: 177