شنبه، 16 مرداد 1400 - 13:47

گام به گام با قانون (4):

ابلاغیه چیست؟

فرآیندی قانونی ست که به موجب آن مخاطب از مفاد دادرسی و تشریفات آن آگاه می شود. به زبان ساده تر وقتی دعوایی برای اولین بار در دادگستری مطرح می شود و پرونده ای برای آن تشکیل می شود.

فرآیندی قانونی ست که به موجب آن مخاطب از مفاد دادرسی و تشریفات آن آگاه می شود. به زبان ساده تر وقتی دعوایی برای اولین بار در دادگستری مطرح می شود و پرونده ای برای آن تشکیل می شود و شما به عنوان مخاطب دعوی (خوانده) قرار می گیرید یک نسخه از آن که شامل نوع ابلاغیه و تاریخ حضور و مکان حضور و نوع علت حضور و متن ابلاغیه است برای شما ارسال می شود که به آن ابلاغیه گوییم لازم به ذکر است در حال حاضر ابلاغیه ها از طریق سامانه جامع ثنا به صورت ابلاغ الکترونیکی اطلاع رسانی می شود.

توجه داشته باشیم که هر ابلاغیه ای احضاریه نیست و ماهیتا باهم تفاوت دارند اما هر احضاریه نوعی ابلاغیه است.

تفاوت احضاریه با اخطاریه به طور اجمالی چیست؟

گرچه هردونوعی دعوت قضایی محسوب می شوند اما اخطار بیشتر در امور مدنی(حقوقی) صادر و ابلاغ می شود و اخطار در حقیقت به معنی یادآوری امری به فرد یا افراد در پرونده های حقوقی است بر عکس احضار جنبه دستوری و امری دارد که درصورت عدم حضور شخص جلب می شود که باید به این امر توجه ویژه کرد پس هر گاه برایتان ابلاغیه صادر شد بهتر است در موعد مقرر حضور به عمل آورید درصورت نیاز حتما با وکیل مشورت کنید تا بدانید در دادگاه بهتر است چگونه با امر پیش آمده مواجه شوید.

انواع احضار

احضار برای اتیان سوگند
احضار برای سازش
احضار کارشناس
احضار شاهد

*احضار متهم :
طبق ماده ۱۲۴ و ۱۱۲ قانون آیین دادرسی کیفری وقتی قاضی دلایل کافی را در اختیار داشته باشد می تواند متهم راجلب نماید.
طبق ماده ۱۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری قاضی می تواند در موارد زیر بدون اینکه احضاریه فرستاده باشد دستور جلب متهم را صادر نماید:
الف) در جرایمی که مجازات قانونی آن ها قصاص و اعدام و قطع عضو است.
ب) طبق ماده ۱۱۸ قانون آیین دادرسی کیفری متهمینی که محل اقامت یا شغل و کسب آن ها معین نبوده و اقدامات قاضی برای دست یابی به آنان به نتیجه نرسیده باشد.

اگر پیامکی مبنی بر داشتن پرونده و ابلاغیه مراجعه به دادگاه برایتان آمد راه حل چیست؟

جهت مشاهده ابلاغ باید از رمز شخصی که در سامانه ثنا دارید استفاده بفرمایید یا از طریق سایت eblagh.adliran.ir وارد کردن کد ملی و رمز عبور و تاییدیه ای که به گوشی همراهتان ارسال میگردد وارد سامانه ثنا شوید تا بتوانید شرح پرونده و ابلاغیه های موجودتان را مطالعه نمایید لازم به ذکر است در اینگونه موارد مشورت با وکیل از بهترین راه حل هایی ست که علاوه بر دعوت به آرامش شما مناسب ترین راه حل پیشنهادی را برایتان به ارمغان می آورد.

 

کدخبر: 193

نویسنده: بهار داریان مشاورحقوقی /کارشناس ارشد حقوق خصوصی/مدرس دانشگاه/ مدیر دپارتمان حقوقی جی۵ راه ارتباطی: missdaryan92@yahoo.com