شنبه، 16 مرداد 1400 - 14:02

یادداشت: تراژدی سرم....

کمبود سرم و آب مقطر و برخی داروهای اولیه در این برهه زمانی بار دیگر نشان داد که مدیران سازمان غذاودارو نه تنها در تهیه داروهای ضد کرونا موفق نبودند بلکه در تهیه و مدیریت ابتدایی ترین داروها هم ناکام بودند.

یادداشت آیین باور - کمبود سرم و آب مقطر و برخی داروهای اولیه در این برهه زمانی بار دیگر نشان داد که مدیران سازمان غذاودارو نه تنها در تهیه داروهای ضد کرونا موفق نبودند بلکه در تهیه و مدیریت ابتدایی ترین داروها هم ناکام بودند.

یکی از علل کمبود سرم های تزریقی در کشور خروج شرکت داروسازی شهید قاضی از چرخه تولید به بهانه تعمیرات و....از چند ماه قبل است.

اینکه چرا در  اوج بیماری کرونا یک شرکت که نبض تولید سرم در کشور را در دست دارد ؛ برای چندین ماه تعطیل شود جای سئوال است و اینکه سازمان غذاودارو که در جریان این رخداد بوده و جایگزینی برای آن در نظر نگرفته مقوله دیگری !
اینکه گفته شده است که برخی از خطوط تولید شرکت ؛ دارای  ایراد و اشکال است و استاندارد لازم را برای تولید ندارد امر مبارک و خوبی است ولیکن فرآیند اصلاح  خط تولید و تمهیداتی جهت جبران کمبود احتمالی باید در نظر گرفته می شد که متاسفانه عدم مدیریت کار را به جایی رسانده است که این روزها سرم تزریقی نرمال سالین برای تزریق ویال رمید ریمیدسیور برای درمان کرونا دچار کمبود شده است تا جایی که  وزیر بهداشت دستور داده که به شکل فوریتی سرم وارد شود!
دستوری دیر هنگام و نوش دارو....!

عدم پیش بینی بازار مصرف....

پیش‌بینی تقاضا
پیش بینی اولین ابزار برای برنامه‌ریزی در سازمان است. زمانی برنامه ریزی این معنا را پیدا می کند که از هم اکنون تکلیف میزان و نوع منابع مورد نیاز محدود در اختیارمان را برای آینده مشخص کنیم، در نتیجه اصلی‌ترین چیزی که باید بدانیم این است که چه مقدار تقاضا داریم یا اینکه چقدر احتمال فروش داریم که بر اساس آن میزان تولید و یا خریدمان را مشخص کنیم.
قاعدتا اگر برای این گپ ایجاد شده فکری میشد و پیش بینی دقیقی صورت می گرفت امروز بیمار از این داروخانه به آن داروخانه سرگردان نبود و چرخش ویروس کرونا کمتر میشد.
چندی پیش و قبل از ویروس کرونا حقیر در مقاله ای در خصوص تراژدی واکسن آنفلوانزا هم عدم درک صحیح مدیران از روند خرید و پیش بینی بازار مصرف را متذکر شدم.در آن مقاله به نبود آمار قابل استاد اشاره شد و عنوان گردید که آمار زیربنای تمام حرکت هایی است که در سازمان انجام میشود و درصورتی که آمار قابل اطمینانی در سازمانها وجود نداشته باشد ؛ برنامه ریزی با مشکل مواجه خواهد شد و امکانات موجود در مسیر درست به کار گرفته نخواهد شد.
به بیان دیگر آمار مهمترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال و برنامه ریزی برای آینده ویکی از عوامل اصلی سیاست گذاری و مدیریت در هر سازمانی محسوب می شود.
آنچه که احساس میشود این است که سرعت جابجایی مدیران سازمان غذاودارو و نیز ایده جوانگرایی به قدری زیاد بوده که اصل مدیریت سازمان را خدشه دار نموده و استفاده از  تجربه و خرد جمعی به کلی از بین رفته است.
صدور آیین نامه ها و بخشنامه های خلق الساعه بدون نظر خواهی و مشورت دیگران عدم تکیه به آمار مصرف و عدم آینده نگری ؛ سازمان را کاملا فلج کرده به طوری که خود معاونتهای غذا و دارو در سراسر کشور را دچار مشکل نموده ودر برخی استانها بیش از دو ماه است که هیچ کمیسیونی برای حل مشکلات جامعه دارویی تشکیل نشده است!
 داستان کمبود سرم به جای خود؛ سایر کمبودها را چگونه باید توجیح کرد؟کمبود آب مقطر کمبود داروهای غیر تخصصی مثل پردنیزلون ؛ فلوکستین ؛ فاموتیدین؛ قلمهای انسولین و....ودهها قلم داروی دیگر.اگر مشکل کمبود سرم را با واردات دیر هنگام از ترکیه و هند قرار است حل کنید ؛ سایر کمبودهای دارویی را میخواهید چکار کنید ؟ما سالهاست که دچار خودتحریمی شدیم.!کمبود داروهای ضد کرونا مانند فاوی پیراویر و رمدیسیور را چگونه حل خواهید کرد؟
و‌سئول آخر اینکه :
اگر این داروها که همه آنها در مکانهای تحت نظارت دانشگاهها وثبت در سامانه Ttac توزیع میشود ؛ چگونه در بازار آزاد و ناصر خسرو به وفور البته با قیمتهای نجومی وجود دارد؟

 

کدخبر: 195

نویسنده: دکتر سید هادی احمدی  عضو هیات مدیره انجمن داروسازان البرز  و  عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی البرز( کرج)