چهارشنبه، 17 شهریور 1400 - 11:37

بودجه میراث البرزکم آمد:

درمان پل دختر سرمایه بیشتری می خواهد

کمبود بودجه مرمت آثار باستانی در کشور نیاز به ایجاد خیرین میراثی را جدی می کند

آیین باور- هر بار که خبر از نابودی یک اثر تاریخی به گوشمان می رسد با خود می گویم چرا در سرزمین هزاران ساله ما هیچ خیر فرهنگی- تاریخی پیدا نمی شود که سرمایه اش را نذر محفوظ نگاه داشتن فرهنگ و هویت و تاریخ ملت خود کند؟ آیا ارزش و تاثیر نگاه داشت چنین بناهایی حتی با نذر یک آجر، کمتر از یک بشقاب برنج است؟

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگرد شگری استان البرز گفت : برای مرمت و بازسازی پل تاریخی دختر، سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در برآورد اولیه یک میلیارد تومان برای مرمت این اثر تاریخی پیش بینی شده بود اما با افزایش شکاف ها مشخص شد، ۲ میلیارد دیگر نیاز است، که وزارت میراث فرهنگی تاکنون ۶۶۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص داده است.

محمدی با اشاره به ریزش پل در دهه ۸۰ براثر سقوط تله سنگی افزود: کارشناسان آن دوره بدون کار مطالعاتی و کارشناسی اقدام به مرمت کردند که این باعث ریزش مجدد پل در آذر  پارسال شد. در بررسی علت ریزش مجدد پل پیشرفت شکاف ها در پایه و بنای اصلی کاملا مشهود است که این ناشی از نفوذ هوا در پایه ها و جداسازی مصالح است.


وی به شایعات اخیر در خصوص ریزش مجدد پل اشاره کرد وگفت: افزایش شکاف ناشی از مرمت، رفع مشکل اصلی ریزش است و اگر نیاز باشد مرمت کاران شکاف را گسترده تر خواهند کرد. این بنا یکی از ۲۰۵ اثر غیر منقول ثبت شده استان البرز در فهرست آثار ملی است که مسئولان باید هرچه زودتر با تخصیص اعتبار از تخریب بیشتر این بنای تاریخی به یادگار مانده از گذشتگان جلوگیری کنند.


کارشناس میراث مقدسیان از پل دختر به عنوان تنها پل ارتباطی رودخانه کرج در گذشته یاد کرد و افزود: با کار مطالعاتی روی مصالح این بنا مشخص شده است قدمت آن به قبل از دوره صفویه برمی گردد و بیش از ۵۰۰ سال است.

پل دختر به شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کدخبر: 255