چهارشنبه، 07 مهر 1400 - 11:04

نا کار آمدی میراث البرز چهره اثر تک تاریخی-  مذهبی استان  را مخدوش کرد

همزمان با هفته گردشگری و پاسداشت هویت و تاریخ ملی مخدوش شدن چهره تک اثر تاریخی مذهبی استان شوک بزرگی برای میراث دوستان بود.

آیین باور- بنای حسینیه اعظم برغان که۵۶۰ سال قدمت دارد در طول پنج دهه محل بزرگداشت یاد و خاطره سالار شهیدان حسین ابن علی بوده و یکی از بزرگ ترین شاخصه های هویت فرهنگی وبنای شاخص ساوجبلاغ پس از کاروان سرای ینگه مام است. متاسفانه با الحاق بنای اضافی آجری نامانوس،بی ربط به معماری و جنس مصالح کاربردی این اثر تاریخی بی بدیل، با عنوان" بنای یاد بود شهدا" قوانین میراثی و ملی و رسمی کشور را زیر پا گذاشته و با آزرده خاطر کردن ذهن مردم متاسفانه به جایگاه شهدای وطن آسیب زده است.

 عدم اختیار و قدرت  لازم از سوی اداره کل میراث برای تفهیم قوانین میراثی عرصه و حریم به فرماندار ساوجبلاغ آقای مهرور منجر به چسباندن دو ستون آجری بسیار نا زیبا، غیر هنری و غیر قابل قبول به بدنه اصلی این اثر تاریخی شده است و با بهره بردن از نام شهدایی که جان شیرین خود را فدای حفظ خاک وطن، هویت ملی ، نام ایران کردند و زیر پرچم سالار شهیدان خون هدیه کردند، محلی را که متعلق به عزادارای شهید کربلاست غصب کرده و سند تاریخی چند صد ساله را مخدوش کرده اند.که در این رابطه بی صبرانه منتظر پاسخگویی اقای محمدی مدیرکل میراث البرز هستیم.

پیش از این سه نفر از خانواده کشاورز، مهر ور و کیا در این محل خاکسپاری شده بودند که مربوطه به پیش از ثبت آن اثر نفیس به عنوان آثار ملی است. که هیچ بنای اضافه و متعلقاتی که چهره معماری این بنا را مخدوش کند بر روی آنها نصب نشده است .

آثار باستانی و تاریخی متعلق به همه ملل در طول هزاران سال است که در یک کشور متولد شده و از بین می روند و ما حق نداریم چهره اصلی آنها را تخریب کرده یا تغییر بدهیم . حسینیه اعظم برغان به عنوان اثری باقیمانده از دوره صفویه دوم بهمن سال ۸۲ به شماره ۱۰۸۲۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مراسم تعزیه این حسینیه هم به عنوان اثری معنوی و غیرملموس به شماره ۲۰۳ در تاریخ ۲۳ خرداد سال ۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. ثبت ملی یعنی اجازه نداریم خشتی از آن را جا به جا یا تغییری در عرصه و حریم آن بدهیم . حفظ احترام شهدای این آب و خاک و دین جای بحث ندارد و حفظ ارزشهای تاریخی به هیچ عنوان به معنای فراموشی جان فشانی برادران و خواهران پاکباخته نیست بلکه هرکدام میراث این مملکتند و به نحو احسن در چهارچوب شئونات خود باید حفظ و بی هیچ دخالت تاریخی به نسل بعد انتقال یابند. میراث البرز باید پاسخگوی این اتفاق اسفناک بوده و با جبران این خسارت وظیفه خود را در قبال تکرار چنین اتفاقاتی به نحو احسن انجام دهد . همچنین توقع می رود استاندار البرز، بنیاد شهید و امام جمعه محترم نیز تذکرات لازم را در مورد اینگونه مخدوش ساختن آثار فرهنگی مذهبی اعلام کنند تا دیگر شاهد تکرار چنین تخریب ها و قانون شکنی هایی نباشیم که راه نابودی میراث ملی تاریخی را باز گذاشته و توان حفاظتی مدیران امر را پایین خواهد آورد و سوژه ای برای دشمنان این مرز و بوم خواهد شد.

تکیه اعظم برغان به عنوان اثری خشتی و چوبی در دوره‌های مختلف  مرمت و بازسازی شده است. این حسینیه با یک هزار و ۲۰۰ متر مربع زیربنا  در ۲ طبقه ساخته شده و نوای عاشورایی و جانسوز تعزیه خوانان همه ساله در ماه محرم شمار زیادی از علاقه مندان را  به سوی خود می‌کشاند.

 مرحوم ناظم، مرحوم ملا محمد بکائی و ملا قاسم بکائی از تعزیه‌خوانان مشهور برغانی هستند که خود به‌نوعی صاحب سبک بودند.

کدخبر: 272

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: فریبا کلاهی