شنبه، 10 مهر 1400 - 08:04

ثبت جهانی دو اثر شاخص استان

تپه ازبکی و کاروانسرای ینگی‌امام ثبت جهانی می شود

آیین باور- با اعلام مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز، پرونده ثبتی محوطه ازبکی و کار‌وانسر‌ا‌ی ینگی‌امام برا‌ی ثبت در فهرست میراث جهانی در دست اقدام قرار گرفته است.

 در روز‌های پیش‌رو این استان میزبان هیئت بر‌ر‌سی علمی و باستان‌شناختی خواهد بود که از محوطه باستانی ازبکی نظرآباد و کار‌وانسرا‌ی ینگی‌امام ساوجبلاغ با هدف ارزیابی برا‌ی قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی باز‌دید خواهند کرد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و صنایع‌دستی البرز افزود: محوطه باستانی ازبکی با قدمت ۹ هزار ساله که اولین خشت دست‌ساز بشر در سازمان ملل به نمایش گذاشته شده به عنو‌ان میراث جهانی متعلق به تمام بشریت بوده و قدمت باستان‌شناختی و فرهنگ منطقه و ایران‌زمین را به رخ جهانیان می‌کشد.
وی گفت :  کاروانسرا‌ی ینگی‌امام که چهار گنبد آن سال گذشته مرمت و باز‌سازی شد و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته از جمله دیگر بناها‌ی ارزشمند و تاریخی البرز است که پرونده ثبت جهانی آن نیز در حال تکمیل شدن است.
محمد‌ی با تأکید بر لزوم همکاری نهاد‌های مربوطه و دستگاه‌های خدماتی، افزود: عملیات پاکسازی و آماده‌سازی هر دو مجموعه تاریخی به همت شهر‌دار‌ی به زود‌ی آغاز شده و بدین منظور اعتبار‌ی برای انجام امور جار‌ی در نظر گرفته شده است.

محوطهٔ باستانی ازبکی یکی از محوطه‌های باستانی ارزشمند تاریخی فلات ایران واقع در شهرستان نظرآباد از شهرستان‌های استان البرز می‌باشد. ازبکی محوطهٔ باستانی گسترده‌ای است که از یک تپهٔ بلند مرکزی (تپهٔ الف) به ارتفاع ۲۶ متر از سطح زمین‌های اطراف و تعدادی تپهٔ کوتاه تشکیل شده‌است که ارتفاع بلندترین آن‌ها از چند متر تجاوز نمی‌کند. برای این محوطهٔ باستانی می‌توان وسعتی برابر صد هکتار به ابعاد یک کیلومتر در یک کیلومتر در نظر گرفت.

محوطهٔ باستانی ازبکی در زمین‌های کشاورزی روستا واقع شده‌است. بخش‌هایی از این محوطهٔ باستانی نه هزار ساله را کارشناسان مرکز باستان‌شناسی ایران در سال ۱۳۴۸ خورشیدی مورد شناسایی قرار داده و در سال ۱۳۵۲ به شمارهٔ ۹۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

«نام محاوره‌ای:ینگه مام» یکی از روستاهای کهن شهرستان ساوجبلاغ است که امامزاده، کاروانسرا و تپه‌ای تاریخی را در خود جای داده‌است. در ابتدا نام ینگی امام به امامزاده و سپس به کاروانسرا و تپه و هم‌اکنون به همه این روستا اطلاق می‌شود.

«ینگی» در لهجه ترکی ساوجبلاغ به معنای «تازه» و «نو» است. میرزا حسین فراهانی در سفرنامه‌اش می‌نویسد: «در ینگی امام بقعه‌ای است که از قدیم گنبدی ساخته بودند و گویند دو نفر از اولاد حضرت موسی بن جعفر [هادی و علی النقی] در اینجا مدفونند و در آن زمان که این امامزاده‌ها در اینجا ظاهر شدند؛ چون تازگی داشتند؛ ینگی امام گفتند و این مکان به همین اسم موسوم گشت. این بقعه هم خراب شده بود، مرحوم امین‌السلطان تعمیر کرد و صحن کوچکی در آنجا ساخت و گنبدش را کاشی نمود». در حال حاضر ینگی امام به شهر هشتگرد اضافه شده‌است، و اکنون ینگی امام ابتدای شهر هشتگرد از جاده قدیم کرج به سمت قزوین می‌باشد، میدان ابتدای شهر هشتگرد میدان مجید مجاهدیان است که ورودی ینگی امام محسوب می‌شود. این شهرک پذیرای تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی نیز می‌باشد. دولت ایران این شهرک تقریباً کوچک را برای یک جا جمع کردن مهاجران افغانستانی در نظر گرفته‌است که کنترل مستقیم بر روی اعمال آنها داشته باشد.

کدخبر: 282