سه‌شنبه، 24 تیر 1404 - 17:18

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور:

برخورد با ارباب رجوع قانونی و مودبانه باشد

علاءالدین رفیع‌زاده درالبرز گفت: مردم اطلاع رسانی شفاف می خواهند، باید بپذیریم کار مردم را باید همان روز مراجعه انجام دهیم.

آیین باور - معاون رئیس جمهور با ابراز خرسندی از امکان و استقبال راه اندازی طرح سامانه نظارت اداری فواد در البرز به توقع و حقوق مردم در اداراد دولتی اشاره و به همه مدیران دستگاه های اداری تاکید کرد: کارمندان شما باید بدانند که نباید کار مردم را به هر زمان دیگری جز زمان مراجعه موکول کنند. اگر سامانه ای یا اطلاعات نقص دارد برنامه ریزی دقیقی برای تکمیل و اصلاح آن داشته باشید.

وی تصریح کرد: حفظ کرامت مردم واجب است حتی اگر خواسته آنها غیر قانونی باشد مودبانه باید برایآنها توضیح داده شود که امکان انجامش به چه دلیلی وجود ندارد. طرح فوریت‌های اداری با هدف بهبود رضایتمندی مردم و بازتعریف رویکرد کارمندان نسبت به ارباب‌رجوع در حال اجراست.

وی با قرائت بندهای  25، 28 و 90  قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق ارباب رجوع را یاد آور شد و افزود: همانور که در نص صریح دستورها و قوانین آمده است کارمندان دستگاه‌های اجرایی باید خدمات خود را با دقت، امانت، انصاف و گشاده‌رویی ارائه دهند. هرگونه بی‌اعتنایی به امور مراجعان ممنوع است و با آن برخورد خواهد شد.

او گفت:  نباید اجازه دهیم پیچیدگی قوانین و ضعف در نظارت، باعث کاهش رضایتمندی مردم شود. اجرای دقیق قانون و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم، لازمه اصلاح نظام اداری است.

وی با اشاره به نتایج اجرای آزمایشی طرح فوریت‌های اداری در استان قزوین گفت: تنها در دو ماه، دو مدیر عزل شدند، 18 کارمند و 23 مدیر تذکر دریافت کردند و 25 نفر نیز مورد تشویق قرار گرفتند. این نشان می‌دهد که این طرح هم ابزار نظارت است و هم زمینه‌ساز تشویق شایستگان.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: مردم نماینده دولت را در رفتار کارمندان می‌بینند، نه در شعارها. اگر کارمندی با مردم با بی‌احترامی برخورد کند، این یعنی نظام در چشم مردم زیر سؤال رفته است.

وی شاخص شناسایی و تمایز کارمندان و مدیران پاسخگو و خدمتگزار را خدمت‌رسانی به مردم یا قصور و تخلف آنها دانست و گفت:  از ویژگی‌های مهم سامانه فواد (128)، اتصال بخشی از پرداختی‌ها و تمدید قراردادهای کارمندان و مدیران به عملکرد آنان است.

او تاکید کرد: این اقدام نه تنها جنبه تنبیهی ندارد، بلکه نشانه‌ای از احترام به کارمندان تلاشگر و وفادار به مردم است. برخی کارکنان گفته‌اند که اجرای این سامانه در واقع نوعی احترام به تلاش‌های آن‌هاست، چراکه شفاف می‌شود چه کسانی برای مردم کار می‌کنند و چه کسانی نه.

نارضایتی 75 درصدی مردم از خدمات دولتی 

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره و تایید آمار نارضایتی مردم گفت: طبق نظرسنجی‌ها، 75 درصد مردم از نظام اداری کشور ناراضی‌اند. این در حالی ا‌ست که در بحران اخیر جنگ 12 روزه، دولت خدمات گسترده‌ای ارائه کرد، اما نگاه مردم به رفتار فردی برخی کارکنان است.

وی با بیان نمونه‌هایی از تخلفات کشف‌شده در استان قزوین، تأکید کرد: در برخی ادارات، کارمندان پس از ثبت ورود، اداره را ترک می‌کردند و حتی مدیران از این موضوع بی‌خبر بودند. با ورود سامانه فوریت‌های اداری و گزارش‌های تماس مردمی با شماره 128، این تخلفات شناسایی و برخورد شد.

مجوز جذب یک هزار و 673 نیرو برای البرز نیز مورد اشاره قرار گرفت و رفیع زاده در این زمینه گفت:  از این تعداد، 769 نفر در آموزش و پرورش و 844 نفر در وزارت بهداشت جذب خواهند شد. آزمون‌های مربوطه نیز در شهریورماه برگزار می‌شود تا با هماهنگی وزارتخانه‌ها، کمبودهای مهم جبران شود.

بومی سازی استخدام عدالت محور است

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در خصوص استخدام نیروهای بومی گفت: با وجود رأی دیوان عدالت اداری که استخدام صرفاً بومی را رد کرده، در آزمون‌های جدید امتیازات قابل توجهی برای افراد ساکن همان منطقه در نظر گرفته‌ایم تا عدالت نسبی در استخدام‌ها رعایت شود.



کدخبر: 2914

تعداد بازدید: 2934