دوشنبه، 12 مهر 1400 - 09:32

علی سلاجقه کیست؟

آشنایی با رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست

او دانش آموخته مهندسی آب است و ریاست سازمان جنگل‌ها را در کارنامه دارد

رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست دیروز (۱۱ مهرماه) از سوی رییس جمهوری منصوب شد. او دانش آموخته مهندسی آب است و ریاست سازمان جنگل‌ها را در کارنامه دارد، سکاندار سازمان محیط زیست شد.

علی سلاجقه مدرک کارشناسی خود را در  ۱۳۷۰ در رشته  مهندسی منابع طبیعی - آبخیزداری از  دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال  ۱۳۷۳ در رشته مهندسی آبخیز- سیلاب از همین دانشگاه دریافت کرد.

او دارای دکتری مهندسی رودخانه از دانشگاه تهران و مدرک فوق دکتری مهندسی منابع آب از فلوریدای آمریکا است.

او از سال ۹۸ تا کنون رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران و عضو انجمن مهندسی منابع آب ایران بوده است.

علی سلاجقه از جمله کارشناسانی است که به «مدیریت جامع حوضه آبخیز» به عنوان راه حل عبور از خشکسالی و نجات از سیل و مدیریت منابع آب در کشور تاکید می‌کند.

 او همچنین معتقد است که اگر مدیریت جامع حوضه آبخیز به‌ عنوان یک زیرساخت اساسی برای همه ارکان عمرانی جهت حفظ پایداری طبیعت در مجلس به‌ عنوان قانون به تصویب برسد و دستگاه‌های اجرایی مکلف شوند در قالب مدیریت جامع حوضه آبخیز نقش خود را احیا کنند، هم توسعه به نحو مطلوب انجام می‌شود و هم در شرایط حدی مانند خشکسالی و سیلاب، کشور می‌تواند ‌پایدار باشد و مردم صدمه نبینند.

 او تصریح کرده بود: برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز در قالب لایحه «مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور» دیده شده و به کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ‍‍‍پیشنهاد شده بود. این لایحه چند مرتبه در دستور کار کمیسیون منابع طبیعی قرار گرفت و تصویب شد اما در صحن علنی رد شد.

در شرایطی که کشور ما با مشکلات متعدد زیست‌محیطی از جمله خشکسالی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، اوضاع نابسامان تالاب‌ها و ... دست و پنجه نرم می‌کند، باید منتظر ماند و دید این دانش‌آموخته مهندسی منابع آب چه تدابیری برای کاهش این معضلات می‌اندیشد.

کدخبر: 296