سه‌شنبه، 04 آبان 1400 - 09:17

حفاظت از بانوی کهنسال کوهستان البرز:

ارس 2500 ساله شهرستانک تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفت

درخت اُرس یا هَوَرس نماد گیاهی استان البرز است هورس ها دلیل بارش بارانند و دمای 30 درجه منفی صفر را دوام می آورند.

آیین باور - حمید راحتی رییس اداره حفاظت محیط زیست کرج از برگزاری جلسه ای به منظور تحت حفاظت قرار دادن درخت ارس کهنسال شهرستانک در بخشداری آسارا بعنوان میراث طبیعی استان خبر داد و گفت:  این اثر کم نظیر و زیبا مورد توجه وحمایت بیشتری قرار گرفته و اقدامات مناسب حفاظتی برای آن در دستور کار ادارت متولی قرار خواهد گرفت.

ارس شهرستانک درختی با قدمتی بیش از 2500 سال که همچنان پابرجا می باشد. این درخت در استان البرز و روستای شهرستانک واقع شده است و به همین جهت به نام درخت ارس شهرستانک شهرت دارد. این درخت در ارتفاع 2600 متری از سطح دریا و در شمال شرقی روستای شهرستانک در کنار چشمه سر قرار گرفته است. درخت ارس شهرستانک کرج به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی کشور شناخته می شود.

 این جلسه با حضور نماینگان ادارات میراث فرهنگی و گردشگری ، منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست و دهیاری و شورای اسلامی روستای شهرستانک برگزار شد.

پی نوشت:  یادی کنیم از بخشی از سخنرانی دکتر مهراب رجبی در شب تهران چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ در موقوفات دکتر افشار 

:درخت ارس  نماد گیاهی استان ماست و نمونه دو هزار و پانصد ساله آن در کوه های البرز است. این درخت از صفر تا منهای ۳۰ درجه را تحمل می کند. درختی است که همزیست مزاحمش به نام ارس واش یا داروش را در البرز ندارد بیشتر در زنجان این آفت را دارد کمترین مزاحمش در سیاهچال البرز است و رشد عالی در آن بخش دارد. بخش شرقی غربی محدوده استان ما هورسچال است .  منتها الیه شرفی تهران به نام شاهورس یا شاه ارس نامیده می شود رابطه ای هست میان درخت اورس با ابرها و باعث ایجاد باران می شوند.در حفظ این درخت مارا یاری کنید. ما زبان طبیعت را نمی شناسیم اما البرزی ها نان و آبشان را تقدیم تهران کرده اند . باید که این نعمت ها حفظ شوند.

 

کدخبر: 354