سه‌شنبه، 04 آبان 1400 - 12:14

قاچاقچیان عقاب و دلیجه در فردیس دستگیر شدند

با متخلفان زیست‌محیطی زنده گیری، قاچاق و فروش پرندگان وحشی در البرز برخورد شد

آیین باور -  عده ای سودجو بر خلاف قوانین و مقررات با روش‌های غیر انسانی مبادرت به زنده گیری پرندگان شکاری و در معرض خطر انقراض می کنند و آنها را به صورت قاچاق به فروش می رسانند.

مرتضی شکوری رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردیس گفت: خوشبختانه تاکنون مامورین زحمت کش نیروی انتظامی، همکاری بسیار خوب و ارزنده ای را در شناسایی و دستگیری متخلفین ‌محیط زیستی با مامورین یگان حفاظت داشته اند.

وی اظهار داشت: در این رابطه روز گذشته شخصی که اقدام به فروش دو بهله پرنده شکاری از نوع عقاب طلایی و دلیجه کرده بود توسط همیار محیط زیست و کلانتری به ماموران یگان حفاظت محیط زیست معرفی شد که وی به محض اطلاع از از حضور مامورین متواری شد.

پرندگان مذکور جهت تیمار و بازپروری تحویل باغ پرندگان پارک چمران کرج شدند.

دلیجه :دِلیجه یا موش‌خوار (نام علمیKestrel) پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین است که در آسیا، اروپا و آفریقا زندگی می کند. دلیجه چند گونه دارد که دو گونه دلیجه معمولی و دلیجه کوچک در بیشتر مناطق ایران، در دشتها و کشتزارها و حتی در شهرهای بزرگ مانند تهران، به‌صورت مهاجر و بومی، دیده می شوند.دلیجه از جوندگانی مانند وُل (جانوری شبیه به موش)، پرندگان کوچک و همچنین، حشرات و خزندگان تغذیه می کند. این پرنده، هنگام شکار، روی محل مرتفعی می‌نشیند یا در هوا در جا بال می زند، و اگر باد بوزد، با حرکات ظریف و دقیق پر و بال، خود را در هوا شناور نگه می دارد، آنگاه شیرجه می‌رود و طعمه‌ای را که یافته است شکار می کند.

عقاب طلایی:عقاب طلایی (نام علمیAquila chrysaetos) از بهترین پرندگان از لحاظ شکار در نیم‌کره شمالی شناخته شده‌است. مانند تمام عقابان، عقاب طلایی نیز به خانوادهٔ عقابیان تعلق دارد.رنگ این پرندگان قهوه‌ای تیره، به همراه پرهایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی در سر و گردن است. به‌طور متوسّط طول بال‌های آن‌ها ۷ فوت (بیش از ۲ متر) و طول خود آن‌ها ۳ فوت (۱ متر) است. وزن آن به‌طور متوسط، ۳–۶/۵ کیلوگرم می‌باشد و صدای این پرنده به صورت صدای بلند شبیه «کلیاک – کلیاک kliak» شنیده می‌شود

در ایران نیز در بسیاری از مناطق مختلف کشور این حیوان وجود دارد در تمامی کردستان ایران و شهرهایی مانند اردبیل، یزد، آمل و ارتفاعات عمارلو گیلان و کویرهای ایران و سایر شهرها از شمال غربی تا شرق کشور این عقاب یافت می‌شود.معمولاً دو تخم می‌گذارند و در حدود ۴۵ روز روی تخم‌ها می‌خوابند. گاهی نرها جای ماده‌ها روی تخم‌ها می‌خوابند و ماده‌ها شکار می‌کنند.

 

کدخبر: 357