شنبه، 15 آبان 1400 - 08:15

نخستین پارک فرهنگ ایرانی کشور نم کشید

پارک نوساز یونسکویی و ملی ایران کوچک باران زده شد

نخستین پارک فرهنگ ایرانی کرج که در یونسکو ثبت جهانی شد نم کشید! کار را باید به کاردان سپرد زیرا تاریخ معماری شگفت ایران فوت کوزه گری داردگاو نر می خواهد و مرد کهن

وقتی میگن اصل و  اصالت باید درست باشد همین است، اوستا بناهای قدیم، سوادآکادمیک نداشتند و در دانشکده های معماری دانش نیاموخته بودند اما فنون و رموز معماری شگفت انگیز و سحر آمیز ایرانی را می دانستند. که هنوز داغ  کشف رمز فرمول ترکیب خشت و گلشان بر دل آرشیتکت ها مانده است و   ساختمان هایی می ساختند که صدها سال از پس سیل و زلزله سربلنـــد بیـــرون می آمد که امروز به دست ما رسیده است..

متاسفانه روز جمعه 14 آبان 1400 بارشهای بی دریغ پاییزی، تست رطوبت سازه های این #پارک کرجی  را منفی و مردود کرد.

 کپی هایی که از بناهای معروف چنــــد استـــان ساخته شدند، بی شک سربلندی دسترنج معماران قدیم را ندارند. هرچند حیف است که این زحمت و هزینه هایی که از جیب مردم کرج و استان رفته است، هدر شود.به ویژه آنکه هیچ نمادی از کرج یا البرز در ایران پارک دیده نمی شود! حال آنکه ایران کوچک لقب شهر کرج است .

پارک ملی ایران کوچک پنجشنبه ۱۴ اسفند توسط رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در استان البرز شهر کرج افتتاح شد. در پارک «ایران کوچک» سیاه چادر ایل بختیاری و لر، خانه آغاج اوی ترکمن‌ها، مُضیف خوزستان، کپر آذربایجان، بخشی از بافت روستای ابیانه، آب‌انبار یزد، ارگ بم، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی و ساباط مناطق مرکزی شبیه‌سازی شده است.این پارک به عنوان باغ فرهنگ کشور در میراث کمیسیون ملی یونسکو، در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۰، با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، به ثبت رسید و بازگشایی عمومی شد.

 امـــیدوارم هرچه زودتر کل مجموعه توسط کارشناسان امر و سازندگان و پیمانکاران شهرداری چک  و ایمن سازی شده در مقابل رطوبت مقاوم سازی شود. این پارک زیبــا ایـــرادات بسیـــاری در زمینه گردشگری و زیرساخت دارد از جمله تابلو های راهنمایی گردشـــگران که اصولی  و خوانا نیست، تابلوهای معرفی اثر هم به درستی  جانمایی نشده که در پست دیگری به آن خواهم پرداخت. 

متاسفانه متوجه شدم هیچ گونه مشورتی در ساخت این پارک از #میراث فرهنگی وگردشگری البرز یا وزارت میراث گرفته نشده  است.

 این پارک در 14 اسفند 1399 افتتاح شد امّا در سال 1400 نه تنها در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید بلکه به عنوان نخستین پارک فرهنگ ایرانی در یونسکو ثبت جهانی شد

کدخبر: 389

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: فریبا کلاهی

منبع: پایگاه خبری آیین باور