شنبه، 15 آبان 1400 - 09:40

افتتاح نمایشگاه «انسان در جست‌وجوی منابع» و «مرگ در نمک» در موزه ملی ایران

­نمایشگاه‌های «انسان در جست‌وجوی منابع، گزیده‌ای از آثار موزه معدن آلمان از شهر بوخوم» و «مرگ در نمک: آثاری از معدن نمک چهرآباد زنجان» در محل موزه ملی ایران به صورت رسمی گشایش یافت.

­نمایشگاه‌های «انسان در جست‌وجوی منابع، گزیده‌ای از آثار موزه معدن آلمان از شهر بوخوم» و «مرگ در نمک: آثاری از معدن نمک چهرآباد زنجان» در محل موزه ملی ایران به صورت رسمی گشایش یافت.

در این مراسم مقاماتی از ایران و آلمان حضور داشتند. در نمایشگاه آثار موزه معدن آلمان ۲۰۰ اثر از ۲۰ کشور جهان و در نمایشگاه مرگ در نمک ۱۵۰ اثر از دوره هخامنشی تا دوره معاصر برای علاقه‌مندان قابل بازدید است.

اشتفان بوخوالد معاون سفیر آلمان در ایران در آیین گشایش این دو نمایشگاه در سخنانی گفت: «از طرف سفارت آلمان از همه برگزارکنندگان این مراسم تشکر ویژه می‌کنم. ایران همواره برای من یک کشور مهم است و امروز بسیار خوشحال هستم که در تهران حضور دارم و در مراسم افتتاح رسمی این نمایشگاه شرکت می‌کنم»
تلاش برای نمایش مردان نمکی ایران در آلمان
او افزود: «این نمایشگاه حاصل یک همکاری مشترک است که آغاز آن به سال ۲۰۱۷ بر می‌گردد و امروز خوشبختانه شاهد این هستیم که نمایشگاهی از آلمان و نیز نمایشگاهی از ایران به صورت هم‌زمان در محل موزه ملی ایران در حال برگزاری است که در واقع میوه و ثمره همکاری دو کشور ایران و آلمان است.»
معاون سفیر آلمان در ایران ادامه داد: «هنوز موفق نشدیم مردان نمکی ایران را در آلمان نمایش دهیم، اما تلاش خواهیم کرد تا این پروژه مهم همکاری را دنبال کنیم و مردان نمکی ایران را در آلمان به نمایش بگذاریم، چرا که نمایشگاه آنلاین با استقبال بی‌نظیری روبه رو شده و چند ۱۰هزار مخاطب و بازدیدکننده داشته است.»
تبادل فرهنگ احترام می‌آفریند
او اضافه کرد: «همه بر این باور هستیم که تبادل فرهنگی می‌تواند احترام بیافریند و به زندگی مسالمت آمیز را تقویت کند چراکه فرهنگ مانند یک پل به تقویت ارتباط انسان‌ها کمک می‌کند.»
در ادامه جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران در این مراسم گفت: «موزه ملی ایران تجربه برگزاری نمایشگاه‌های مشترک با کشور‌های مختلف را دارد و نمایشگاه موزه لوور را نیز در این محل برگزار کردیم که تنها در یک روز ۱۵هزار نفر از آن بازدید کردند.»
انسان در جستجوی منابع آثاری از ۵ قاره جهان
او افزود: «برگزاری نمایشگاه انسان در جستجوی منابع به این علت مهم است که آثاری از پنج قاره جهان در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید. این دستاورد مهم یک دیپلماسی فرهنگی است و امیدواریم این مسیر در بستر روابط فرهنگی تداوم یابد.»
امیدواریم همکاری ایران و آلمان ادامه داشته باشد
توماس اشتولنر معاون موزه معدن آلمان نیز در این مراسم گفت: «از دیدن موزه معدن‌نمک چهرآباد زنجان بسیار تحت تاثیر قرار گرفتیم. این نمایشگاه حکایت یک همکاری علمی است که ما را به ایران متصل می‌کند. مسائل فرهنگی مورد توجه دو کشور قرار دارد و امیدواریم همکاری‌های فرهنگی بین ایران و آلمان ادامه داشته باشد.»
شناخت از طریق میراث‌فرهنگی صادق‌ترین شناخت است
محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این مراسم گفت: «همیشه اعتقاد داریم نتیجه شناخت دوستی است و عدم شناخت یا شناخت بد نتیجه آن دشمنی است. مردم آلمان و مردم ایران در سایه یک قرن همکاری فرهنگی امروز شناخت خوبی از یکدیگر دارند که محصول آن دوستی بین دو ملت است.»
او افزود: «شناختی که از طریق میراث‌فرهنگی ایجاد می‌شود صادق‌ترین شناخت است، چرا که هویت ملت‌ها در طول هزاران سال شکل گرفته و فرهنگ و تمدن ما نشان می‌دهد هروقت با تمدن‌های دیگر در ارتباط بودیم شکوفاترین دوران تمدنی ما بوده است.»
ارتباط با ایران برای ما حائز اهمیت است
استفان بروگر هوف رئیس موزه معدن بوخوم آلمان نیز که به صورت ویدئوکنفرانسی در این مراسم سخنرانی می‌کرد، در سخنانی گفت: «ارتباط با کشور‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی از جمله ایران برای ما بسیار اهمیت دارد. چرا که اعتقاد داریم این همکاری‌ها فرصت مناسبی برای کسب شناخت بیشتر کشور‌ها از یکدیگر است.»
او ادامه داد: «این موضوع به این علت مهم است که بسیاری از فنونی که از گذشته وجود داشته اکنون نیز کاربرد‌هایی دارد چرا که این‌ها المان‌های تاریخی و باستانی هستند که در تمام دوران می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. به همین خاطر از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران برای برگزاری این نمایشگاه تشکر ویژه می‌کنم.»
همدلی باستان‌شناسان دو کشور در حوزه معدن نمک
مونیکا لوتر از بنیاد گردا هنکل نیز به صورت ویدئوکنفرانسی در سخنانی در این مراسم گفت: «از طریق همکاری دو موزه بوخوم آلمان و شهر زنجان ارتباط بسیار خوب فرهنگی بین ایران و آلمان برقرار شده و در سایه این همکاری بنیاد ما در حفاظت از یافته‌های باستانی در معدن نمک چهرآباد زنجان نقش مفیدی را ایفا کرده است.»
او افزود: «آنچه که باعث این همکاری شده همدلی باستان‌شناسان دو کشور در حوزه معدن نمک بوده که باعث شده تا شاهد تقویت همکاری‌های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک باشیم.»
سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: «موزه‌ها از نظر ایکوم یکی از وظایف اصلی‌شان ایجاد صلح و هم‌زیستی است. این وظیفه از طریق تعامل و همکاری با موزه‌های مختلف دنیا محقق می‌شود.»
او افزود: «فراموش نکنیم که ایران و موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که می‌توان آن را یک راه نامید، راهی که بسیاری از تمدن‌ها را بهم وصل می‌کند.»
محیط طباطبایی ادامه داد: «از فرهنگ و تاریخی صحبت می‌کنیم که در ذات خود همیشه جهانی زندگی کرده است و در این نمایشگاه ارتباط جهانی ایران را با گوشه‌ای دیگر از دنیا می‌توانیم ببینیم. امیدوارم در ادامه این فعالیت‌ها شاهد همکاری‌هایی باشیم که همچنان به صلح و دوستی جهان تاکید داشته باشد.»

کدخبر: 392

منبع: خبرگزاری صدا سیما