یکشنبه، 16 آبان 1400 - 11:43

شهرک های صنعتی البرز ملزم به نصب ایستگاه آلودگی هوا شدند

بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل و نصب کاتالیست و فیلتر دوده بر روی خودروهای درون شهری، اجرای برنامه مدیریت تقاضای سفر ظرف یک هفته الزامی شد.

آیین باور- فردین حکیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد: شهرک های صنعتی اشتهارد، اشتهارد ۲، نظرآباد و کوثر در نظر آباد در اجرای تکلیف مقرر در ماده قانون هوای پاک و تعهدنامه رسمی ماخوذه با هماهنگی محیط زیست استان ملزم به نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا شدند.
حکیمی در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز که در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، افزود: بر اساس مصوبات این کارگروه بخش حمل و نقل عمومی استان البرز طبق مصوبه هیات وزیران ملزم به بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل و نصب کاتالیست و فیلتر دوده بر روی خودروهای درون شهری، اجرای برنامه مدیریت تقاضای سفر و ارائه آمار خودروهای فرسوده ظرف مدت یک هفته شد.

همچنین توسعه فضای سبز شهری و کمربند سبز از دیگر مصوبات کارگروه آلودگی هوای استان البرز بود که دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز ملزم به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های مربوط به بازسازی، نوسازی و ارتقای فناوری در صنایع آلوده هوا در سطح استان و معرفی صنایع آلاینده فرسوده به صندوق ملی محیط زیست برای اخذ تسهیلات تشویقی برای رفع آلایندگی شد.

وی گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان نیز بایستی گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های مربوط به توزیع سوخت مصرفی مطابق با استاندارد یورو ۴ و تکمیل طرح کهاب در سطح استان (ماده ۱۸ قانون هوای پاک) ظرف مدت یک هفته ارایه دهد.

حکیمی افزود: دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، سازمان صنعت و معدن مکلف به اعمال محدودیت برای صدورهر گونه مجوز معدنکاوی جدید (معادن شن و ماسه و کوهی) در حریم شهرها اعمال محدودیت برای استقرار هر گونه واحدهای بالقوه آلاینده هوا دراستان البرز (ماده ۱۴ قانون هوای پاک ) شد.

وی ادامه داد: شرکت گاز استان البرز نیز بایستی گزارشی ازآخرین اقدامات انجام شده و برنامه ها از سوی شرکت گازبه منظورجایگزینی سوخت مایع در صنایع به سوخت پاک و تامین گاز نیروگاه منتظر قائم و سیمان آبیک (ماده ۱۳ قانون هوای پاک) را ارایه دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: جهاد کشاورزی، شهرداری ها و ادارات شهری و شوراها نیز مکلف شدند به منظور جلوگیری از سوزاندن شاخ و برگ درختان و بقایای محصولات کشاورزی و ارایه آموزش های لازم برای پیشگیری ازآن داشته باشند و گزارش اقدامات انجام شده رابه صورت مستمر به دبیرخانه (تبصره ماده ۲۰ قانون هوای پاک) ارسال کنند.

وی اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای استان البرز نیز موظف شد که نسبت به رهاسازی آب و تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب صالحیه با توجه به اتمام فصل کشاورزی و همچنین پیگیری موضوع تخصیص حقابه تالاب فوق از رودخانه خرود از شرکت آب منطقه ای استان قزوین (ماده ۲۵ قانون هوای پاک و ماده ۲ قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالابها) اقدام کند.

حکیمی یکی دیگر از مصوبات این کارگروه برای شرکت گاز استان البرز را پیگیری لازم برای تامین سوخت گاز نیروگاه منتظر قائم به جهت جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاه با توجه به قرارگیری آن در محدوده شهری و مجاورت با مراکز سکونتگاهی و اثرات سوء زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت مازوت(ماده ۱۳ قانون هوای پاک) عنوان کرد.

کدخبر: 395

خبرنگار: فریبا کلاهی