چهارشنبه، 19 آبان 1400 - 12:54

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز:

بیش از 2100 تن بذور گواهی شده غلات در اختیار کشاورزان البرزی قرار گرفت

در سال زراعی جاری بیش از 2100 تن بذور گندم و جو ضد عفونی و بوجاری شده جهت کشت در اختیار کشاورزان استان البرز قرار گرفت.

 مرتضی امیدبخش گفت: در سال زراعی گذشته بالغ بر 1400 تن از انواع بذور گواهی شده ارقام گندم و 588 تن از انواع بذور گواهی شده جو با مصرف 2274 لیتر سموم قارچ کش مورد ضدعفونی واقع شد و این بذور جهت کشت در اختیار کشاورزان استان قرار گرفت. این در حالی است که 436 تن بذور گندم خود مصرفی و 265 تن بذور جو خود مصرفی نیز بطور جداگانه مورد ضدعفونی با قارچ کش های مناسب قرار گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری نیز تا کنون بالغ بر 1500 تن از بذور گواهی شده گندم توسط شرکت پیشرو کشت البرز مورد بوجاری و ضدعفونی قرار گرفته و 632 تن از بذور جو نیز به شیوه مناسب مورد بوجاری و ضدعفونی واقع گشته است، افزود: بذور گواهی شده به لحاظ کیفی عاری از بذور علف های هرز، اجسام جامد، بذور ریز، شکسته و چروکیده، بذور سن زده و بذور سایر محصولات بوده و مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها و شوک‌های محیطی (از جمله تغییرات آب و هوایی) دارند.

امیدبخش با بیان اینکه بذور اصلاح شده در شرایط فعلی با یارانه دولتی تولید و توزیع می‌شوند و برای کشت در مزارع در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت؛ بر استفاده کشاورزان از بذور اصلاح شده گواهی شده تأکید کرد و افزود: به کشاورزان توصیه می شود که بذر مورد نیاز خود را با شناسنامه و برند معتبر، با خلوص بالا، ضدعفونی شده به صورت یکنواخت با سموم چند منظوره، تولید روز کارخانجات و با قیمت دولتی تهیه و کشت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یادآور شد: در صورتی که کشاورزان به هر دلیلی قادر به تهیه و کشت بذور گواهی شده نشدند، توصیه اکید حفظ نباتات به انجام بوجاری و ضدعفونی دستی بذور خود مصرفی؛ توسط خود کشاورزان می باشد. وی تأکید کرد: بهره برداران برای کسب اطلاعات فنی در مورد نوع سموم مناسب برای ضدعفونی و نحوه انجام آن به مدیریت جهاد کشاورزی هر یک از شهرستان های استان مراجعه کنند.

کدخبر: 402