شنبه، 22 آبان 1400 - 19:53

گام به گام با قانون(6): آپارتمان نشینی

این هفته به سوالات متداول درباره آپارتمان نشینی خواهیم پرداخت

آیا می توان انباری را به غیر از ساکنان آپارتمان فروخت؟

باید گفت عموما مالک آپارتمان نمی‌تواند آپارتمان خود را به یک شخص بفروشد و پارکینگ یا انباری آن را که معمولاً در سند تفکیکی دارای پلاک جداگانه‌ای نیست به شخص دیگری انتقال دهد و طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن، انباری یا پارکینگ جزو قسمت‌های مشترک آپارتمان نیست و از قسمت‌های اختصاصی آپارتمان محسوب می‌شود چون پارکینگ یا انباری، از لوازم و ملحقات آپارتمان است، نمی‌تواند مالک مستقل داشته باشد بنابراین فروش انباری یا پارکینگ با روح قانون تملک آپارتمان‌ها که از قواعد آمره است، سازگاری ندارد.
در صورتی که به طور مثال، خریدار آپارتمان راضی شده باشد که آپارتمان را بدون پارکینگ یا انباری معامله کند، باز هم مالک نمی‌تواند آن‌ها را به غیر از مالکان آن مجموعه بفروشد.
در صورت فروش به غیر چنانچه مبایعه‌نامه عادی باشد، این عمل دارای اثر قانونی نیست و اگرمبایعه‌نامه رسمی باشد، مالک یا مالکان سایر طبقات به‌عنوان ذی‌نفع می‌توانند بطلان این معامله را از دادگاه خواستار شوند.
با توجه به این موارد، باید گفت که این کار امکان عملی ندارد و مستلزم ایجاد مزاحمت برای مالکان و متصرفان سایر طبقات و تجاوز به حقوق آن‌ها محسوب می‌شود. باید گفت مالک آپارتمان نمی‌تواند آپارتمان خود را به شخصی بفروشد و در عین حال پارکینگ یا انباری آن را که معمولاً در سند تفکیکی دارای پلاک جداگانه‌ای نیست، به دیگری انتقال دهد.

** سوال متداول دیگر شهروندان عزیز درباره اتاق سرایداری و چگونگی شرایط سرایدار است که به آن خواهیم پرداخت :

با توجه به اهم حضور سرایدار در برج ها و آپارتمان ها در زندگی آپارتمان نشینی امروزه باید اتاقی برای سرایداری درنظر گرفت.
بر اساس ماده ۳۴ قانون تملک ساختمان، احداث سوییت یا اتاق سرایداری در برج و همچنین ساختمان‌هایی که بیش از ۵ طبقه یا ۱۰ واحد دارند الزامی‌ است. بر اساس این قانون، سوییت سرایدار باید در طبقه منفی یک قرار داشته باشد و دارای شرایطی مطلوب زندگی باشد.
یک واحد سرایداری تقریبا باید ۴۰ متر مساحت داشته باشد، سیستم تهویه هوای مناسب، پنجره‌های متناسب و موقعیت نورگیر داشته باشد. چه در تهران و شهرهایی که از لحاظ اقلیمی شبیه به تهران هستند، واحد سرایداری در طبقه منفی یک احداث می‌شود؛ اما در برخی از شهرستان‌ها و به ویژه مناطق گرم و خشک، احداث واحد سرایداری در طبقات زیرزمین ممنوع است.

بر اساس ماده ۳۷ قانون تملک ساختمان، سرایدار مکلف است در ایام تعطیلات و به ویژه تعطیلات عید نوروز به صورت تمام‌وقت در ساختمان حاضر بوده و نگهبانی از ساختمان را بر عهده گیرد. سرایدار مجاز به سکنی دادن افرادی غیر از افراد ذکر شده در قرارداد اجاره نیست. سرایدار مجاز خواهد بود با هماهنگی و موافقت مدیر در سال به مدت ده روز و با معرفی فرد جایگزین به مرخصی برود. همچنین مدت قرارداد اجاره سرایدار سه ماه بوده که در صورت رضایت مدیر و ساکنین از عملکرد سرایدار، برای دوره‌های سه ماهه، توسط مدیر قابل تمدید است.

لازم به ذکر است هر سال، مبلغی برای تقدیر از زحمات سرایدار مشخص می‌شود که در صورت رضایت مدیر از عملکرد سرایدار به صورت ماهانه و از محل شارژ قابل پرداخت خواهد بود. علاوه بر این انجام فعالیت‌های شغلی سرایدار و حضور و غیاب وی در ساختمان باید با مدیر هماهنگ شده به صورتی باشد که لطمه‌ای به وظایف وی وارد نشود. انجام امور شخصی ساکنین نیز جزو وظایف سرایدار نیست و واگذاری امور شخصی ساکنین به سرایدار از قبیل نظافت منزل، نظافت اتومبیل، خرید و کمک در جابجایی وسایل و نظایر آن به شرط آنکه خدشه‌ای به وظایف اصلی سرایدار وارد نکند و با توافق بین طرفین برای جبران زحمات سرایدار، بدون مانع است ومتقابلا سرایدار متعهد می شود که در صورت عدم رضایت مدیر از عملکرد وی، حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز نسبت به تخلیه سوییت سرایداری اقدام کند. در غیر این صورت موضوع از طریق مراجع قانونی و نیز به اجرا گذاشتن چک تضمین پیگیری خواهد شد.

 

کدخبر: 411

نویسنده: مشاور حقوقی : بهار داریان کارشناس ارشد حقوق خصوصی مدیر دپارتمان حقوق جی۵