دوشنبه، 24 آبان 1400 - 12:39

اعزام کارشناسان میراث هرمزگان برای بررسی خسارت احتمالی زلزله

کارشناسان میراث‌فرهنگی برای برآورد خسارت احتمالی به بنا‌های تاریخی و تاسیسات گردشگری به مناطق مختلف استان هرمزگان اعزام شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان درباره زلزله عصر امروز در این استان گفت: یگان حفاظت بلافاصله در حالت آماده‌باش قرار گرفته است.

سهراب بناوند افزود: هنوز از میزان خسارت وارده به بنا‌های تاریخی آماری در دست نیست و کارشناسان مربوطه برای برآورد خسارات احتمالی به مناطق مختلف استان اعزام شده‌اند.
عصر دیروز یکشنبه ۲۳ آبان در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در شمال بندرعباس و در نزدیک شهر فین رخ داد. همچنین حدود یک دقیقه بعد و در ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه زلزله دیگری با بزرگای ۶.۳ در این منطقه به ثبت رسید.
قلعه فین با قدمتی ۷۰۰ ساله در حدود صد کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد که در سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۲۷۰ به ثبت آثار ملی رسیده است. این قلعه در زلزله سال ۱۳۸۶ کمی خسارت دید و در سال ۱۳۹۵ بخش‌هایی از آن شامل جداره‌ها و دیوار سنگی مرمت شده است.
 
قلعه فین کجاست 
 اگر در سفر به بندرعباس به 95 کیلومتری استان هرمزگان بروید، به شهر فین می‌رسید و از شاهکار معماری دوره ایلخانی و تیموری به نام قلعه فین بندرعباس دیدن می‌کنید. این قلعه‌ی عجیب و اسرارآمیز، بر روی تپه‌ی بلندی واقع شده است که شکوه و عظمت خود را به رخ تمام گردشگران این شهر می‌کشاند. قلعه فین با فضای بزرگی و وسیعش 180 متر عرض و 290 متر طول دارد که بسیار تماشایی و دیدنی است.
 
باستان‌شناسان معتقدند که این قلعه در اواسط ورود اسلام به ایران احداث شده است که در گذشته بیشتر کاربرد نطامی و حفاظتی داشت. در ساخت بخش‌های مختلف قلعه فین بندرعباس، از مصالحی همچون ساروج، خشت‌های مربع و سنگ‌های نامنظم استفاده شده است.
در بازدید از این قلعه در گوشه شمال شرقی برج مدوری به چشم می‌خورد که قسمت‌های زیادی از آن فرو ریخته و اکنون شما دیواری را می‌بینید که نزدیک به 9 متر طول دارد و ارتفاع باقیمانده این دیوار به حدودا 3 متر می‌رسد.
سفال‌های پراکنده در دامنه‌های تپه طبیعی قلعه فین حکایت از این داستان دارد که زمان ساخت و قدمت این قلعه تاریخی به دوره ایلخانی و تیموری برمی‌گردد و تا دهه‌های اخیر نیز مورد استفاده‌ی خان‌های منطقه قرار می‌گرفت، چرا که بر روی دامنه تند آن الحاقاتی با اسکلت فلزی،سیمان، آجر و کاشی ساخته شد و بعدها به بدنه قلعه فین اضافه گردید.
این قلعه با شماره 7270 در لیست آثار ملی ایرانی ثبت شده است و در زلزله سال 1386 استان هرمزگان کمی آسیب دیده است.
شهر فین، با دارا بودن فضای وسیع، نخلستان‌های متراکم و خیابان‌های عاری از بدنه ساختمانی یکی از نمونه‌های نادر و واقعی باغ ـ شهر در سطح کشور به شمار می‌آید و اغلب اماکن شهر در میان نخلستان‌ها احداث شده به‌ طوری ‌که خیابان‌ها و دسترسی‌های شهر فین به مثابه شبکه‌های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده اهالی شهر قرار می‌گیرد.
شما در کنار بازدید از قلعه فین، از دیگر دیدنی های بندرعباس همچون حمام گله داری، موزه بزرگ، پل لاتیدان، مسجد جامع دلگشا، صید مشتا، مسجد گله داری، عمارت کلاه فرنگی، برکه های باران نیز می‌توانید بازدید کنید تا لذت سفرتان چندین برابر شود

کدخبر: 415