سه‌شنبه، 25 آبان 1400 - 13:38

اخذ رضایت اولیای دم در 15 پرونده قتل توسط شورای حل اختلاف استان البرز

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت که در یک سال گذشته با تلاش شورای حل اختلاف، 15 متهم قصاص نفس از مجازات رهایی یافته اند.

آیین باور- حسین فاضلی هریکندی با اشاره به تلاش های انجام شده در شورای حل اختلاف استان البرز برای ایجاد صلح و سازش در پرونده های مختلف گفت: در یک سال اخیر یعنی از آبان سال گذشته تا آبان امسال، ۱۵ فقره قصاص نفس با تلاش شورای حل اختلاف استان منجر به رضایت شده است ، یعنی ۱۵ نفر از افرادی که طبق مقررات باید قصاص می شدند با همت شورای حل اختلاف و البته مناعت طبع اولیای دم از اعدام رهایی یافته و عمدتا پس از تحمل جنبه عمومی جرم به آغوش خانواده باز می گردند.

وی افزود: هرچند قتل عمد به لحاظ اهمیت جرم و میزان مجازات، در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست ولی در برخی موارد رئیس شورای حل اختلاف استان شخصا به منازل افراد مراجعه کرده و ساعت‌ها مذاکره و گفت و گو جهت جلب رضایت از اولیای دم داشته است.

عالی ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز با تقدیر از تلاش مجموعه شورای حل اختلاف استان متذکر شد: وقتی از شورای حل اختلاف و نهاد صلح و سازش صحبت می‌کنیم منظور مجموعه‌ای از افراد هستند که در این مسیر گام بر می‌دارند و شورای حل اختلاف نقش محوری بر عهده دارد؛ یعنی علاوه بر معتمدین، ریش سفیدان و خیرین، قضات اجرای احکام نیز در این مجموعه نقش مهم و حیاتی دارند.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تبریک سالروز تأسیس شوراهای حل اختلاف بیان کرد: بیش از بیست سال از تأسیس نهاد شورای حل اختلاف میگذرد، در این مدت این شورا به عنوان تبلور مشارکت مردم در اجرای عدالت است و اشخاص عادی می توانند در احقاق حق مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: این نهاد کمک دادگستری ها است و تعداد زیادی از پرونده ها، به جای اینکه به دادگستری بیاید در شورای حل اختلاف رسیدگی می شوند؛ علاوه بر این، هر جا امکان صلح و سازش باشد ولو اینکه موضوع ذاتاً در صلاحیت شورا نباشد، مذاکرات اصلاحی برای حصول سازش میان طرفین از سوی شورا صورت می گیرد.

کدخبر: 418