یکشنبه، 05 دی 1400 - 08:22

باز هم انسان یکی دیگر از ساکنان کره زمین را نابود کرد

مرگ یک قلاده خرس قهوه‌ای در ارتفاعات کرج

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: یک قلاده خرس قهوه‌ای در ارتفاعات روستای ولایت رود بخش آسارا کرج به علت اصابت گلوله و تعارض فیزیکی با محیط انسانی تلف شد.

 فردین حکیمی، گفت: در پی گزارش دریافتی در روز پنجشنبه دوم دیماه مبنی بر مشاهده یک قلاده خرس سرگردان در حاشیه و ارتفاعات روستای ولایت رود و تعارض فیزیکی خرس مذکور با تعدادی از سگ‌های پرسه‌زن و احتمالا بلاصاحب در نزدیکی محیط روستایی؛ بلافاصله همکاران محیط‌بان به محل رویت خرس، به منطقه اعزام و به منظور پیشگیری از آسیب و خطرات احتمالی اقدام کردند تا حیوان مذکور را بدون درگیری و تعارض با انسان به زیستگاه طبیعی خود در ارتفاعات منطقه هدایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: با توجه به بارش برف، پایش‌ها و گشت‌زنی نیرو‌های اعزامی تا تاریکی شب پنجشنبه نیز ادامه داشت، اما محیط بانان در ساعات پایانی متوجه رفتار غیر عادی و احتمال آسیب دیدگی خرس مذکور شدند که با مشورت از دامپزشک و کارشناسان حیات وحش، موضوع زنده گیری خرس برای بررسی دقیق، ممانعت از تلف شدن و انجام معاینات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت.
حکیمی گفت: بدین ترتیب در ساعات اولیه صبح دیروز جمعه سوم دی‌ماه، تیمی متشکل از دامپزشکان، پرسنل مرکز تیمار و بازپروری حیات وحش به‌منظور اجرای عملیات زنده‌گیری به محل اعزام و با همراهی محیط بانان منطقه، تمام مناطق گزارش شده برای حضور احتمالی خرس مورد پایش قرار گرفت، ولی متاسفانه پس از ساعت‌ها پایش، لاشه خرس در حاشیه رودخانه فرعی ولایت رود کشف شد.
حکیمی افزود: بررسی اولیه و معاینات صورت گرفته در محل کشف لاشه، نشان از اصابت گلوله در ناحیه زانوی پای راست خرس داشت که به نظر می‌رسد که افزون بر اصابت گلوله، ضعف عمومی ناشی از به هم خوردن نظم خواب زمستانی و استرس‌های محیطی در اثر تعقیب و گریز توسط برخی افراد ناآگاه و سگ‌های سرگردان اطراف روستا در مرگ این جانور دخیل بوده است.
اوگفت: لاشه‌ی خرس برای انجام کالبد شکافی و آزمایشات تشخیصی به سردخانه یکی از مراکز تخصصی حیات وحش، منتقل شد و پس از انجام فرآیند‌های تشخیصی، اطلاعات تکمیلی از طریق پورتال رسمی اداره‌کل حفاظت محیط زیست البرز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

زیستگاه خرس قهوه‌ای دراستان البرز در ارتفاعات منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و شکارممنوع طالقان قرار دارد.

طول خرس قهوه‌ای ایران در حدود 2 تا 5/2متر است. وزن این پستاندار بین 90 تا 290کیلوگرم در نوسان است اما به طور میانگین در حدود 180کیلوگرم وزن دارد.این خرس‌ها با شروع فصل زمستان به خواب زمستانی می‌روند و جالب است بدانید که در همین فصل زایمان می‌کنند.

نوزاد خرس قهوه‌ای پس از به‌دنیاآمدن، از شیر مادر تغذیه می‌کند و بزرگ می‌شود و وقتی مادر از خواب برمی‌خیزد، دو توله یک‌ماهه را در کنار خود می‌بیند.

خرس‌های قهوه‌ای بیش از علاقه‌مندی به خوردن انسان، به علف‌های کوهستانی و جنگلی علاقه دارند اما گاهی از شکار گوسفندان محلی نیز غافل نمی‌شوند.

خرس قهوه‌ای به خوردن مورچه‌های زیر سنگ‌ها در مناطق کوهستانی نیز علاقه دارد و تق‌تق سنگ‌ها در یک محل کوهستانی، می‌تواند از نزدیک‌شدن یک خرس قهوه‌ای خبر دهد.
خرس‌های قهوه‌ای ماده و توله‌دار، از خطرناک‌ترین خرس‌ها هستند که بیشتر این خطر، ناشی از محفاظت‌کردن خرس مادر از توله‌خرس‌ها در برابر حوادث است. 

 

The brown bear is a large bear species found across Eurasia and North America. In North America, the populations of brown bears are called grizzly bears, while the subspecies that inhabits the Kodiak Islands of Alaska is known as the Kodiak bear. Wikipedia
Mass80 – 600 kg (Adult)
Speed56 km/h (Maximum)
Lifespan20 – 30 years (In the wild)
Height70 – 150 cm (Adult, At Shoulder)
SpeciesU. arctos
ClassMammalia

کدخبر: 485