پنجشنبه، 09 دی 1400 - 09:55

11 دی روزی به نام دانشمند معاصر ایرانی

دکتر غلامعلی پیمان؛ مخترع عمل جراحی لیزیک

دکتر غلامعلی پیمان دانشمند ایرانی-آمریکایی و از اعضای تالار مشاهیر چشم پزشکی جهان است. مهمترین دلیل شهرت وی ، اختراع عمل جراحی لیزیک است که به کمک آن افراد دارای ضعف بینایی می‌توانند بدون استفاده از عینک دید طبیعی خود را بازیابند.

آیین باور - دکتر پیمان متولد شهر شیراز است. وی در سن ۱۹ سالگی برای تحصیل رشته پزشکی عازم آلمان شد و در سال ۱۳۴۱ مدرک دکتری حرفه‌ای پزشکی عمومی دانشگاه دویسبورگ را بدست آورد.. وی در سال ۱۳۴۸ خورشیدی دوره تخصص خود را در رشته چشم‌پزشکی  دانشگاه اسن آلمان به پایان رساند و برای دوره فوق دکتری به ایالات متحده امریکا رفت .

 به عنوان استادیار گروه چشم‌پزشکی  دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس مشغول به فعالیت شد. وی در حال حاضر استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آریزونا می باشد .

دکتر پیمان در سال ۱۳۶۸ خورشیدی با ثبت اختراع رسمی جراحی لیزیک، انقلاب بزرگی در چشم‌پزشکی جهان ایجاد کرد و در سال ۱۳۸۴ با نظر بیش از (۳۰۰۰۰) نفر از چشم‌پزشکان جهان، به عنوان یکی از اعضای تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان شناخته شد.

وی در دسامبر ۲۰۱۲ میلادی برنده مدال ملی فناوری و نوآوری از سوی رییس جمهور آمریکا شد.

دکتر پیمان نیروی پیشگام در جراحی لیزر و درمان فوتودینامیک و مطالعات انتقال دارو به داخل کره چشم، جراحی رفرکتیو و شبکیه محسوب می شود. وی همچنین تکنیکهای دیگر جراحی  چشم را ارائه کرده و نخستین فردی بود که موفق به انجام نمونه برداری شبکیه-مشمیمه و پیوند سلولهای مخاطی رنگدانه شبکیه شد.

اختراعات دکتر پیمان دامنه وسیعی از دستگاه های پزشکی جدید، سیستم انتقال دارو چشمی، تکینکهای جراحی، وسایل جراحی های لیزر و اپتیکال و شیوه های جدیدی برای درمان و تشخیص را در برمی گیرد.از وی بیش از ۱۳۵ عنوان اختراع به ثبت رسیده است.

کدخبر: 497

نویسنده: فریبا کلاهی