شنبه، 11 دی 1400 - 10:41

شکار بز وحشی توسط سیاه گوش

فیلم مستند از دامنه جنوبی البرز

ثبت فیلمی کم نظیر از صحنه شکار بز وحشی توسط سیاه گوش (Lynx – لینکس) در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
فیلم از : محیط بان جواد بها
۱۴۰۰/۱۰/۱۰

جثه سیاه‌گوش به‌مراتب بزرگ‌تر از گربه اهلی است (گاهی با پلنگ اشتباه می‌شود)، دست و پا بلند دم بسیار کوتاه با نوک پهن و سیاه، موهای گونه، بلند و ریش مانند است. در انتهای گوش‌ها، دسته‌ای از موهای سیاه بلند به طول متجاوز از 4 سانتی‌متر وجود دارد. پنجه‌ها بسیار پهن‌اند. ردپا تقریباً 2 برابر ردپای گربه معمولی است. در اطراف پینه‌ها موهای بلندی وجود دارد که آنها را از سرما حفظ نموده و مانع از فرورفتن حیوان در برف می‌شود. رنگ موهای پشت خاکستری متمایل به قهوه‌ای با خال‌های بزرگ و کوچک توپر و سیاه رنگ، ‌زیر بدن است. پوشش تابستانی کوتاه‌تر از پوشش زمستانی و خال‌های کاملاً مشخص هستند.

 

کل‌وبزها معمولاً در گله‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که تعداد آنها گاهی به ۵۰۰ رأس هم می‌رسد. در فصل جفت‌گیری بین نرها جدال‌های سختی در می‌گیرد. نرهای قوی‌تر که شاخ بلندتری دارند حرمسرایی (متشکل از پنج تا ۱۵ ماده) تشکیل می‌دهند، کل‌ها با ژست‌های مختلف و نشان دادن شاخ‌ها و ضرباتی به شاخ هم سعی می‌کنند رقیب را مرعوب کنند و حرمسرایی تشکیل دهند.

دورهٔ بارداری ۱۷۰ روز است. بیشتر ماده‌ها فقط یک بزغاله، برخی دو و به ندرت سه بزغاله می‌زایند. بزغاله‌ها تقریباً بلافاصله پس از تولد توانایی راه رفتن را دارند و در شش ماهگی از شیر گرفته می‌شوند. ماده‌ها بین یک و نیم تا دو ونیم سالگی و نرها بین سه‌ونیم تا چهار سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر این پستانداران علفخوار نیز ۱۲ تا ۲۲ سال است.

جثه کل و بز بزرگ‌تر از بز اهلی است. طول سر و تنه آن ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر، دم ۱۲ تا ۱۷ سانتی‌متر و ارتفاعش ۶۵ تا۹۰ سانتی‌متر است و ۳۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد.

کدخبر: 501