چهارشنبه، 12 خرداد 1400 - 08:17

به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات؛ بیانیه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

دخانیات یکی از بزرگ‌ترین صنایع مرگ‌آفرین جهان است که طبق آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از هشت میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند، از این تعداد حدود یک‌میلیون و 200 هزار نفر به علت استعمال دود دست دوم (دود تحمیلی دخانیات) جان خود را از دست می‌دهند که بیش از 3۰۰ هزار نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند.

این آمار در ایران حدود ۶۰ هزار نفر در سال است، درواقع می‌توان گفت دخانیات به‌تنهایی عامل یک‌سوم سرطان‌هاست و جزو یکی از پنج عامل اصلی مرگ‌ومیر در بیماری‌های غیر واگیر است. از ابتدای شیوع کرونا در جهان تا آغاز سال 1400، تعداد 3458960 نفر قربانی کرونا شده‌اند، درحالی‌که در طول همین مدت تعداد حدود 10 میلیون نفر در جهان به علت بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست داده‌اند. با این حال تلاش‌های همه‌جانبه برای مهار کرونا به صورت گسترده در سراسر جهان در حال انجام است؛ اما دخانیات همچنان بی‌صدا هر چهار ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد.
دخانیات نه‌تنها از لحاظ بهداشت و سلامت، جامعه بشری را مورد هدف قرار داده است؛ بلکه از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خسارات جبران‌ناپذیری را به مردم علی‌الخصوص مردم کشورهای جهان سوم وارد می‌کند.
بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، دخانیات یکی از عوامل اصلی بازدارنده توسعه در کشورهای در حال ‌توسعه قلمداد می‌شود. خساراتی که دخانیات و مافیای آن به ایران وارد می‌کند، از نظر اقتصادی سالانه بیش از صد هزار میلیارد تومان برآورد شده است، درواقع می‌توان گفت دخانیات نه‌تنها سودی برای دولت‌ها ندارد بلکه خسارات جبران‌ناپذیری را به جامعه و دولت وارد می‌کند.
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با حدود چهار دهه فعالیت در این عرصه، فعالیت‌های چشمگیری داشته که طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس)، گامی به سوی شهر بدون دخانیات است. این طرح در تمامی ۶۸ مدرسه مقطع متوسطه شهرستان ورامین به صورت پایلوت در حال اجراست که بیش از هفت هزار دانش‌آموز را تاکنون آموزش داده است، ضمن اینکه طرح پاد قابلیت اجرا در تمامی مدارس کشور و در تمام مقاطع تحصیلی حتی دانشگاه‌ها را نیز دارد.
اکنون با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم، از دولتمردانی که قرار است وارد عرصه شوند انتظار می‌رود با پاندمی سرگردان دخانیات مقابله و قوانین مصوب مرتبط با دخانیات را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.
طبق پژوهش‌ها و اقدامات انجام‌شده، در سایر کشورها افزایش مالیات یکی از بهترین راه‌های پیشگیری و کنترل دخانیات است. برای اثبات این مدعا که دخانیات یکی از روش‌های استکبار جهانی برای جلوگیری از رشد فرهنگی- اقتصادی مردم ایران است، کافی است به این نکته توجه کنید که با وجود تحریم‌های همه‌جانبه حتی تحریم دارو، دخانیات هنوز تحریم نشده است.
جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران یک مؤسسه مردم‌نهاد است که با ترویج فرهنگ ضد دخانی سعی در کاهش آمار گرایش به مواد دخانی و حفظ سلامت جامعه دارد. این مؤسسه از مردم فرهیخته ایران اسلامی، از دولت کنونی و آینده تقاضا دارد در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نکنند و بکوشند تا جامعه‌ای عاری از دخانیات داشته باشیم. امیدواریم در آستانه هفته ملی مبارزه با دخانیات، نهضت تحریم تنباکوی میرزای ‌شیرازی دوباره زنده شود و همه با هم گام جدیدی در این راستا برداریم. به امید جامعه عاری از دخانیات...

کدخبر: 52