شنبه، 18 دی 1400 - 08:58

شیوع مجدد بیماری «طاعون نشخوار کنندگان کوچک» در طالقان

طاعون نشخوار کنندگان کوچک مجددا در حیات وحش طالقان شیوع یافت

آیین باور - فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اعلام این خبر گفت: بر اساس گزارش رسیده در اواخر تابستان برخی از زیستگاه های حیات وحش مازندران بویژه منطقه دلیر درگیر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک شد و به جهت همجواری منطقه با زیستگاه های حیات وحش طالقان، مناطق مذکور تحت پایش های مستمر قرار گرفت.

در نهایت در اوایل مهر ماه سال جاری بر اساس گزارش محیط بانان منطقه، شاهد تلفات حیات وحش( بز وحشی و اهلی) در یکی از مناطق طالقان بودیم که حدود ۲۹ راس از گونه بز وحشی( ماده) در اثر بیماری تلف شدند و با اقدامات بموقع و همکاری و مشارکت ادارات دامپزشکی، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، همیاران محیط زیست و جوامع محلی و با حمایت‌های فرمانداری طالقان در جهت پایش زیستگاهها، خروج دام از منطقه آلوده، واکسیناسیون تکمیلی دامها، سوزاندن لاشه ها و ضدعفونی کردن آبشخورها، این بیماری با حداقل تلفات کنترل شد.


حکیمی اظهار داشت: بر اساس پایش منطقه توسط محیط بانان در ماه‌های آبان و آذر تلفاتی مشاهده نگردید و بنظر می رسید بیماری کنترل گردیده لیکن با توجه به بارش برف و سرما در ارتفاعات، حرکت گله های کل از ارتفاعات ( مناطق همجوار با استان مازندران و مناطق درگیر با بیماری) به مناطق پایین دست و از طرفی فصل سرمستی کل و بز، خطر شیوع مجدد بیماری پیش بینی می شد. به همین دلیل مناطق مستعد به جهت شیوع احتمالی با طاعون نشخوار کنندگان کوچک توسط محیط بانان و همیاران محیط زیست بصورت مستمر مورد رصد و پایش قرار گرفت. در نهایت به تاریخ ۱۵ دیماه ( حدود ۲۰ روز از زمان شروع سرمستی کل و بز)، لاشه ای از بز وحشی توسط محیط بانان در منطقه مشاهده گردید.


وی ادامه داد: هر چند با توجه به بارش برف در ارتفاعات، امکان تردد محیط بانان و سوزاندن لاشه با سختی و مشکلات فراوان همراه بوده لیکن تلاش خواهد شد ضمن مشارکت همیاران محلی، با برقراری امنیت در منطقه، از حرکت گله های آلوده به مناطق دیگر جلوگیری کرد.


حکیمی در پایان تصریح کرد: مشکلات محیط زیست حد و مرز نمی شناسند بنابراین برای کنترل و ریشه کن کردن بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک( با توجه به گدار حیات وحش) بعنوان یکی از تهدیدات جدی حیات وحش، نیازمند همکاری و همراهی استانهای همجوار در جهت واکسیناسیون کامل دام‌های اهلی در زمان ورود دامها به مراتع هستیم که این این مهم تحقق پیدا نکند زحمات سایر استانها در جهت واکسیناسیون دام به منظور پیشگیری از بیماری، بی نتیجه خواهد بود.

کدخبر: 525

نویسنده: فریبا کلاهی