سه‌شنبه، 21 دی 1400 - 13:34

حرفه ای گردش کنیم(5)

آمادگی برای سفر و گردشگری زمستانه

اگر مایل به سفر در زمستان هستید، معنی اش این نیست که اهل سفر در سرما و یخ هستید! اگر تجربه و توان تحمل گیر کردن در سرما و یخ و برف را ندارید بهتر است در شرایط و اب و هوایی ویژه سفرنکنید

اگر صرفا دلتان می خواهد در زمستان سفر کنید، به این معنی نیست که اهل سفر در سرما و یخ هستید! اگر تجربه و توان تحمل گیر کردن در سرما و یخ و برف را ندارید بهتر است در شرایط و اب و هوایی ویژه سفرنکنید. زیرا به هر دلیلی ممکن است مجبور به ماندن در جاده یا راه شوید. جغرافیای گردشگری که قبلا درباره اآن صحبت کردیم علمی است که در اینم موارد به یاری شما می اید.

نکات سفر زمستانه جاده‌ای

ابتدا یادتان باشد که رانندگی در سفرهای زمستانی قوانین خاص خودش را دارد. خیلی هم به راننده بودن خودتان مغرور نشوید تخصص رانندگی در برف و یخ زندگی شما را نجانت می دهد.  مهم‌ترین نکات سفر در زمستان از طریق جاده می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اگر به دیدار آشنایان نمی روید یا منزلی در مقصد ندارید بدون رزرو جای مناسب حرکت نکنید به ویژه اگر همراه خانواده و کودکان سفر می کنید.
  • قبل از حرکت چراغ‌های اتومبیل خود را تمیز کرده و سعی کنید همیشه چراغ‌هایتان را روشن نگه دارید تا بهتر دیده شوید.
  • اگر پشت ماشین‌های برف روب گیر کردید، صبور باشید و هرگز از آن‌ها سبقت نگیرید.
  • مراقب پل‌های جاده باشید؛ زیرا آن‌ها به طور معمول سردتر از سایر نقاط جاده هستند و ممکن است یخ بیشتری بر سطح آن‌ها وجود داشته باشد.
  • هنگام رانندگی در جاده از چکمه‌های بزرگ استفاده نکنید تا به راحتی بر پدال‌ها تسلط داشته باشید.
  • بهتر است که یک تی یا فرچه به همراهتان داشته باشید تا در صورت جمع شدن برف بر شیشه‌های ماشین، آن‌ها را به راحتی تمیز کنید.

نکات جمع آوری لباس در سفر زمستانی

  •  بهتر است از چند لایه لباس سبک استفاده کنید. 
  • سعی کنید لباس‌هایتان را لول کرده و سپس داخل چمدان قرار دهید تا فضای کمتری را اشغال کنند.
  • میزان لباسی که همراه می‌برید به مقصد شما بستگی دارد.
  • اگر مقصدتان برفی است، بازتاب نور خورشید ممکن است باعث آفتاب سوختگی صورت شما شود، بنابراین بهتر است در این شرایط عینک آفتابی به همراه داشته باشید و از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.
  • بهتر است دو جفت دستکش و دو عدد کلاه داشته به همراه داشته باشید تا در صورت مفقود شدن هر یک از آن‌ها دچار دردسر نشوید

 

چک کردن دائم وضعیت آب و هوا

بهتر است یک لیست از تمام مناطق و جاده‌هایی که از آن عبور می‌کنید، تهیه کرده و شرایط جوی آن‌ها را بررسی کنید. زمانی که در جاده هستید، به دقت اخبار هواشناسی را دنبال کنید. زیرا به هنگام مسافرت در زمستان، ممکن است شاهد تغییرات ناگهانی در مناطق کوهستانی باشید.

 

 به میزان کافی آب بنوشید

زمانی که هوا سرد است.کم آب شدن بدن ممکن است امری غیر معمول به نظر برسد. سردی هوا ممکن است باعث شود کم‌تر احساس تشنگی کنید و به میزان کافی آب ننوشید. کم شدن حتی 1 الی 2 درصد از آب بدن، می‌تواند منجر به خستگی و کاهش نسبی هشیاری شود. اگر در سفر زمستانیتان باید برای مدت‌های طولانی رانندگی کنید، نوشیدن آب به مقدار کافی را فراموش نکنید.

 

 به اندازه کافی غذا بخورید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ های سفر در زمستان، همراه داشتن و مصرف کافی مواد غذایی است. بدن شما در هوای سرد انرژی زیادی را صرف گرم نگهداشتن بدن می‌کند؛ به همین دلیل باید به میزان کافی تغذیه شود. سعی کنید از مصرف تنقلاتی که قند زود جذب دارند، خودداری کنید و به جای آن‌ها از ساندویچ و میوه استفاده کنید. قبل از سفر جاده‌ای در زمستان، بهتر است مقدار کافی غذا در ماشین خود داشته باشید تا در صورت مواجه شدن با شرایط سخت و سپری کردن ساعات طولانی در جاده‌های بسته شده از آن‌ها استفاده کنید.

 

 اگر در جاده گیر کردید، در ماشین بمانید

اگر به هر دلیل در جاده گیر کردید، سعی کنید از گرمای درون ماشین استفاده کنید و تا حد ممکن از آن خارج نشوید و با مراکز امداد رسانی تماس بگیرید و منتظر کمک باشید. امّا مطمئن شوید که اگزوز ماشین شما توسط برف یا یخ مسدود نشده باشد؛ زیرا در این صورت ممکن است کربن مونوکسید در فضای درونی خودرو جمع شود. اگر تنها به سفر زمستانی می‌روید، بهتر است قبل از حرکت چند نفر از آشنایان را در جریان مسیر و مقصد سفر خود قرار دهید و تا جای ممکن با آن‌ها در ارتباط باشید.

 

 چندین بار استراحت کنید

سفر زمستانی بسیار خسته کننده‌تر از سفر در تابستان است. بنابراین سعی کنید که پس از هر ساعت رانندگی، چند دقیقه‌ای استراحت کنید. انجام حرکات کششی و چند تنفس عمیق در هوای آزاد ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص ندهد، اما با انجام این کار سطح هوشیاری شما به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود.

 

 از لغزش خودرو جلوگیری کنید

گاهی ممکن است سطح جاده یخ زده باشد، اما شما متوجه این موضوع نباشید. به یخ‌های سطح جاده که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، یخ سیاه گفته می‌شود. زمانی که در یک جاده لغزنده ترمز می‌کنید، نگه داشتن ماشین با اندکی فشردن بیشر پدال ترمز ساده خواهد بود. اگر خودرو شما شروع به لیز خوردن کرد خودرو را به آرامی به سمتی که می‌خواهید هدایت کنید. بهتر است سعی کنید که جهت چرخ‌های جلوی ماشین را با جهت حرکت چرخ‌های عقب همسو کنید و در صورت امکان آن را به سمتی ببرید که خارج از جاده بتوانید متوقفش کنید و تحت هیچ شرایطی به پدال ترمز ضربه نزنید.

 

 با سرعت مطمئن برانید

یکی از توصیه‌ های مهم سفر زمستانی، پایین آوردن 50 درصدی سرعت خودرو در جاده‌های برفی است. اما به خاطر داشته باشید که بیش از حد نباید سرعت ماشین را کاهش دهید. زیرا برای عبور از میان برف نیازمند به داشتن شتاب لازم هستید.

 

 تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید

در تمام انواع مسافرت‌ها، خصوصا سفر زمستانی، به همراه داشتن تجهیزات کمک بسیاری در شرایط سخت می‌کند. پشت سر گذاشتن چالش‌های اصلی مسافرت در فصل سرما نیازمند به داشتن تجهیزات کافی است. زمانی که بحث از سفر جاده‌ای در روزهای برفی می‌شود، همه افراد به یاد زنجیر چرخ می‌افتند، اما این تنها وسیله مهم نیست زیرا شما ممکن است با چالش‌های گوناگونی مواجه شوید. مهم‌ترین تجهیزات ساده و مهمی که نباید در مسافرت‌‌های زمستانی فراموش کنید به شرح زیر است:

  1. یک بیلچه (برای کنار زدن برف و کندن اطراف لاستیک)
  2. کابل جامپر (برای حل مشکلات باتری)
  3. چراغ قوه
  4. گالن بنزین
  5. پاور بانک
  6. لاستیک یدکی مناسب
  7. پمب باد
  8. جعبه ی کمک‌های اولیه
  9. جعبه ابزار مناسب
  10. پتو

 

کدخبر: 533

نویسنده: فریبا کلاهی