جمعه، 01 بهمن 1400 - 22:57

رئیس انجمن پزشکان کودکان استان البرز:

تعیین تعرفه فرمایشی، دیگر نخ نما شده است

گردهمایی پزشکان کودکان استان البرز، روز پنجشنبه در تالار لوتوس کرج برگزار شد. در این نشست دوستانه ضمن بازنگری و طرح برخی مشکلات صنفی و عمومی پزشکان، از جمله غیر منطقی بودن تعرفه ها، به مواردی اشاره شد که صراحت قانونی دارند و متاسفانه از حمایت و پشتیبانی علوم پزشکی و وزارت بهداشت برخوردار نیستند.

گردهمایی پزشکان کودکان استان البرز، روز پنجشنبه در تالار لوتوس کرج برگزار شد. در این نشست دوستانه ضمن بازنگری و طرح برخی مشکلات صنفی و عمومی پزشکان، از جمله غیر منطقی بودن تعرفه ها، به مواردی اشاره شد که صراحت قانونی دارند و متاسفانه از حمایت و پشتیبانی علوم پزشکی و وزارت بهداشت برخوردار نیستند.

دکتر محمد زنوزی راد رئیس انجمن پزشکان کودکان استان البرز در آغاز با اشاره به اینکه پاندمی کرونا به مفهوم واقعی کلمه زندگی مردم جهان را تغییر داد گفت: کرونا مفهوم جامعه جهانی و انسان را برای ما تعبیری تازه کرد و امروز بهتر درک می کنیم انسان به عنوان "یکی " از موجودات خلقت است و کره زمین تنها خانه انسان نیست، خانه خانواده بزرگی از جانداران است و وقتی که در دریا و کوه و جنگل می تازانیم، موجودات زیادی را نابود می کنیم . چیزی را که ادیان نتوانستند به ما بیاموزند، کرونا به ما یاد داد  مراقب خود، طبیعت و جانداران باشیم زیرا ما تنها یکی از آنها هستیم.

وی سپس با تاکید بر اینکه بسیاری از پزشکان در سال 98 همزمان با آغاز همه گیری کرونا ، می توانستند دنبال برنامه های شخصی خود رفته و کشور را برای ادامه تحصیل و فرصتهایی که سالها منتظرش بودند ترک کنند، ماندند و در یک برحه زمانی کوتاه، تشکیلات نافذ، پرکار و قدرتمندی تشکیل دادند که نیاز های بهداشتی و ایمنی همکاران را فراهم آورد،  اگرچه بعدها زیر سوال رفت که از کجا آغاز و چه طور تشکیل شد؟  با اینحال سند افتخاری است برای همه پزشکانی که نه تنها کارشان در بیمارستان ها کم نشد، به طور مضاعف هم خدمات رسانی کرده، بخش های پشتیبانی را هماهنگ و درگیر مشکلات بسیاری شدندکه اصلا وظیفه آنها نبود حتی برخی نواقص مدیریتی کشور را هم جبران کردند.

وی با اشاره به اینکه بحث تعرفه از بزرگترین دغدغه های جامعه پزشکی است گفت : باید بدانیم سیستم پوسیده نمی تواند قابل اتکا باشد، بارها آن را آزموده ایم و می دانیم فرمانی که بدون مشورت و نظر خواهی مخاطب باشد ماندنی نیست . بحث تعرفه پزشکان، بازی بیمه ها برای انحراف افکار عمومی است، آنها در وظایف قانونیشان در پوشش ۷۰ درصد هزینه درمان کوتاهی می کنند.

وی ضمن نقد نحوه تعیین تعرفه خدمات پزشکی خاطرنشان کرد:  این نوع تعیین تعرفه در کوتاه مدت  منجر به از بین رفتن نظم و قانون شده امنیت را از بین  می برد و تاثیرات صنفی، اجتماعی، اقتصادی خود را نشان خواهد داد و در میان مدت نیز منجربه انسداد مراکز درمانی و مطبها می شود .  

وی تصریح کرد: ما حاضریم برای تنویر افکار عمومی، فیش حقوقی مان را منتشر کنیم تا آنرا با شغلهای هم رده ای که با این حجم ساعات کاری مشغول خدمت هستند مقایسه کنند.

دکتر زنوزی راد گفت: دولت تعرفه هایی چون آب و برق و خدمات و دستمزد منشی و بیمه را افزایش می دهد اما هزینه های مدیریتی را برعهده خودمان گذاشته است.  هرچه مراکز درمانی بزرگتر، مشکلاتشان بیشتر است.

وی افزود:-"بازی تعرفه" ، در کوتاه مدت تهدیدگر نظم و قانون است و در میان مدت و دراز مدت باعث انسداد می شود؛ اول مراکز درمانی و بعدا، دانشگاهها.

وی افزود: فضای آموزش و پروزش به گونه ای شده است که  فرزندانمان را به زور به مدرسه ها می فرستیم، جاییکه اندیشه آنها را له می کند، اما دانشگاه یک انتخاب است و زمانی فرا می رسد که هیچ کس تمایلی به ادامه تحصیل نخواهد داشت تا زمانی که دانشگاه منبع رشد نباشد چه ارزشی دارد؟

زنوزی راد گفت: در طول نیم قرن در کشور ارزشی، همه ارزش هایمان نابود شد. خواندن کتاب را به فرزندانمان توصیه می کردیم در حالیکه امروز ارزان ترین هدیه کتاب است و اطمینان داریم گیرنده هدیه آن را نمی خواند. این نتیجه کوبیدن محبوب ترین رشته ایست که اگر مسئولین بخواهند پزشکی را به فرزندانشان  توصیه کنند، این رشته را انتخاب می کنند.

وی در پایان با اشاره به عدم امکان گردهمایی در پاندمی کرونا و به تعویق افتادن برگزاری انتخابات انجمن پزشکان کودک کشور گفت: سال  1401این انتخابات با قدرت برگزار می شود. مشکل ضعف سیستم درونی، نظام پزشکی و عدم وجود صنف قوی برای دنبال کردن مشکلات، باید انگیزه ای شود تا با سیاست و تاثیر بیشتر داوطلب شده و انتخابات شایسته ای برگزار کنیم.

رئیس انجمن پزشکان کودکان استان البرز خاطر نشان کرد: در بحث تعرفه ها در شرایطی که دو مصوبه محکم کتاب کا و مصوبه سالانه فی کا وجود  دارد و در سال  1400 ، نیز شش  مصوبه امضا و تعرفه های ویزیت زیر هفت سال نیز مشخص  شده است، برخی همکاران ما از آن استفاده نمی کنند و نگران هستند، یادآوری می کنم ما قانون گریز نیستیم ومن مایلم تاکید کنم در شرایطی که قانون گریزی گسترده در کشور صورت می گیرد، اتکا به قانونی که مصوبه دارد تخلف نیست. اگرچه در بحث تعرفه گذاری جدید بحث  ونقد داریم که باید درباره آن صحبت شود. 

وی افزود : عدم وحدت رویه منجر به ابهام می شود تاجایی که ممکن است برخی بیماران تصور کنند بعضی از همکاران ما هزینه و مبالغی بیش از تعرفه قانونی دریافت می کنند.

رئیس انجمن پزشکان کودکان استان البرز  درپایان گفت: پزشکان کودکان در انتخابات صنفی خود پرشور تر و باانگیزه تر از قبل مشارکت خواهند کرد.

در این مراسم به یاد پزشک شهید سلامت متخصص اطفال دکتر علی اکبر آقا بابایی از خانواده او تقدیر شد

کدخبر: 545

خبرنگار: فریبا کلاهی