شنبه، 02 بهمن 1400 - 09:53

آشنایی با شهر خلاق و ویژگی های آن

 سنندج یکی از شهر‌های خلاق ایران است. خیلی از ایرانیان از وجودشهر‌های خلاق بی خبرند. سفیران ایرانی که به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد خود به شبکه شهر‌های یونسکو وصل شده اند.

آیین باور -قدمت و دیرینگی موسیقی کردی همپای قدمت و دیرینگی اسطوره‌ها و افسانه‌های کردستان است.  سنندج یکی از شهر‌های خلاق ایران است. خیلی از ایرانیان از وجودشهر‌های خلاق بی خبرند. سفیران ایرانی که به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد خود به شبکه شهر‌های یونسکو وصل شده اند.

دبیر ملی کمیسیون یونسکو در ایران، می گوید سه شهر جدید ایرانی در صف پیوستن به شهرهای خلاق و متصل شدن به شبکه شهرهای جهانی یونسکو هستند.

حالا نشست شهرداران و مسئولان محلی جهانشهرهای ایرانی در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار شده تا با همکاری این سازمان، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، وزارت میراث فرهنگی و کمیسون گردشگری مجلس مسئولان شهری بتوانند از ظرفیت این شبکه جهانی برای کسب تجربه و ارتباط با دیگر جهانشرهای دنیا بهره مند شوند.

چهار شهر اصفهان، رشت، بندر عباس و سنندج از کشور ایران عزیز در یونسکو ثبت خلاق شده اند.

شبکه شهر‌های خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق را پوشش می‌دهد: صنایع‌ دستی، هنر‌های بومی، هنر‌های رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک‌شناسی، ادبیات و موسیقی.شهر‌هایی که به جمع این شهر‌های خلاق اضافه می‌شوند، تعهد می‌دهند که فعالیت‌های مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و بین بخش‌های عمومی، خصوصی و جامعه مدنی، همکاری ایجاد کنند تا به موارد زیر دست پیدا کنند:

 

 آفرینش، تولید و توزیع فعالیت‌ها، محصولات و خدمات فرهنگی را تقویت کنند.

توسعه کانون‌های خلاقیت، نوآوری و گسترش فرصت‌ها برای افراد آفریننده و حرفه‌ای در بخش فرهنگی.

 بهبود دسترسی به زندگی فرهنگی و شرکت در آن، به‌ویژه برای گروه‌ها و افراد به حاشیه رانده‌شده و آسیب‌پذیر.

 ادغام کامل فرهنگ و خلاقیت در طرح‌های پیشرفت پایدار.

شهر خلاق چیست؟

ایده شهر خلاق مبحثی جدید و مورد توجه در حوزه مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و به ویژه مدیریت شهری بوده و بر بهتر شدن محیط زندگی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان تأکید دارد.فلسفه شهر خلاق این است که همیشه در یک مکان پتانسیل‌های خلاقی وجود دارد. باید شرایط به‌گونه‌ای باشد، که مردم فکر کنند برنامه‌ریزی نمایند و در استفاده از فرصت‌های به وجود آمده، ابتکار عمل داشته باشند. هم‌چنین مردم بتوانند مسائل شهری مهارنشدنی را اداره کنند.

شهر خلاق در ایران

در جستجوی سابقه شهرهای کشورمان اسنادی مربوط به نامهٔ کمیسیون ملی یونسکو به برخی استانداری های ایران را می‌توان مشاهده کرد که در آن درخواست شده، مقدمات معرفی شهر خود به سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) فراهم شود. در این میان، شهر اصفهان در بخش صنایع دستی و هنرهای مردمی و رشت در بخش خوارک شناسی از ایران حضور دارند و شهر شیراز نیز در آستانه پیوستن به شبکه شهرهای خلاق در بخش ادبیات است.

پایه‌های شهر خلاق را می‌توان در سه زمینه اقتصاد، فرهنگ و مکان در نظر گرفت:

 

کدخبر: 549