دوشنبه، 11 بهمن 1400 - 14:22

سرشماری زمستانه منطقه طالقان البرز انجام شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست طالقان به سوالات خبرنگاران در این خصوص پاسخ داد

سرشماری هر سال به صورت تابستانه و زمستانه در دو مرحله انجام می شود ، که امسال به علت شیوع ویروس کرونا فقط در یک مرحله زمستانه برگزار شد. لازم به ذکر است  سرشماری طالقان به دلیل وسعت منطقه هرسال  با کمک کلیه محیط بانان، عوامل یگان و  دوستداران محیط زیست و همیاران در تیم های ۲ الی ۳ نفره انجام می گیرد.

سرشماری حیوانات دیگر هم انجام می‌شود؟
مهم ترین سرشماری مربوط به پستاندارن و چهارپایان است که شاخص ترین گونه منطقه حفاظت شده کل و بز است ولی گونه های جانواری دیگر مانند پلنگ، خرس، شفال، گرگ، روباه در سرشماری قید می شود  و بعد از تجمیع آمار توسط محیطبانان صورتجلسه و بعد از تایید نهایی در اختیار سازمان قرار می گیرد و همچنین سرشماری پرندگان بصورت جداگانه انجام میشود.
سرشماری چگونه انجام می‌شود؟
افراد تیم سرشماری در گروه های  ۲ یا ۳ نفره با تجهیزاتی که در اختیار دارند به نقاط مشخص که مناطقی صعب‌العبور است رفته ودر فرم‌های مخصوصی که سازمان حفاظت محیط زیست در اختیارشان قرار داده  در زمان مشاهده نام گونه، تعداد به تفکیک سن و جنس گونه، نام محل و سپس داخل جدولی مختصات جغرافیایی آن ارتفاع و مشخصات محیطی از محل ثبت می‌شود.
فلاح نژاد در ادامه گفت : طبق گزارشات مردمی سال‌ها مشاهده کل یا بز وجود نداشته یا درصورت مشاهده تعداد بسیار کمی از این گونه دیده شده ولی در سالهای اخیر با برقراری امنیت بهتر،  تعداد بیشتری از این گونه را در اطراف محل سکونت خود شاهد بودند. 
وی در پایان افزود: حفاظت محیط زیست استان البرز همراه با مامورین؛ مردم و همیاران برای حفاظت از منطقه شکار ممنوع طالقان تمام توان خود را بکارگرفته است.
 



کدخبر: 570