سه‌شنبه، 19 بهمن 1400 - 12:26

گام به گام با قانون(10) چگونه وکالت بلاعزل را بی اثر کنیم؟

مقنن طبق ماده 679 قانون مدنی شرایطی را پیش بینی کرده که طبق آن موکل هر زمان بخواهد می تواند وکیل خود را عزل نماید اما در بعضی شرایط از جمله در وکالت بلاعزل، موکل حق فسخ را از خود ساقط می نماید

گاهی پیش می آید که شهروندان به علت اعتماد بیش از حد یا درخواست طرف مقابل برای انجام کاری وکالت بلا عزل می دهند عموما در  این نوع پرونده های  شکایت شده تحت عنوان خیانت در امانت با افرادی مواجهیم که یا اجبارا یا به دلیل بی اطلاعی  یا به دلیل اعتماد بیش از حد این وکالت نامه را داده اند . این وکالت نامه ممکن است مثلاد رباره  فروش ملک  یا انجام هر امر دیگری باشد.اما نکته اینجاست که اگر بعد از دادن وکالت نامه بلاعزل  از کار خود پشیمان شدیم  چگونه آن را بلا اثر کنیم؟

ابتدایا باید گفت مقنن طبق ماده 679 قانون مدنی شرایطی را پیش بینی کرده که طبق آن موکل هر زمان بخواهد می تواند وکیل خود را عزل نماید اما در بعضی شرایط از جمله در وکالت بلاعزل، موکل حق فسخ را از خود ساقط می نماید و برخلاف وکالت عادی امکان فسخ آن را ندارد چرا که وکالت وکیل با عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده است.

در ادامه به سه مورد از موارد شاخصی که می توان به واسطه آن ها وکالت بلاعزل را بی اثر کرد پرداخته ایم:

  • انجام مورد وکالت توسط شخص اصیل یا موکل : می توانیم موضوعی که به طرف مقابل  وکالت داده ایم را خودمان انجام دهیم  مثلا فروش ملک را خودمان انجام دهیم.

 

  • ضم وکیل دیگر : شخصی را به عنوان  امین یا وکیل  به صورت مجتمعا ضمیمه وکیل پیشین کنیم. با این کار طرف مقابل  نمی تواند بدون هماهنگی با وکیل یا امینی که تعیین کرده ایم اقدامی انجام دهد. به این ترتیب کنترل انجام موضوع وکالت نامه در دست ما خواهد بود .

 

نکته جایز اهمیت اینجاست که موارد فوق را در صورتی می توانیم انجام دهیم که در وکالت نامه حق ضم امین و وکیل  و همینطور انجام موضوع وکالتنامه را از سوی خود سلب و ساقط نکرده باشیم.

 

  • از موارد دیگر بلا اثر شدن وکالت نامه می توان به حجر و فوت  یکی از طرفین اشاره کرد  که این دو مورد اخیر موجب انحلال کلیه وکالتنامه های اعطایی می گردد.

 

شایان ذکر است اگر وکیل به طور یک طرفه با حضور در دفاتر اسناد رسمی از وکالت خود استعفا دهد و صرفا استعفای خود را به اطلاع موکل برساند، وکالت او باطل و بی اثر می گردد.

موارد دیگری که باعث از بین رفتن وکلالت بلاعزل می شود شامل موضوعاتی همچون پایان مدت قرارداد، از بین رفتن موضوع وکالت، فوت و یا جنون وکیل یا موکل است.

در برخی شرایط ممکن است شخصی که وکالت بلاعزل داده است مدعی باشد که عقد لازمی بین طرفین منعقد نشده است و یا عقد منعقد شده شرایط لازم در ماده 190 قانون مدنی خصوصا بحث مربوط به قصد و رضای طرفین را دارا نیست. در این شرایط مدعی می تواند دادخواست ابطال وکالت بلاعزل را ارائه نماید و با تحویل ادله و مستندات قانونی از دادگاه حقوقی صالح تقاضا کند تا وکالت بلاعزل باطل گردد، مرجع قضایی صالح با بررسی مدارک قانونی، شهادت شهود و یا اقرارخوانده و احرازصحت ادعای خواهان، حکم به ابطال وکالت بلاعزل می دهد.

طبق اصل 40 قانون اساسی: هیچکس‏ نمی‏ تواند اعمال‏ حق‏ خویش‏ را وسیله‏ اضرار به‏ غیر یا تجاوز به‏ منافع عمومی‏ قرار دهد.
اما توصیه من به شما شهروندان عزیز این است که  در هنگام  اعطای هرگونه وکالت نامه کاری  به هر شخصی ابتدا با وکیل مشورت نموده و بعد  زیر نظر ایشان اقدام نمایید تا دچار چالش های بعدی نشوید...

کدخبر: 604

نویسنده: بهار داریان ارشد حقوق خصوصی مدیرحقوقی جی5 مدرس/ نویسنده