سه‌شنبه، 03 اسفند 1400 - 10:55

نخستین کتاب صنایع دستی چاپ شد

مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گفت: کتاب سال صنایع‌دستی نوشته شده و تمام اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف صنایع‌دستی شامل نام هنرمندان، تولیدکنندگان، کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و... در آن به صورت شفاف آورده شده است.

به گزارش پایگاه خبری آیین باور  به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سید حسین علوی گفت: بررسی مشکلات و ارائه راهکار در حوزه صادرات صنایع‌دستی، ضرورت اصلاح و پیگیری معضلات گمرکی صادرکنندگان، مسئله مالیات در بخش فروش، اصلاح روال بازگرداندن ارز وارداتی، استفاده از تجربیات وب سایت بهین‌یاب، ثبت برند، ضرورت بررسی بازار جهانی تولید مبتنی بر تقاضا، استفاده از ظرفیت رایزن‌های اقتصادی و تولید ارزان از موضوع‌های مطرح شده در این جلسه بود.

علوی با بیان این که وقتی وارد این مجموعه شدم با انبوهی از کار‌های بر زمین مانده و بروکراسی عظیم (کاغذبازی‌های اداری) روبه رو شدم. افزود: با برگزاری این جلسه‌ها می‌خواهیم با پیشکستوتان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان حوزه صنایع دستی ارتباط نزدیک برقرار کنیم. 
وی با اشاره به آشفتگی‌های درون خانه صنایع دستی و چند پارگی مدیریتی در بخش صنایع‌دستی گفت: وقتی یک صنعت (تولید) چند متولی داشته باشد، مجوز در یک جا صادر می‌شد و تعاونی در جای دیگر است.
علوی با بیان اینکه بسیاری از مواردی که در این جلسه توسط صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی مطرح شد، در دست اقدام قرار دارد.
از تدوین کتاب سال صنایع‌دستی خبر داد و افزود: کتاب سال صنایع‌دستی نوشته شده و تمام اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف صنایع‌دستی شامل نام هنرمندان، تولیدکنندگان، کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و... در آن به صورت شفاف آورده شده است. 
مدیرعامل شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعت‌گران در این جلسه با بیان اینکه از نظر تنوع جزو یکی از سه کشور تولید کننده صنایع دستی در دنیا هستیم گفت: اگر می‌خواهیم صنایع‌دستی ایران در حوزه بازرگانی به نتیجه برسد باید با کمک بخش خصوصی و نظارت بخش دولتی به صورت ساختارمند عمل کنیم.
اسماعیل غفاری کارشناس مسئول فرش و صنایع‌دستی کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز از راه‌اندازی اداره‌کل صنایع‌دستی در کمیته امداد خبر داد و گفت: میخواهیم با دعوت و استفاده از تجربیات صاحب نظران حوزه صنایع دستی به اشتغال زایی مناطق محروم کشور کمک کنیم.
جلسه بررسی مشکلات و ارائه راهکار در حوزه صادرات صنایع‌دستی امروز با حضور مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی و هنرمندان و فعالان عرصه صنایع دستی در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

کدخبر: 649