دوشنبه، 09 اسفند 1400 - 13:11

توانمندسازی معتادان با نقش موثر نهادی مردمی محقق می شود

مدیرکل بهزیستی استان البرز در بازدید مرکز ماده ۱۶ اعلام کرد توانمندسازی معتادان با نقش موثر نهادی مردمی محقق می شود.

وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز در بازدیدی سرزده در مرکز ماده ۱۶ استان البرز حضور یافته و از کلیه بخش های مرکز از جمله سالن نگهداری افراد ،سالن غربالگری ،اتاق مهارت آموزی ،کلاس های آموزش، اتاق پزشک ، روانشناس ، مددکار و آشپزخانه مرکز بازدید کرد.وی ضمن بررسی فرایندهای کاری این مرکز دستورات لازم را صادر نمود.

 وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی استان البرز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه ۳۹۰ نفر از معتادین متجاهر در این مرکز نگهداری میشوند و ۵۱۷ نفر نیز در مراکز تبصره ۲ نگهداری میگردند افزود :بازگشت دوباره معتادان بهبود یافته به اعتیاد به ویژه معتادان متجاهریکی از چالشهای برنامه های پیشگیری و مقابله با اعتیاد به مواد مخدر به شمار می رود که توانمند سازی این افراد راهی موثر در رفع این مشکل و چرخه معیوب برگشت مجدد می باشد.

وی بیان کرد: صیانت از آسیب دیدگان از اعتیاد در درمان آنان بسیار مهم است تا زمانیکه رویکرد صیانت از بهبود یافتگان و افراد و خانواده های آسیب دیده از اعتیاد مورد توجه نباشد نمی توانیم خروجی ملموسی در حوزه درمان داشته باشیم بنابراین مهارت آموزی و صیانت اجتماعی و اشتغال این افراد در فرایند درمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: در موضوع توانمند سازی خیرین ،تشکلهای مردمی ، گروههای جهادی و فعالین فرهنگی و اجتماعی استان نیز می توانند نقش مهمی ایفا کنند.با توجه به گستردگی کار و کمبود زیرساختها از تشکلهای مردمی به ویژه خیرین و گروهای جهادی درخواست می کنم در عرصه توانمند سازی همراه بهزیستی باشند و ما هم هرچه در توان داریم پای کار خواهیم آورد.

وی اظهار داشت: بخش اعظم مشکلات و موضوعاتی که در خصوص مرکز نگهداری معتادین متجاهر در شروع کار وجود داشت با درایت و اهتمام استاندار محترم و دستگاههای متولی امر تا حد قابل توجهی مرتفع گردیده و مابقی مسایل نیز انشالله با پیگیری هایی که انجام خواهد شد برطرف میگردد.

وی در ادامه به مسیولین این مرکز گفت: تقاضا دارم به عنوان شرکای کاری بهزیستی دقت نظر کافی را داشته و موارد مسئله ساز را شناسایی نمایید. کما اینکه تاکنون با همدلی ، تلاش و مشارکت مسئولین و شرکای کاری بهزیستی به این مهم پرداخته شده است اما بنده این امیدواری را می دهم که از این پس نیز ضمن شناسایی هر چالش مسائل با صداقت و شفافیت طرح گردد تا بلافاصله در جهت رفع آن تلاش لازم صورت گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز با تاکید بر اینکه افراد مقیم مرکز ماده ۱۶ انسان هایی هستند که در برهه ای از زندگی تصمیمات اشتباهی اتخاذ کرده اند که منجر به ایجاد مسائل و مشکلاتی در زندگی شان شده افزود : بهزیستی به عنوان متولی آسیب های اجتماعی و سازمانی که وظیفه خطیر خدمت رسانی به این عزیزان را دارد باید نگاهی انسان دوستانه در قبال این افراد داشته باشد و همکاران ما بدانند که بازگشت و برگرداندن حتی یک نفر از این افراد به جامعه و خانواده بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت تامین امنیت این مرکز و توصیه های لازم به مسئولین مرکز ، ضمن خسته نباشید و خدا قوت توفیق روز افزودن همه کارکنان و خدمتگزاران این مرکز را از پروردگار منان طلب نمود.

لازم به ذکر است افراد مقیم در مرکز ماده ۱۶ بین ۳ تا ۶ ماه با دستور مقام قضایی در این مرکز نگهداری میشوند و از خدمات پزشکی، روانشناسی، مددکاری اجتماعی، پیگیری وضعیت اشتغال و حرفه آموزی، پیگیری پس از ترخیص بیمار و مدیریت مورد بمنظور ماندگاری در درمان بهبودیافتگان ، بهره مند میگردند.

کدخبر: 668

خبرنگار: فریبا کلاهی