دوشنبه، 09 اسفند 1400 - 21:00

فرصت طلایی پسماند مدیریت می خواهد

اگر مدیریت صحیح پسماند در مسیر درستی سوق داده شود، قطعا ازاین مقوله به عنوان معضل یاد نمی شود بلکه فرصتی انکار ناپذیر است که می توان از آن بهره اقتصادی برد.

آیین باور -اگر مدیریت صحیح پسماند در مسیر درستی سوق داده شود، قطعا ازاین مقوله به عنوان معضل یاد نمی شود بلکه فرصتی انکار ناپذیر است که می توان از آن بهره اقتصادی برد.

نخستین رویداد کارآفرینی از ایده تا بازار مدیریت پسماند، یکشنبه هشتم اسفند ماه برگزار شد و مهدی عباسی رئیس پارک علم وفناوری البرز در این رویداد با بیان این که مدیریت پسماند به دنبال پیشرفت زندگی انسان ها و افزایش تعامل با محیط زیست می باشد، گفت: امروزه مدیریت پسماند یکی از ضروری ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می شود و باید آن را به عنوان یک صنعت مطرح کرد. هر چند متاسفانه در ایران، این دیدگاه وجود ندارد.

وی  مدیریت پسماند را یکی ازدغدغه های جوامع بشری برشمرد وافزود: اگر دیدگاه ما نسبت به این موضوع تغییر کند ما می توانیم مدیریت پسماند را درقالب گسترده تریعنی سلامت و ایمنی تعریف کنیم که، کمترین خطر را برای سلامت انسان در بر خواهد داشت.

رئیس پارک علم و فناوری البرزخاطرنشان کرد: اگر مدیریت صحیح پسماند در مسیر درستی سوق داده شود، قطعا ازاین مقوله به عنوان معضل یاد نمی شود بلکه فرصتی انکار ناپذیر است که می توان از آن بهره اقتصادی برد.

وی همچنین در ادامه به نقش پارک های علم وفناوری در راستای مبادله میان دانش و تجربه یعنی صنعت و دانشگاه اشاره کرد و تصریح نمود: پارک ها محل اتصال و پلی مستحکم میان صنعت و دانشگاه می باشند. چرا که دانشگاه به دنبال یافتن چالش ها و مشکلات موجود است و صنعت به دنبال تولید. بنابراین ما باید نقطه اتصال این دو باهم باشیم.

عباسی گفت: نقش موثرپارک در حوزه مدیریت پسماند، شناسایی شرکت های فعال و ایجاد کنسرسیوم و همچنین تسهیل گری است تا بتوان موضوع را مدیریت کرد.

این مقام مسئول در پارک علم و فناوری البرز بخش دیگر سخنان خود را به نخستین رویداد کارآفرینی از ایده تا بازار مدیریت پسماند معطوف کرد و اذعان داشت: این رویداد سرآغاز کارهای بزرگی است که در این برهه زمانی کلید خورده و امید این می رود این حرکت بزرگ پارک البرز، پایلوت کشوری شد ه و از این ثمره به عنوان الگویی خاص در کشوربهره برداری شود.

شایان ذکر است در فراخوان رویداد کارآفرینی از ایده تا بازار مدیریت پسماند 40 طرح و اثر به ثبت رسید ، که ازاین میان 10 طرح فناورانه به صورت وبیناری در دومین روز برگزاری نمایشگاه ارائه ومورد ارزیابی داوران و متخصصین حوزه مدیریت پسماند قرار گرفت. در نهایت نیز از بین این تعداد، 3طرح )رتبه اول: طرح سوخت مشتق از زباله، رتبه دوم: طرح سیستم مدیریت جامع پسماند مازندران،رتبه سوم: طرح آب یاب) به عنوان آثار برگزیده داوران به عنوان طرح برتر شناخته وبه آنها جوایز نقدی اعطا خواهد شد.

موضوعات ارایه شده به شرح است:

1-ساخت مخازن پلیمری جهت جمع آوری پسماندهای شهری با پارچه های پلیمری نانو

2- آب یاب

3- ازیافت و تولید انرژی از فضولات مرغداری ها و گاوداری ها و تولید کودغنی جهت کشاورزی

4-فرمولاسیون و تولید آلی از کلروفیل پسماند گیاهان سبز

5- تبدیل زیستی در جا پسماندهای تر و مواد آلی غنی کننده خاک

6- بازیافت ضایعات شیشه به منظور ساخت مصالح ساختمانی عایق

7- خلاقیت در تفکیک

8- سیستم مدیریت جامع پسماند مازندران

9- جشنواره معرفی و تجلیل خانواده برتر در تفکیک پسماندهای خانگی

10- سوخت مشتق از زباله

کدخبر: 670