دوشنبه، 15 فروردین 1401 - 10:24

­پربازدید ترین مکانهای نوروز ۱۴۰۱ کجا بود؟

«تخت‌جمشید» در تعطیلات نوروز حدود ۲۸۵هزار بازدیدکننده داشت

آیین باور - مرتضی ادیب‌زاده ـ مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: حافظیه، تخت جمشید، آرامگاه سعدی، عالی‌قاپو و سعدآباد، پربازدیدترین مجموعه‌های تاریخی در تعطیلات نوروز بوده‌اند.اعلام پربازدیدترین‌های نوروز ۱۴۰۱

به گفته ادیب‌زاده، تا پایان سیزدهم فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بازدیدکننده از اماکن تاریخی و موزه‌ها در استان‌های فارس، اصفهان و تهران بازدید کرده اند.

بر اساس اعلام سید مؤید محسن‌نژاد ـ سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس ـ «حافظیه» در نوروز حدود ۴۲۰ هزار بازدیدکننده داشت و به طور میانگین، روزانه پذیرای بیش از ۲۰ هزار نفر بود. آرامگاه حافظ فقط در لحظه تحویل سال حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده داشت.

همچنین «تخت‌جمشید» در تعطیلات نوروز حدود ۲۸۵ هزار  بازدیدکننده داشت و در این مدت حدود ۲۵۰ هزار نفر هم از «آرامگاه سعدی» دیدن کرده اند.

اما در استان اصفهان که به گفته علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن، در تعطیلات نوروز حدود هفت و نیم میلیون بازدید را ثبت کرد، کاخ «عالی قاپو» بیش از ۵۰ هزار بازدید کننده داشت

در تعطیلات نوروزی، ۷۱۶ هزار ۶۲۱ نفر از ۱۳ کاخ موزه سعدآباد تهران بازدید کرده اند. در این مجموعه تاریخی، ‏ کاخ ملت، موزه اتومبیل‌های سلطنتی، کاخ سبز و موزه پوشاک سلطنتی بیشترین بازدیدکننده را داشت.

کدخبر: 716

خبرنگار: فریبا کلاهی