جمعه، 19 فروردین 1401 - 18:31

وزیر جهاد کشاورزی: البرز شاخص ترین استان در کشاورزی دانش بنیان است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: البرز شاخص ترین استان کشور در کشاورزی دانش بنیان و بهره وری از کشاورزی است .

آیین باور- «سید جواد ساداتی نژاد» پنجشنبه شب در نشست شورای اداری استان البرز که با حضور رییس جمهور برگزار شد، افزود: این استان حدود ۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و بیش از یک میلیون تن محصول کشاورزی در سال دارد .

وی ادامه داد: ارزش تقریبی محصولات کشاورزی البرز سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و ۲۰۰میلیون دلار در سال صادرات دارد .

وزیر جهاد کشاورزی استان البرز بیان داشت: این استان با تولید ۱۳.۵ تن در هکتار از نظر تولید گندم در سطح هکتار رتبه اول کشور را دارد .

ساداتی نژاد بیان داشت : استان البرز در تولید گل لاله رتبه اول را دارد که ۳۰ هزار کشاورز در این استان تولید کننده مستقیم هستند ؛ چند چالش اصلی درحوزه کشاورزی این استان وجود دارد که یکی از چالش های اصلی آن تامین آب است و در این زمینه حدود ۵۰ درصد چاه های کشاورزی استان غیرمجاز می باشند که چالش بزرگی است.

وی ادامه داد: تغییرکاربری اراضی کشاورزی در استان البرز چالش دیگر کشاورزی است ؛ بطوریکه درهیچ استانی اینگونه حمله به زمین های کشاورزی نداریم؛ به دلیل ارزش افزوده ملک بحران عجیبی را در آینده حوزه کشاورزی دارد بنابراین راهکار آن این است که صدور اسناد کشاورزی را وسعت دهیم .

ساداتی نژاد به چالش های دیگر بخش کشاورزی در البرز اشاره کرد و افزود: عدم خودکفایی دربرخی از محصولات مانند مرغ، رشد روزافزون شهرها که باعث تعطیلی کشاورزی و دامداری دراین استان شده از دیگر چالش ها است .

وی درخصوص مصوبات سفر رئیس جمهور نیز گفت: در این سفر ۶۰۰میلیارد تومان برای حوزه کشاورزی البرز درنظر گرفته شده است؛ همچنین برای تکمیل شبکه های لایروبی ، آبیاری و مرمت شبکه های زهکشی و کانال های آبرسانی ۲۳۰میلیارد تومان پیش بینی شده است .

وزیرجهاد کشاورزی گفت: برای ایجاد نهالستان توسعه باغات دیم دراراضی شیب دار و نوسازی باغات ۶۵میلیارد تومان ، همچنین برای مبارزه با ریزگرد ها و طرح های آبخیزداری ۱۷۵ میلیارد تومان درنظرگرفته شده است.

وی ادامه داد: همچنین برای آبرسانی به عشایر و احداث راه های روستایی البرز ۱۵ میلیارد تومان ،صدور اسناد و رفع تداخلات کشاورزی سه میلیارد تومان، برای فعالیت های زیرساختی شهرک های گلخانه ای و کشاورزی ۷۰میلیارد تومان و درخصوص راه اندازی زیست بوم های دامپروری ۲۰میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای تولید لاین حضور هیبرید ۳۵ میلیارد تومان، ایجاد مرکز نگهداری بانک ژن گیاهی ایران ۳۵ میلیارد تومان و یک هزار میلیارد تومان نیز به عنوان خط اعتباری تسهیلات بانکی برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده و فرآوری محصولات کشاورزی در استان برای حضور سرمایه گذاران خصوصی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: درمورد شهرستان نظرآباد احداث شبکه فاضلاب شهری، ثبت منطقه باستانی ازبکی و ایجاد طرح جامع برای این منطقه ۹ هزار ساله، احداث سالن ورزشی بانوان، احداث فرهنگسرای نظرآباد و احیای تالاب صالحیه از مطالبات عمومی مردم است.

ساداتی نژاد با اشاره به جمعیت جوان شهرستان نظرآباد گفت: این شهرستان در حوزه های فرهنگی و ورزشی، بهداشتی و درمانی نیاز به توجه ویژه دارد و خانه جوان آن باید تکمیل شود.

کدخبر: 731

عکاس: ایرنا

خبرنگار: فریبا کلاهی