دوشنبه، 29 فروردین 1401 - 10:43

روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی یعنی :

فرهنگ مشترک،میراث مشترک، مسئولیت مشترک

روز جهانی میراث یا بناهای تاریخی رویدادی سالانه است که هر ساله در 18 آوریل (مطابق با 29 فروردین )برگزار می‌شود.

آیین باور _ روز جهانی میراث یا بناهای تاریخی در هر کجای دنیا یک فعالیت مهم باشد در ایران که به قول وزیر مربوطه میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، تنها روزی 30 هزار تومان بودجه نگهداری دارد، یک شوخی ، توهین یا ابراز بی تفاوتی بیش نیست.

وزارتخانه شدش با نام بلند بالای چند سیلابی که تلفظش بیش از 30 ثانیه وقت می گیرد، همان قدر بی معنی و فایده به نظر می رسد که استان شدن البرز . زیرا خروجی آن جز پست گرفتن و ارتقا شغلی عده ای نبود. گردش و اقامتشان جور تر شد اما صدای فریاد بناهای نفیسی که یکی از آنها به تنهایی کشوری در اروپارا به قطب گردشگری بدل می کند، به جایی نرسید. پل خاتون یا پل صفوی کرج آخرین آن است که فریادهای ما به گوش وزیر هم رسید اما به جایی نرسید!

جهانی شدن کاروانسرای ینگه مام در گرو کارهای غیر کارشناسی گم شد، محوطه دژمادی یا ازبکی با 9 هزار سال تاریخ و دردسرهای جان فرسابرای باز پس گیری میراث و خروج از مالکیت فردی که کلم و گوجه روی آن می کاشت؛ با تنها خشت دست سازبشر که در این منطقه کشف شد اگر هر کجای دیگر دنیا بود اینک در صدر اخبار جهان و بازدید بود، اماپروژه جهانی شدن آنهم که فخرش را فروختند به جایی نرسید. 

صدها اثر قابل تامل ، قلعه،تپه، خانه، محیط طبیعی ، درخت و میراث شفاهی در کوران پزهای امضایی و تفاهم نامه ای و توافقنامه ای فرسود و همچنان فرسوده می شود هنوز دریع از یک تابلو معرفی در محلات. ایکوموس در ایران یک شوخی و توهین است به شعور دوستداران و د غدغه مندان حفظ تاریخ این مملکت

هدف پروژه ایکوموس حفظ میراث انسانی و شناخت تلاش سازمان‌های مربوطه در این زمینه است. از زمان تأسیس این سازمان، معماران، مهندسان، جغرافیدانان، مهندسان مدنی، هنرمندان و باستان شناسان هر ساله برای کمک به اطمینان از اینکه برخی از زیباترین مکان های جهان و بناهای تاریخی مهم برای نسل‌های آینده حفظ می‌شوند، فعالیت می‌کنند.

در سال 2016 غربی ها، غریبه های عضو ایکوموس  قنات‌های ایرانی را بررسی کردند تا آن را برای نسل آینده حفظ کنند.

شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث فرهنگی در سراسر جهان است. در پی‌آمد منشور ونیز در سال ۱۹۶۴، ایکوموس در سال ۱۹۶۵ در ورشو پایه‌گذاری شد تا مشاوری جهت یونسکو در رابطه با میراث‌های جهانی باشد.

ایکوموس در حال حاضر دارای بیش از ۷۵۰۰ عضو است. جز موارد اندک، هر عضو آن باید در زمینه نگهداری کارشناس در یکی از رشته‌های معماری مناظر طبیعی، معماری، باستان‌شناسی، برنامه‌ریزی شهری، مهندسی، متولی میراث فرهنگی، مورخ هنر یا بایگان باشد. مقر بین‌المللی آن در پاریس است.

ایکوموس ایران:
این مؤسسه، موسسه‌ای فرهنگی، علمی، تخصصی، غیرسیاسی و غیردولتی و از دیگر اهداف آن جلب نظر مؤسسه‌ها، نهاد و نسبت به اهمیت بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی است

اعضای هیات مدیره ایکوموس ایران:

مهدی حجت رئیس هیات مدیره، ناصر نوروززاده چگینی معاون هیات مدیره، محمدرضا رحیم‌زاده (دبیر کمیته)، جلیل گلشن بافقی (خزانه‌دار)، سیاوش صابری کاخکی، مهناز اشرفی، زهرا اهری، اکبر تقی‌زاده اصل، حسین رایتی مقدم، محمدرضا رحیم‌زاده، مهناز عبدالله خان گرجی، هایده لاله، اسکندر مختاری طالقانی

 

نتیجه: کدام یک از شما تاکنون نام و فعالیت و خروجی از ایکوموس ایران دیده اید؟در شهرهای خودتان کدام حفظ زیربنایی آثار تاریخی و گردشگری و طبیعی را لمس کرده اید برای ما عکس و مستند بفرستید تا  به دوستداران تاریخ ایران نشان دهیم و سپاسگزار مسولین امر باشیم

کدخبر: 756

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: فریبا کلاهی روزنامه نگار /کارشناس مدیریت جهانگردی