یکشنبه، 04 اردیبهشت 1401 - 12:36

حرفه ای گردش کنیم(8):آشنایی باگردشگری شهری

گردشگری را از شهر و استان محل سکونتمان آغاز کنیم

گر بپذیریم سفر و گردشگری یعنی دیدن جاهایی از سرزمین های موجود (دور یا نزدیک ) که دیده یا ندیده ایم، اما می تواند حال دل مارا خوب کند و چیزی به مابیاموزد وانرژی ادامه زندگی باشد؛ محلات نادیده شهری که در آن ساکن هستیم و آشنایی با کوچه پس کوچه های شهر و استانمان هم سفر است.

آیین باور - اهمیت گردشگری ازآنجا آشکار می شود که آن را در کنار بانک داری و بیمه در یک گروه به عنوان صنایع فاقد تولیدات مرئی و به عنوان یک صنعت صادراتی نامرئی طبقه بندی می کنند. بسیاری از ما فکر می کنیم برای سفر باید چمدان بست و به سوی  نقطه ای دور رهسپار شد. اگر بپذیریم سفر و گردشگری یعنی دیدن جاهایی از سرزمینهای موجود (دور یا نزدیک ) که دیده یا ندیده ایم اما می تواند حال دل مارا خوب کند و چیزی به مابیاموزد وانرژی ادامه زندگی باشد؛ محلات نادیده شهری که در آن ساکن هستیم و آشنایی با کوچه پس کوچه های شهر و استانمان هم سفر است. مطالعه کتاب کرج شناسی و دنبال کردن خطوط مسیر ها و آشنایی با نام خیابانها و محله ها و آموختن مختصات جغرافیایی آنها بر روی نقشه هم سفر است.

نقش گردشگری شهری به عنوان پایه و آغاز صنعت گردشگری امری اجتناب ناپذیر بوده و بی شک می توان با جرات اعلام کرد که بدون گردشگری شهری اساسا گردشی آغاز نخواهد شد و چنانچه در تاریخچه گردشگری نیز دیده می شود بدیهی است که گردشگری حرفه ای از اولین گردش ها درون شهر ها و توسط ساکنان همان شهر ها آغاز شده است .پس اگر بخواهیم گردشگری را حمایت کنیم و رونق بخش آن باشیم باید از شهرها  شروعت کنیم. البته که در این میان نقش شهرداری ها و اداره کل میراث فرهنگی ،اداره کل محیط زیست ، سازمان سما و منظر شهری ، ترافیک و راهور ، اماکن و امثالهم هم  بسیار پر رنگ است.و نقش منظر و مبلمان شهر ها در جذب گردشگران نباید نادیده گرفته شود.

بیایید از امروز شروع کنیم. در هر شهرستان و محله ای از استان زیبای البرز نشسته اید از خود بپرسید از میان شش شهر ستانهای

کرج، ساوجبلاغ-هشتگرد، نظرآباد، چهارباغ ،اشتهارد، طالقان کدام را تاکنون ندیده ایم، نزدیک ترین را انتخاب کنید یا حتی شهر محل سکونت خود را ؛ خال از خودتان بپرسید کدام محله را ندیده ام؟ آیا جایی برای دیدن دارد؟ اگر من به خوبی شهرم را نمی شناسم معنایش این نیست که جایی برای دیدن ندارد.

زیراگردشگری فقط به جایی دور رفتن در هتل یا منزل دیگران اقامت کردن نیست، دیدن بخش های قدیمی و تاریخی شهر ، محلات و خانه های دست نخورده، مشاغل سنتی ، روستاها و محصولاتشان، آثار تاریخی که بار ها از مقابلشان رد شدیم و بی توجهی کردیم، منابع طبیعی و اطراف آن همه می تواند سفر باشد. تور های یکروزه همراه حانواده و ایجاد حس شیرین تعلق به شهری که در آن امرار معاش می کنیم و فرزندانمان بالنده می شود.

سخنی با مسئولان وگردانندگان شهر :

«گردشگری شهری، عملکرد متقابل گردشگر- میزبان و تولید فضای گردشگری در رابطه با سفر به مناطق شهری با انگیزه‌های متفاوت و بازدید از جاذبه‌ها و استفاده از تسهیلات و خدمات مربوط به گردشگری است که آثار متفاوتی را بر فضا و اقتصاد شهری بر جای می‌نهد بسیاری از جاذبه ها و تسهیلات رفاهی اساسا برای خدمت به شهروندان توسعه یافته اند، ولی استفاده ی گردشگران از این تسهیلات می تواند به تداوم آنها کمک کند. ا. توان بازرگانی یک شهر به گونه ای نیرومند در جذابیت گردشگری، در تحرک و جنب و جوش و درآماده سازی فضا در مرکز و در اطراف شهر مؤثر است.

در گردش‌هاي درون‌شهري به مراکز پرجمعيت توجه مي‌شود و مکان‌هايي که از نظر فرهنگي مورد توجه خاص قرار مي‌گيرند، خود جزئي از اين سفر را تشکيل مي‌دهند. کيفيت مقصد افراد، جوّ حاکم بر محيط و صميميت ساکنان محلي از جمله ويژگي‌هايي است که مي‌تواند، از نظر فرهنگي، اهميت زيادي داشته باشد و تصويري نيکو از آن مکان در ذهن افراد ايجاد نمايد، که در نتيجه آن‌ها را جذب مي‌کند.

امروزه گردشگری شهري را به عنوان يكي از عوامل مهم توسعه اقتصادي، اجتماعي و رفاهي شهر و شهرنشينان مي‌دانند. به همين دليل مسئولان امور گردشگری و شهري در پي ارتقا و گسترش آن برآمدند. لیکن این امر خود مستلزم ايجاد شرايط ويژه ساختاري، سياسي، فرهنگي و اجتماعي است.

تنها پيشينه كهن شهر، ميراث گرانبهاي فرهنگي و تاريخي، اماكن تفريحي و سرگرمي فراوان و نظاير اينها براي موفقيت در عرصه گردشگری شهري و جلب گردشگر كافي نيست. نخستين شرط موفقيت هر شهر در توسعه گردشگری شهري، وجود زير ساخت‌هاي مناسب شهري و مديريت عاقلانه و مدبرانه در عرصه‌هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي و مانند اينهاست.

دومين شرط براي تضمين موفقيت سياست توسعه گردشگری شهري، نظم و نسق دادن و آمايش جاذبه‌هاي شهر و ايجاد تسهيلات و امكاناتي است كه دسترسي به جاذبه‌ها را بيش از پيش آسان سازد. يك شهر گردشگر پذير براي موفقيت در پذيرش گردشگران بايد  نخست شهروندان خود را راضی نگاه دارد و سپس داراي ويژگي‌هاي زیر باشد:

شهر بايد سيمايي جذاب داشته باشد.

شهر بايد دست كم داراي برخي عناصر نيرومند و رقابت آميز در زمينه فرآورده‌هاي جهانگردي و گردشگری باشد.
منافع مورد انتظار از توسعه توريسم شهري بايد فراتر از هزينه‌هاي آن در دراز مدت باشد.
موضوع گردشگری شهری را به سادگی نمی توان از اقسام دیگر گردشگری بخصوص گردشگری فرهنگی، تاریخی و کاری جدا کرد..

 

 

کدخبر: 764

نویسنده: فریبا کلاهی روزنامه نگار /کارشناس مدیریت جهانگردی