دوشنبه، 05 اردیبهشت 1401 - 12:11

حرفه ای گردش کنیم(9): آشنایی با انواع گردشگری ؛ داخل شهر

جاذبه های حقیقی کرج را چه قدر می شناسیم

در پست قبل درباره گردشگری شهر، به ویژه گردشگری داخل شهری گفتیم و اینکه می توانید سفرهای شیرین و خاطر انگیز و بی هزینه را در کمترین زمان و نزدیک ترین مسیر آغاز کنید، یعنی با سفر در شهر محل سکونت یا استان محل سکونت خود. انتشار چنین مطالبی وظیفه میراث و شهرداری است که متاسفانه انجام نمی دهند!

آیین باور- استان البرز ساکنان شناوری دارد که از استانهای دور و نزدیک به آن مهاجرت دائم یا موقت کرده اند؛ بسیاری از آنان همچون ساکنان دیرینه البرز شناختی از مناطق گردشگری شهر کرج و شهرستانهای استان ندارند، ما برای همراه کردن و راه انداختن شما در جاده سفر شهری گوشه هایی از دیدنی ها و جذابیت هارا معرفی خواهیم کرد. شما هم می توانید دیدنی های شهر و محل خود را به ما معرفی کنید تابا نام خودتان منتشر شود.

کرج کجاست:

نام کرج در طول تاریخ به چه مناطقی اطلاق شده است ؟

کرج ابودلف

به سال 191 هجری شمسی و در زمان حکومت مامون عباسی، خلیفه ابودلف، از قبیله عرب به نام "عجلی"، فرماندار حکومت اشغالی آستانه(نام جدید کرج ابودلف) شد. ماند.این حکومت، در دوره حکومت برادر مامون و معتصم نیز باقی ماند. در تمام این مدت "آستانه" پایتخت منطقه "جبال" (کوهستان) بودکه مرز آن از همدان به اصفهان، خوزستان و ری گسترش یافت. در تاریخ به این  منطقه به نام "ماد بزرگ" اشاره شده است.

علی عماددوله دیلمی، مسن ترین برادران دیلمی، از سلسله بویه توسط مردآویج زیاری از سلسله زیاریان در حدود سال 300 هجری شمسی به حکومت آستانه گماشته شد . شایداین ؛آغاز به پایان رسیدن نقش عرب ها در این بخش از ایران بوده است.

شهر قدیمی کرج ابودلف از گفته ارباب مسالک

ابوالقاسم بن حوقل در کتاب نفیس خود صورة الارض، درباره کرج ابودلف می نویسد کرج، شهری است متفرقه الابنیأ. این شهر معروف به کرجِ ابودلف است که آن را مسکن خود قرار داد و احفا وی در آنجا زندگی کردند تا از میان رفتند .عمارات آل دلف همه عالی، سر به آسمان کشیده، چون بنای قصور پادشاهان وسیع و در غنای آن ارباب حاجات دست نیاز دراز کرده ،مزارع وسیع شهر و مراتع پردامنه آن برکت به این بلاد داده است.

  شهری است طولانی تا به حدود دو فرسخ دو بازار دارد که یکی از جلوی مسجد جامع گذشته و دیگری در محاذات آن قرار گرفته است. بین دو بازار صحرای وسیعی این دو را از هم جدا می کنند .

همین نویسنده در قسمت مسافات بلاد جبل نسبت به کرج می نویسد از بروجرد به کرج ده فرسخ است و آن شهری است بالای بروجرد،  از جهت کثرت مردم و استحکام در زندگانی و ما یحتاج آن، غرض آنکه این شهر بهتر از بروجرد است.

 کرج روذ راور

در کتاب حدود العالم من المشرق الی المغرب که قدیمی ترین کتاب جغرافیا به زبان فارسی است ،از کرج دیگری ذکر به میان آمده و آن را از شهرهای بزرگ و آبادان شمرده است و آن کرج "روذراور "است، که سابقاً از نواحی همدان بوده و امروزه نیز ناحیه ای بنام (( رود لاور)) در تویسرکان وجود دارد که محل دیرین کرج روذراور است و پیدا ست که واژه روذراور همانست که مردم تویسرکان امروز رود لاور می گویند.

و امروزه این شهر برجا نیست، در این کتاب درباره ی کرج روذراور چنین آمده است :(کرج روذراور شهری بزرگ است آبادان و با نعمت و مردم بسیار و جای بازرگانان و از آنجا زعفران بعمل می آید، که به همه ی جهان ببرند.

شهر قدیمی کرج (کرج ابودلف) که خرابه های آن نزدیک اراک واقع شده و از آثار قدیمی آن مزار سهل بن علی علیه السلام برجاست بیش از کرج روذ راور اهمیت داشته است.

اما کرج ما :

این شهرستان در شرق استان البرز قرار دارد. این شهرستان پرجمعیت‌ترین شهرستان استان البرز و چهارمین شهرستان پرجمعیت ایران است. مرکز این شهرستان، شهر کرج است. محدوده اولیه این شهرستان برابر باکل استان البرز کنونی بود تا اینکه شهرستان ساوجبلاغ در سال ۱۳۶۸ از کرج جدا شد، البته قلمرو اولیه شهرستان ساوجبلاغ علاوه بر قلمرو کنونی شامل دو شهرستان نظرآباد و طالقان نیز می‌شد، زمانی که استان البرز تأسیس شد، اشتهارد و فردیس نیز بخشی از شهرستان بودند، اما شهرستان اشتهارد در سال ۱۳۹۱ و شهرستان فردیس در خرداد سال ۱۳۹۲ از این شهرستان جدا شدند.

دهستانهای کرج:

هرکدام دنیایی از تاریخ و دیدنی هستند که حتی فکرش را هم نمی کنید و لابد برخی از شما حتی نام بسیاری آز آنها را نشنیده یا به آن سفر نکرده اید:

شهرستان کرج شامل دو بخش است بخش مرکزی و بخش آسارا.

در این مطلب داخل شهر کرج را معرفی خواهیم کرد:

محله های قدیمی با خونه های قدیمی و کوچه هایی که هنوز می شود در آنها درختان چنار کهنسال را دید می دانید که کرج و تهران را به نام چنارها و بیدهای ویژه اش می شناختند ویدستان(بیدستان) توتستان، چناران، چنارستان، از جمله اسامی محلی و قدیم تهران و کرج بوده است. محله مصباح؛ خیابان چالوس؛ کوچه پدیدار ، قلمستان، ساسانی، سرحد آباد، حصار وسیه و سرجوب، کلاک بالا و پایین ، میدان ذوب آهن و استاندار، زکی آباد، آق تپه مهر شهر ، پست خانه حصارک ... هنوز مغازه هایی با معماری بسیار قدیمی هقتاد یا هشتاد ساله در کوچه های تنگ قدیمی باقی است و لحاف دوزی و سفیدگری و بقالی(نه سوپر مارکت) با فروشنده هایی هم سن مغازه ها را خواهید دید. برخی جوی های پهن اگرچه آبی نداشته باشند هنوز هستند و مردمی که می شود زمان را با دیدنشان به عقب برد و یادی از خود فراموش شده مان در تندباد گذر زمان است. هنوز دیوارهای کاه گلی باغ ها و خانه باغها از میان آپارتمان های زشت و زیبا خود نمایی می کند. این سفری است به تاریخ شهر ومردم که می تواند شما را با محل زندگی تان دوست و مانوس کند.

ییلاقات باغستان شمالی ، محمود آباد و سیاهکلاهان در شمال شهر کرج، ده حسن آباد در شمال شرق شهر کرج هنوز تپه ماهور هایی برای قدم زدن بوی خاک حس کردن دارند که از قدیم مانده و در کنارشان جاذبه های تجاری و فضای سبز جدید خود نمایی می کند.

  • کاروانسرای شاه عباسی را می‌توان یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه دانست که در شاهراه ابریشم قرار داشته‌است. بی نظیر و بی بدیل در میدان شاه عباسی مرکز شهر کرج تنها نشسته و چشم انتظار حضور شماست .بنایی سنگی-آجری مربوط به دوران صفویه است که در شهر کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان شاه عباسی جای گرفته‌است این کاروانسرای تاریخی در ۲۲ فروردین ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
  • پل تاریخی دختر کرج ( پل سلیمانیه یا پل شاه عباسی) از سازه‌های دوران صفویه است که در شرق شهر کرج سمت میدان کرج  و محله حصار و در کنار ساختمان تاریخی صمصام منسوب به دوره سلجوقی قرار گرفته است .این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است. از همانجا می توانید به محله سرسبز سرجوب رفته در کنار رودخانه کرج از ماهی سرا خرید کنید، از ارگ البرز دیدن کنید که  از نظر موقعیت جغرافیایی در نزدیکی باغ خانوادگی لوتوس، باغ رستوران آب و آتش  قرار گرفته است.
  • کاخ سلیمانیه عمارتی است که بوی خانه می‌دهد. پله‌های فیروزه‌ای رنگش، پنجره‌های بلند و نورگیر و اتاق‌های تو در تو یادگاری از زندگی در گذشته هستند. این بنای تاریخی از جاهای دیدنی کرج است. کاخ سلیمانیه در محدوده مرکزی شهر قدیم کرج استان البرز و حدفاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن، در محل کنونی دانشکده کشاورزی بنا شده است. این بنا در بین سال‌های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری در دوران فتحعلی‌شاه قاجار، به فرمان یکی از پسران وی به نام سلیمان‌میرزا، برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی بنا شده است. این بنا توسط محمد حسین خان نظام الدوله اصفهانی (صدر اصفهانی) ساخته شده است.
  • کاخ شمس یا کاخ مروارید در جنوب غربی کرج واقع شده ، کاخی در بلوار ارم مهرشهر کرج، که در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ با زیربنای ۲۵۰۰ متر برای زندگی شمس پهلوی (فرزند رضا شاه) ساخته شد. سازه اصلی و طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی آن را دربرگرفته‌است. این ساختمان بدست وسلی پیترز طراحی و بنیاد فرانک لوید رایت به مبلغ یک میلیون دلار آمریکا ساخته شد. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ ه شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. کمی آنطرف تر امامزاده عبدالله است و فرودگاه پیام که مسافرتی است و می توانید از این امکان هم برای مواقع لازم استفاده کنید

این پست ادامه خواهد داشت..............

 

 

 

 

کدخبر: 766

نویسنده: فریبا کلاهی روزنامه نگار /کارشناس مدیریت جهانگردی