شنبه، 17 اردیبهشت 1401 - 10:26

به مناسبت هفته میراث فرهنگی

ایوان مرمر پرده از رخ برگرفت

به مناسبت هفته میراث فرهنگی پرده ایوان تخت مرمر کهن‌ترین بنای کاخ گلستان جمع آوری شدهفته میراث‌فرهنگی از ۲۸ اردیبهشت‌ ماه و هم زمان با روز جهانی موزه‌ها (۱۸ می) آغاز می‌شود و تا سوم خرداد ماه ادامه دارد.

 

آیین باور -آخرین روزهای اردیبهشت و اوایل خرداد «هفته میراث فرهنگی» است، روزها و برنامه‌هایی که به مردم و مسئولان یادآوری می‌کند شناخت، حفاظت و معرفی آثار تاریخی و تمدنی کشور به عنوان ضرورت راهبردی، یک وظیفه ملی است.

پرده ایوان تخت مرمر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان به مناسبت هفته میراث فرهنگی برداشته شد. آفرین امامی گفت: علاقمندان به آثار و ابنیه تاریخی می‌توانند نما و منظر این بنای ارزشمند را به صورت کامل تماشا کنند. وی افزود: این موقعیت مناسبی است برای عکاسی از نمای کهن ترین بنای تاریخی کاخ گلستان.


ایوان تخت مرمر قدیمی‌ترین و یکی از زیبا‌ترین قسمت‌های کاخ گلستان است که ساخت آن به دوران زندیه باز می‌گردد.
در زمان آقامحمدخان قاجار به دستور وی بخش‌هایی از قصر وکیل در شیراز ویران و بقایای آن منجمله سرستون سنگی، دو درب خاتم کاری شده و سنگ مرمر‌های ازاره به ایوان دیوانخانه در تهران با ارابه منتقل شد. ایوان مذکور شامل بخش‌هایی از جمله ایوان شاهی، دو اتاق گوشواره و محل قرارگیری تخت مرمر است. معماری و تزئینات این ایوان در دوره فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه دستخوش تغییرات زیادی شده و نهایتاً به شکل امروزی در آمده است. این تخت از ۶۵ قطعه مرمر بزرگ و کوچک تشکیل شده است. طراح تخت استاد میرزا بابای شیرازی نقاش باشی بوده و سرپرستی حجاری به عهده استاد محمد ابراهیم اصفهانی بوده است. این تخت بر پایه داستان تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته، ساخته شده است.
دور تا دور تخت دارای کتیبه‌هایی می‌باشد که درون هر یک از آن‌ها یک بیت یا مصرع از دو قصیده فتحعلی خان صبا (ملک الشعرا) در وصف تخت مرمر سروده شده و به قلم نستعلیق استاد مهدی تهرانی ملک الکتاب سلطانی نوشته شده است.

کدخبر: 778