چهارشنبه، 18 خرداد 1401 - 19:34

نکات طلایی نگهداری از حیوانات خانگی را بیاموزیم

تمامی جانداران و حیوانات دوست های خوب هستی و بشریت، حق آزادی و زندگی امن دارند، حریم آنها باید حفظ شود و مورد حمایت باشند، اگر به نگهداری و همزیستی با آنها علاقمند هستید راه درست آن را بیاموزید

آیین باور -برای نگهداری از حیوانات خانگی باید چه شرایطی داشته باشیم؟ برای شاد و سالم بودن حیوانات خانگی به چه نکاتی توجه کنیم؟ نگهداری از حیوانات خانگی چه مشکلات و مزیت‌هایی دارد؟

نگهداری از حیوان خانگی شاید کار لذت‌بخشی باشد، پژوهش‌ها نشان داده است، افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، اضطراب و فشار عصبی کمتری را تحمل می‌کنند. در واقع تعامل انسان با حیوان باعث کاهش تنش‌ها و افزایش آرامش در آن‌ها می‌شود. البته توجه داشته باید که نگهداری از حیوانات مسئولیت زیادی با خود به همراه دارد و اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، بهتر است به تمام مواردی که گفته می شود توجه کنید و همه شرایط را در نظر بگیرید.

 مهم این است که قبل از آوردن حیوان به خانه، دقیقا فکر کنید و ببینید آیا شرایط نگهداری از حیوان را در خانه دارید؟! اگر شرایط نگهداری از حیوان مناسب نباشد، هم حیوان آزار می‌بیند و هم شما اذیت خواهید شد. مخصوصا امروزه که اکثرا در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنیم، نگهداری از حیوانات شرایط خاصی را ایجاب می‌کند. در این مطلب سعی داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که هرکسی برای نگهداری از حیوانات خانگی باید آن را بداند. با ما همراه باشید.

 

نکات مهم نگهداری از حیوانات خانگی

1-شرایط خود را در نظر بگیرید

اگر به فکر گرفتن یک حیوان خانگی هستید، شرایط خود و خانه‌تان را در نظر بگیرید. هر حیوانی ویژگی‌هایی دارد که بهتر است قبل از انتخاب، آن‌ها را بشناسید. مثلا اینکه حیوان موردنظر شما مناسب زندگی در آپارتمان است یا حتما باید در فضای بیرون زندگی کند. یا مثلا دوست دارید سگی که انتخاب می‌کنید مستقل باشد یا اینکه به توجه زیاد نیاز دارد. همه این ویژگی‌ها را با توجه به نوع روحیه و شرایط زندگی خود در نظر بگیرید.

مثلا پیاده‌روی برای سگها ضروری است و توانایی اجتماعی‌ آن‌ها را تقویت می‌کند، اما گربه‌ها معمولا نیاز چندانی به پیاده‌روی ندارند و همین که در خانه فضای مناسب برای این طرف و آن طرف رفتن داشته باشند، کافی است. یا مثلا پرنده‌ها را دائم در قفس نگه ندارید و گاهی آن‌ها را در فضای خانه آزاد بگذارید پرواز کنند و روحیه‌شان تقویت شود.

2-به اندازه حیوان توجه کنید

حیوان را بر اساس اندازه خانه خود انتخاب کنید. اگر آپارتمان کوچکی دارید، حیوان کوچک مناسب است و همچنین توجه داشته باشید که اگر حیوان شما سن کمی دارد، بررسی کنید که در بزرگسالی اندازه‌اش چقدر خواهد بود.

3-حیوان بی‌سروصدا انتخاب کنید

در آپارتمان اغلب واحدها چسبیده به هم هستند و معمولا صدا بین آن‌ها ردوبدل می‌شود. بنابراین بهتر است جهت حفظ آسایش همسایگان، حیوان ساکتی انتخاب کنید. چون ممکن است با شکایت آن‌ها مواجه شوید. مثلا سگ‌های خود را از تولگی آموزش دهید که بی‌مورد پارس نکنند، وگرنه با افزایش سن و قدرت حنجره تبدیل به موجود مزاحمی برای شما و همسایگانتان می‌شوند.

قبل از اینکه حیوانی را به آپارتمان خود بیاورید، ازقوانین مربوط به آپارتمان خود در مورد حیوانات خانگی مطمئن شوید. اینکه چه شرایط و محدودیت‌هایی برای حیوانات در نظر گرفته‌اند. همچنین اگر حیوان شما در مقابله با دیگر حیوانات و انسان‌ها حالت تهاجمی دارد، هرگز بدون قلاده حیوان را به محوطه ساختمان نبرید. این توجیه که حیوان باید راحت باشد، نشان‌دهنده بی‌احترامی به حقوق دیگران است.

5-خانه را ایمن کنید

حیوان خانگی هم به عنوان یک عضو خانواده محسوب می‌شود، پس بهتر است خانه را برای او و سلامت‌اش آماده کنید. مثلا ورودی ‌اتاق‌ها را برای رفت‌وآمد حیوان چک کنید، درهای کابینت‌ها و کمدهایی که در آن‌ها وسایلی مانند شوینده یا دارو نگه می‌دارید را قفل کودک بزنید، سعی کنید سیم‌های لخت یا آویزان در اتاق‌ها رها نشده باشند و بهتر است گل و گیاه خود را در جایی دور از دسترس حیوانات نگه دارید، زیرا خوردن گیاهان سمی ممکن است برای حیوان خطرناک باشد.

6- برای حیوان محدودیت تعیین کنید

شما قرار است با حیوان خانگی خود در یک آپارتمان زندگی کنید، بنابراین لازم است برای او قانون و مقررات وضع کنید و حیوان را در مورد مسائلی مانند ادرار و مدفوع توجیه کنید. یا مواردی مانند اینکه کجاها اجازه دارد تردد کند و به چه وسایلی نباید دست بزند.

محل مناسبی برای ادرار و مدفوع حیوان مشخص کنید و به او آموزش دهید که کجا این کار را انجام دهد. بهتر است تا زمانی که حیوان عادت کند، فرش‌های خود را جمع کنید.

7-برنامه روتین برای حیوان داشته باشید

برای مراقبت از حیوان یک برنامه روزانه تعیین کنید. مثلا ساعت غذا خوردن، ساعت پیاده‌روی، ساعت بازی. حیوانات با این روش و برنامه زندگی شادتری دارند. اگر حیوانی دارید که حتما باید در طول روز پیاده‌روی در فضای باز داشته باشد، سعی کنید اگر در طول روز در خانه نیستید، کسی باشد که حیوان را بیرون ببرد.

8-غذای مناسب برای حیوان تهیه کنید

بهتر است برای انتخاب غذای مناسب با دامپزشک مشورت کنید. هر حیوانی رژیم غذایی خاصی دارد و سگ‌ها و گربه‌ها در این زمینه حساس‌تر هستند. همچنین هیچ‌وقت از غذای خودتان به حیوان ندهید. این کار حیوان را لوس می‌کند و همیشه مزاحم غذا خوردن شما می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه خوراکی‌ انسان‌ها به خاطر وجود مواد طعم‌دهنده و نگهدارنده برای حیوانات مضر هستند و می‌تواند به بیماری‌های گوارشی منجر شود.…

9-جای خواب مناسبی برای او در نظر بگیرید

هرچه قدر که آپارتمان شما کوچک باشد، باید یک جای مناسب برای خواب حیوان تدارک ببینید. فضایی برای حیوان ایجاد کنید که در آنجا احساس امنیت داشته باشد. بهتر است تشک یا تخت‌خواب مناسبی برای او تهیه کنید. حواستان باشد که جای خواب حیوان باید تندتند تمیز شود.

10- به حیوان توجه کنید

با سگ، گربه و پرنده‌تان بازی کنید، نوازشش کنید و این احساس را به او القا کنید که برای شما اهمیت دارد. البته محبت شما نباید آنقدر زیاد شود که حیوانتان لوس شود. بعضی از حیوانات به بازی کردن علاقه دارند. وسایل بازی مورد علاقه حیوان را تهیه کنید و با او بازی کنید.

11-به نظافت و سلامتی حیوان توجه کنید

لازم است که حیوان خود را به صورت مرتب تمیز کنید و برای او یک برنامه نظافتی داشته باشد. مثلا حتما بعد از اینکه از بیرون وارد خانه شد، بدن او را بررسی کنید که حشره یا چیز کثیف به او نچسبیده باشد. همچنین یادتان باشد که هر چند وقت یکبار او را پیش دامپزشک ببرید و در مراقبت‌های پزشکی مثل واکسن زدن دقت کافی را داشته باشید.

برای رعایت بهداشت دهان و دندان حیوان می‌توانید از مسواک‌های مخصوص یا اسپری‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. در غیر این صورت با عوارضی مثل درد و عفونت ناشی از پوسیدگی و همچنین بوی بد دهان حیوان و گاهی منظره ناخوشایند دهان حیوان روبرو خواهید شد .

12-به حیوان وابسته نشوید

نگهداری طولانی مدت حیوانات خانگی موجب وابستگی عاطفی فرزندان و اعضای خانواده به آن‌ها می‌شود.سعی کنید با آموزش درست و ایجاد ارتباط منطقی بین حیوان و فرزندان خود، مانع از لطمات عاطفی آن‌ها در موارد فوت یا واگذاری حیوان به اشخاص دیگر شوید.

13-منزل را مدام تمیز کنید

یکی از موضوعاتی که در نگهداری از حیوانات خانگی باید به آن توجه کرد، ریزش موی آن‌ها مخصوصا سگ و گربه است. شاید فکر کنید که با شستشو و حمام کردن بیشتر حیوان، ریزش مو را کمتر می‌کند، اما همیش و در مورد همه حیوانات اینطور نیست و می‌تواند باعث ریزش بیشتر مو شود. بهترین کار این است که از شامپوهای مناسب استفاده کرده و یا با دامپزشک او برای کاهش ریزش موی حیوان مشورت کنید.

کارهایی که می‌توانید برای جمع کردن موی حیوانات انجام دهید:

وقتی در خانه حیوانی دارید، باید برنامه مرتبی برای تمیزکاری داشته باشید.

مرتب موهای حیوان خود را برس بکشید تا موهای مستعد ریزش به برس بچسبند و در فضای خانه رها نشوند.

اگر از مبلمان چرم استفاده کنید، مشکل کمتری با چسبیدن موها خواهید داشت، زیرا مو به چرم نمی‎چسبد.

برای جمع کردن کامل موها، با جارو کشیدن تمامی نقاط خانه شروع کنید.

سپس موهای باقی‌مانده را از روی سطوح با دستمال میکروفایبر یا اسفنج مرطوب تمیز کنید.

در صورت وجود فضولات سگ یا گربه در حیاط یا باغچه حتما آن محل‌ها را تمیز کنید. به ‌خصوص در مکان‌هایی که محل بازی و رفت‌وآمد کودکان است.

14-به سلامتی خود توجه کنید

افرادی که حساسیت و آلرژی دارند، ممکن است با نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه شدت آلرژی آن‌ها بیشتر شود. در واقع تماس یا تنفس با مو یا بزاق حیوان می‌تواند باعث تشدید آلرژی شود. بعضی از کودکان حساسیت پوستی مانند خارش یا کهیر به حیوانات دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود در خانه‌هایی که کودکان حساسیت دارند، از نگهداری حیوانات خودداری کنید.

مورد دیگر اینکه هنگام تمیز کردن قفس‌ها و یا جعبه فضولات حیوانات، استفاده از دستکش ضروری است. همچنین وان و ظرف یا مناطقی که حیوان را در آن حمام کرده‌اید و یا برس زده‌اید ضدعفونی کنید.

 15-دکوراسیون مناسب انتخاب کنید

اگر قصد دارید که حیوان خانگی داشته باشید، توجه داشته باشید که در دکوراسیون منزلتان انعطاف‌پذیر باشید. مثلا مبلمانی که انتخاب می‌کنید، پارچه‌ای داشته باشد که احتمال خراب شدن یا زدگی آن کمتر باشد. یا حتی در انتخاب جنس پرده نیز دقت کنید. بسیاری از حیوانات برای بازی روی پرده چنگول می‌کشند.

یکی دیگر از نکاتی که در دکوراسیون خانه باید به آن توجه کنید این است که جنس و پارچه‌ای برای مبلمان خود انتخاب کنید که بو نگیرد و میکروب را به خود جذب نکند. مثلا مبلمان چرم میکروب و کثیفی را به خود جذب نمی‌کند و تمیزکردن آن راحت است.

مورد دیگر اینکه فرشی برای خانه خود انتخاب کنید که بافت آن برای حیوان حساسیت‌زا نباشد. همچنین جنس آن طوری باشد که بتوان راحت آن را تمیز کرد و شست. همچنین در انتخاب کفپوش نیز دقت کنید. بهتر است از جنس آن مطمئن شوید که مواد شیمیایی داخل آن برای حیوان ضرر نداشته باشد.

نگهداری از حیوان خانگی از نظر قانونی

 بر طبق تبصره ماده سه آیین‌نامه اجرایی قانون آپارتمان‌ها در سال ۱۳۴۷، نگهداری از حیوانات در قسمت‌های مشترک یک ساختمان جرم محسوب شده و شخص دارنده حیوان خانگی به‌ عنوان مجرم شناخته‌شده و سایرین می‌توانند از وی شکایت کنند.

برای نگهداری حیوانات در واحدهای شخصی آپارتمانی نیز، قانونی گذاشته‌شده که از نظر مقررات و قوانین بهداشت، حیوان خانگی ایجاد بیماری نکند و برای همسایه خود نیز ایجاد مزاحمت نکرده باشد. اگر دو مورد گفته‌شده رعایت شود، نگهداری این حیوانات در خانه هیچ مشکلی ندارد، در غیر این صورت دارنده حیوان خانگی مجرم بوده و تک‌تک همسایگان می‌توانند از وی شکایت کنند.

دکتر علیرضا انصاری دامپزشک آدرس اینستاگرام جهت مشاوره و آموزش حیوانات:

@a.r.m.a.n_ansari

 

 

کدخبر: 811

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: دکتر علیرضا انصاری