پنجشنبه، 19 خرداد 1401 - 13:04

بهشت زهرا تهران:آرامگاه باطرح‌ نامتعارف، تجملاتی و خاص مجوز نمی گیرد

پایانی بر عصر آرامگاه‌های نامتعارف خصوصی در بهشت زهرا (س) تهران

آیین باور - طی سالیان گذشته آرامگاه‌های خصوصی برای بهره برداری عده‌ای خاص با هزینه‌ای گزاف ایجاد شد، اما حالا یک مسئول در بهشت زهرا (س) می‌گوید که طرح‌های نامتعارف، تجملاتی و با معماری خاص دیگر مجوز نمی‌گیرند.

  ایجاد آرامگاه‌های خصوصی در بهشت زهرا (س) طی چند سال گذشته رواج بیشتری یافته است و عده‌ای خاص که توان مالی داشتند، از این امکان استفاده کردند؛ البته تا اینجای ماجرا شاید مشکلی نباشد، اما برخی عکس‌ها و تصاویر از قبر‌های لاکچری در روز‌های گذشته در شبکه‌های مجازی منتشر شد که معماری خاصی برای این آرامگاه‌های خصوصی در نظر گرفته شده است.


برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی این تصاویر را با گورستان گلندوک در لواسان که سال‌های پیش بخاطر لاکچری بودنش مشهور و معروف شده بود، مقایسه کردند.

با این حال داشتن قبر، آرامگاه خصوصی و خانوادگی و تزئین آن حق مسلم خانواده متوفی است، اما باید معماری قبر‌ها و آرامگاه‌ها نیز مبتنی بر یک اصل باشد تا دچار ناموزونی بصری نشود.


در واقع باید معماری قبر‌ها و آرامگاه‌های خصوصی براساس معماری اسلامی-ایرانی باشد و از سوی دیگر در ذهن هر بیننده‌ای حس وجود اختلاف طبقاتی ایجاد نکند.

در این ارتباط مشاور مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) می‌گوید: بنا‌های تجملاتی و لاکچری در بهشت زهرا (س) در گذشته احداث شده است و در این دوره اجازه این کار را نمی‌دهیم.

سیامک صدیقی می‌افزاید: در گذشته نظارت آنچنانی بر احداث آرامگاه‌های روباز وجود نداشت و خانواده‌های متوفی طرح پیشنهادی خود را به سازمان بهشت زهرا (س) ارائه می‌دادند و بعد از آن هم ساخت و ساز انجام می‌شد.

به گفته مدیر روابط عمومی بهشت زهرا (س)؛ برای اینکه شاهد ساخت این نوع بنا‌ها نباشیم و به معماری اسلامی ایرانی نزدیک‌تر شویم، مقرر شد که معاونت عمرانی طرح‌های خاصی را آماده کند.


او خاطرنشان کرد: این طرح‌ها به خانواده‌های متوفی و متقاضیان احداث آرامگاه‌های خصوصی ارائه می‌شود و قرار است تنها از این طرح‌ها استفاده شود.

به نظر می‌رسد با این تدبیر که البته باید زودتر اندیشیده می‌شد، به ایجاد آرامستانی که با هنجار‌ها و فرهنگ غالب جامعه همسو و نزدیک‌تر باشد، می‌توان کمک کرد

 

کدخبر: 814

منبع: خبرگذاری صداسیما