شنبه، 04 تیر 1401 - 19:17

گردشگری البرز

نقدی بر  نخستین نمایشگاه بازارسفرالبرز

برای بخش بندی بازار گردشگری می توان معیار ها و مبانی مختلفی را در نظر گرفت اما عمده ترین مبانی مورد استفاده برای بخش بندی بازار گردشگری عبارت اند از:جغرافیایی، جمعیت شناختی، اجتماعی،اقتصادی، روانشناختی،الگوهای رفتاری، الگوهای مصرف و تمایلات مشتری.

یادداشت آیین باور -در نگاه نخست باید گفت در علم و صنعت گردشگری بازار را به بخش بندی هایی تقسیم می کنند که پایه آن بر مبنای نظریه اسمیت است.بخش بندی بازار گردشگری، ارزیابی فعالیت های بازاریابی و معرفی تکنیک ها و فنون مناسب آن با تمرکز بر تلاقی اهداف عینی و بلند مدت است که سبب افزایش کارآرایی بازاریابی می شود.در بخش بندی بازار گردشگری، تلاش می شود شرایط مخاطبین و مقاصد بر اساس معیارهای مورد نظر مطالعه و بررسی شود و بر این اساس برنامه ریزی و اجرای بهتر و مناسب تری در رابطه با تقاضا و نیاز مخاطبین صورت گیرد.

در واقع برگزاری نمایشگاهی برای و به نام بازار سفر یک کار بسیار تخصصی و البته علمی است که باید خلاقانه انجام شود.

لازمه ی بازاریابی و برنامه ریزی موفق برای توسعه گردشگری، تحلیل جامع اطلاعات و داده های به دست امده از گردشگران به منظور بخش بندی بازار است.چرا که با بخش بندی، مشتریان خود را بهتر می شناسیم و بهتر می توانیم نیاز های انان را برآورده کنیم.همچنین توجه به این امر مانع از اتلاف بسیاری از منابع موجود بالاخص در رابطه با آمیخته های بازاریابی و ارتباطی خواهد شد چیزی که ما در این نمایشگاه ندیدیم نه یک بروشور نه یک تابلو نه یک ویدئو نه یک غرفه متعلق به اداره کل میراث برای آنکه اطلاعات ذکر شده را در اختیار خبرنگاران گردشگری ، راهنمایان تور یا علاقه مندان و محققین بگذارد.

از بی سلیقگی در چیدمان شرکت کنندگان تا فقدان علائم حیاتی البرز در سالن تا عدم حضور نمایندگان میراث در تمام وقت نمایشگاه تا جایی که شخصا مطلع شدم مدیرکل تنها در روز افتتاحیه در نمایشگاه حضور داشته است.

  • بازار سفر علاوه براینکه باید سفر را تعریف کند، چگونه سفر رفتن را هم می تواند بیاموزد، جای غرفه آموزشی برای علاقمندان به کسب اطلاعات از آب و هوا، ارتفاعات و جاذبه های گردشگری استان البرز خالی بود جایی که باید مخاطبان را مستقیم مورد هدف قرار می داد .
  • بخشی از تجارت سفر و تجارت گردشگری که نمایشگاه بازار سفر الزاما باید در خود جا دهد معرفی و فروش  لوازم سفر است از ساده ترین ابزار برای علاقمندان پیاده روی مانند قمقمه و کلاه آفتابگیر تا تجهیزات حرفه ای چون کمپ که انصافا همین یکی را که گران ترین و لاکچری ترین ابزار سفر ومحدود به قشر اندکی ازمسافران است در میانه سالن چیده بودند.اما از فروشگاه یا نمایشگاهی برای معرفی ابزار خبری نبود.
  • برای کودکان نیز باید بخش ویژه ای در نظر گرفته شود که آن هم نبود
  • فقدان بخش آموزشی که می توانست مناسبترین زمان سفر به استان و نحوه دسترسی به جاذبه های گردشگری را با کمک کارشناسان میراث یا نمایندگان آژانسها در خود جای دهد . آگاهی رسانی از بخش های هشتگانه گردشگری که کدام یک در استان فراهم است و خطرات و الزامات آموزشی سفر به آنها برای پیشگیری از خطراتی چون غرق شدن در سد یا حتی استخر های کشاورزی چیست؟ نیز می توانست بخشی از این آموزشها با ارائه آمار باشد.
  • نکته دیگر ثبت نام و جذب گردشگر برای البرزگردی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه با تخفیف ویژه بود که می توانست جاذبه دیگری در این بازار ایجاد کند. میراث فرهنگی می توانست با ایجاد چند گروه مجزا با همکاری آژانس ها تورالبرز_گردی رایگان یا نیم بهای یکروزه تدارک ببیند
  • فراخوان عکسهایی از جاذبه های گردشگری استان جهت نمایش در نمایشگاه می توانست جاذبه آموزشی دیگر باشد.

با توجه به کمبود هتل و مسافر پذیر در استان به ویژه شهر کرج مطلع شدم هتل  پردیس تمام سال گارانتی دربست تجار شرکتهای مختلف است وعملا هیچ بخشی برای مسافران بخش گردشگری ندارد و تنها در رزرو دائم شرکتهای خاص است. این مسئله پرسشی را در ذهنم ایجاد کرد: آیا  هتل ها که برای ساختشان از حمایت ویژه برخوردار می شوند، وامهای خاص می گیرند ، هیچ تعهدی در قبال حمایت از جذب  مسافران دیگر شهر ها به استان ندارند؟خانواده  ها ، بیماران، ورزشکاران و کوهنوردان و ... علاقمند به سفر البرز عملا به خاطر نبود هتل امکان حضور در این شهر را ندارند ، آیا در این شرایط هتل ها مطابق قانون می توانند 100 درصد امکاناتشان را به بیزنس شخصی خود فکر کنند و حامی بخش گردشگری و مسافر پذیری نباشند؟

در پایان اشاره می کنم بازارچه ای نیز در خیابان جنب باغ گلهای پارک چمران( محل برگزاری نمایشگاه)  بود که هیچ تابلوی راهنمایی نداشت و چون در جهت خلاف ورود و خروج بازدید کنندگان نمایشگاه و در زاویه ای گم ، قرار می گرفت امکان داشت بسیاری متوجه آن نشوند و من نیز اتفاقی توجهم جلب شد و از آن بازدید کردم. بهتر بود بنرهای اطلاع رسانی با معرفی و نشان دادن جهت بر پایی بازارچه، بازار فروش سوغات شهرستانها را هم رونق می بخشیدند

 

 

کدخبر: 841

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: فریبا کلاهی روزنامه نگار /کارشناس مدیریت جهانگردی